Du skal ikke ukritisk fylde dig med vitamin- og mineraltilskud. Der er en række situationer, hvor det kan være direkte farligt at tage bestemte vitaminer eller mineraler. Hvis du er i en af følgende situationer, skal du være særlig opmærksom.

Gravide skal undgå A-vitamin
Gravide må kun tage ét kosttilskud, der indeholder A-vitamin i en dosis svarende til 100% af anbefalet daglig tilførsel. Mere end 3 mg A-vitamin per dag øger risikoen for fosterskader og spontan abort.

Rygere skal undgå for meget beta-karoten
Rygere bør ikke tage store doser tilskud af beta-karoten (en form for A-vitamin), da det mistænkes for at øge risikoen for lungekræft. Store undersøgelser har vist, at rygere, der tager beta-karoten-tilskud, i højere grad får lungekræft end de, der tager placebo piller.

Hvis du tager blodfortyndende medicin
Må du ikke tage K-vitamin. C-vitamin eller E-vitamin medmindre det er i samråd med lægen. Ellers bliver det helt umuligt at styre behandlingen.

Hvis du er på antibiotika
Personer, der tager antibiotika af typen tetracykliner, skal være opmærksom på, at kosttilskud af kalk, jern, magnesium eller zink i betydelig grad kan hæmme virkningen af behandlingen.

Hvis du alligevel vil tage disse mineraltilskud, bør du tage dem mindst 3 timer væk fra indtagelse af medicinen.

Hvis du har jernmangel
Mange kvinder lider af jernmangel eller lave jerndeopter. De bør undgå kalktilskud, da kalk i høj grad hæmmer optagelsen af jern. Hvis man ønsker at tage begge mineraler som tilskud, skal de tages med mindst 1,5 times mellemrum.