Fitnews.dk giver dig 10 overraskende grunde til at mange mærker træthed og mangel på energi.

Nogle gange er det svært at finde ud af, hvad det er, der suger energien ud af dig. Der findes nemlig masser af skjulte grunde til træthed.

Læs her de første 5 punkter, der hjælper dig med at få energien tilbage.

I næste uge får du 5 mere…

Energidræber #1: For meget søvn

De fleste forsøger at indhente forsømt søvn ved at sove længe lørdag, søndag. Men det er faktisk en rigtig dårlig idé. Vi har alle et biologisk ur, der bestemmer, hvornår vi er søvnige, og hvornår vi er friske. Når du står op klokken 7.00 hver morgen, men sover til klokken 11.00 i weekenderne, forstyrrer du det ur og ender med at føle dig mere sløv og uoplagt. Enten skal du sørge for at få mere søvn i løbet af ugen, eller også kan du indhente den forsømte søvn ved at gå tidligere i seng i weekenden, men stå op til samme tid, som du plejer i hverdagen.

Energidræber #2: For lidt motion

En person i god form kan udfører anstrengende aktivitet i længere tid, end en person, der ikke træner. Derudover giver den fysiske form dig en selvtillid i forhold til din krops evner, som oftest opfattes som mere energi. Endelig gør motion, at du falder hurtigere i søvn og sover bedre og tungere. Det er vigtigt, fordi kvaliteten af din søvn har indflydelse på dit energiniveau i løbet af dagen.

Energidræber #3: Uregelmæssigt blodtryk

Uregelmæssige perioder med lavt blodtryk kan være en skjult men almindelig årsag til udmattelse. En undersøgelse af 23 personer, der lider af kronisk træthed ved Johns Hopkins Instituttet viste, at 22 af dem havde uregelmæssigt blodtryk. Efter personerne var blevet behandlet for de uregelmæssige blodtryk oplevede 9 af forsøgspersonerne, at de ikke længere var kroniske trætte, og 7 andre oplevede en væsentlig forbedring. Efterfølgende undersøgelser har vist lignende resultater. Så hvis du konstant føler dig træt og bliver omtåget, når du står op for længe, bliver svimmel, mens du tager et varmt bad eller er tæt på at besvime, så snak med din læge, og få ham eller hende til at undersøge, om du skulle lide af uregelmæssigt blodtryk. Testen er ret enkel: læg dig på et bord, der hælder, løfter dine fødder til 70 grader over dit hoved. Hvis du efter nogle minutter oplever, at du føler dig uklar i hovedet, får du kvalme eller er tæt ved at besvime, er det ret sandsynligt, at du har et uregelmæssigt blodtryk. Behandlingen går ud på at regulere blodtrykket, ofte ved at tilsætte salt og væske til din kost eventuelt suppleret med medicin, der hurtigt kan få nyrerne til at optage mere natrium.

Energidræber #4: Dehydrering

Vand består af ilt, der giver kroppen liv og energi. Vand hjælper også kroppen med at transportere ilten rundt i kroppen. Så derfor er dehydrering en hyppig grund til træthed. Sørg for at drikke rigeligt med vand i løbet af dagen. Gerne 8 glas om dagen og endnu mere, hvis du træner. Husk at du allerede er ved at dehydrere, når du begynder at føle dig tørstig

Energidræber #5: En ubalanceret kost

Kulhydrater får kroppen til at frigive serotonin, der er et beroligende kemisk stof. Proteiner får omvendt kroppen til at producerer dopamin, hvilket har den stik modsatte effekt. Sørg for altid at indtage en eller anden form for proteinrig mad ved hvert måltid, for eksempel yoghurt, magert kød, æg eller bønner. Det vil giver dig god mængde energi hele dagen igennem.

Se kostplanen til større muskler her.