At nogle personlige trænere klarer sig langt bedre end andre er ikke nogen tilfældighed. Der er en lang række fællestræk, som kendetegner dem, der får succes og får skabt en god og sund forretning.
I denne artikel giver Thor W. Larsen 5 bud på nogle af de væsentligste årsager og forklarer, hvad du kan gøre for selv at få succes som personlig træner.
Tekst: Thor W. Larsen, Chefkonsulent PT-Partners / Foto: Shutterstock
#1. Succesfulde personlige trænere har en plan for at nå deres mål
Personlig Træner er ikke en beskyttet titel. Det betyder, at alle kan kalde sig det uanset uddannelse og erfaring. Adgangsbarriererne for at komme i gang er derfor meget lave i forhold til mange andre job.
Fordelen er, at det ikke kræver nogen stor investering i hverken tid eller penge at komme i gang. Og kombineret med udsigten til at tage 500 kr. i timen er det enormt attraktivt for mange. Det er nemt at regne sig frem til, at man snildt kan tjene en fin månedsløn, hvis man kun arbejder 15-20 timer om ugen.
Til gengæld betyder det også, at mange kaster sig ud i at træne folk uden nogen form for plan eller strategi. De tænker ikke på dem selv som en forretning eller sætter sig nogle mål. De ender som regel med samme resultat, som hvis en klient forsøger at blive stærkere ved at træne uden nogen plan eller program. Lykkes det, er det mere held end forstand.
Ser man på de personlige trænere, der har fået succes, er situationen en anden. De fleste af dem har sat sig ned og lavet en strategi for, hvordan de vil udvikle deres forretning og nå deres mål. Nogle laver en klassisk forretningsplan, mens andre bruger et mere moderne værktøj som business model canvas.
Uanset hvad, så sætter de sig nogle mål og laver en plan for, hvordan de vil opnå dem. De sætter også tid og penge af til at investere i deres forretning i stedet for blot at satse på, at det hele går godt.
#2. De har brugt tid på at få erfaring
Succes er ikke noget, der opstår over en nat. Det kræver masser af erfaring at skabe en god og profitabel forretning som personlig træner. De trænere, der klarer sig godt har ofte brugt mange år på at nå til, hvor de er.
En ting, der kendetegner dem er, at de har brugt hundredvis af timer på at blive dygtige til deres “håndværk”. De har forstået, at uanset hvad man gerne vil blive bedre til, så kræver det tid, tålmodighed og masser af træning.
Ligesom med træning findes der ikke nogle genveje til succes og gode resultater. Et godt sted at starte er dog at kigge indad og finde ud af, hvad det er, man skal blive bedre til. Har man ikke så meget praktisk erfaring med styrketræning, vil det være et oplagt sted at starte. Er det erfaring med at håndtere mange forskellige slags klienter man mangler, bør man se på, hvordan man kan opnå det.
Uanset, hvad det specifikt er, man har brug for at blive bedre til, bør man væbne sig med tålmodighed og acceptere, at det vil tage tid at blive dygtigere. Men der er flere oplagte måder at sætte turbo på sin erfaringsindsamling.
Størstedelen af de trænere, der har succes i dag, er startet på gulvet i et almindeligt fitnesscenter. De har nemlig forstået, at det er et genialt sted at få mange timer under bæltet tidligt i ens karriere. Er man ikke god til at være “på”, kan man også overveje at blive bedre ved at køre holdundervisning.
#3. Succesfulde personlige trænere har fundet en niche at fokusere på
Mange personlige trænere begår den samme klassiske fejl. De er bange for at gå glip af en masse potentielle klienter, hvis de definerer deres målgruppe for smalt. Starter man på gulvet i et almindeligt fitnesscenter, kan man blive nødt til at arbejde med en bred vifte af forskellige klienter. Men på sigt er det en god idé at specialisere sig. I stedet for at tilbyde ens ydelser til Gud og hvermand, desuagtet om klienten ønsker at tabe sig, blive stærkere eller løbe et maraton.
Resultatet er nemlig sjældent godt. Man kan ikke være lige god til alting, og det virker useriøst og amatøragtigt at påstå eller tro andet. Dermed ikke sagt, at det nødvendigvis er nemt at finde frem til, hvilken niche man skal fokusere på. Det kan godt lade sig gøre at definere den så smalt, at der réelt ikke er nok potentielle klienter at tjene penge på. Målet er at finde et optimum mellem, hvad man interesserer sig for og er god til, og hvad folk er interesseret i at betale penge for.
Det kan godt ske, at man drømmer om at arbejde med professionelle sportsfolk. Udfordringen ved det er blot, at det er der også tusindvis af andre trænere, der gerne vil. Af gode grunde er der meget få, der ender med at leve af at dyrke deres sport. Derudover er sportskulturen præget af forenings danmark, hvor man ikke er så vant til selv at betale for ydelser. I den situation vil det være oplagt at starte med en anden niche, hvor der er større efterspørgsel på ens ydelser.
De personlige trænere, der har skabt en levevej i fitness branchen har ofte været rigtig gode til at forstå vigtigheden i at specialisere sig. Til at starte med har de fokuseret på at blive gode til at løse de udfordringer, der er mest relevante for en snæver målgruppe. Det er meget nemmere at udvide til andre områder, når man først har succes med at hjælpe folk i en bestemt niche.
#4. De er gode til at kommunikere
Kommunikation handler om relationer. Det lyder måske banalt, men ikke desto mindre er det en af de væsentligste ting en personlig træner skal være god til. Det gælder både ansigt til ansigt, når man interagerer med en klient, men i lige så høj grad når man kommunikerer skriftligt på de digitale medier.
Centralt for at blive en god kommunikator er en forståelse af, hvem det er, man kommunikerer til. Her adskiller dygtige personlige trænere sig fra flokken.
De besidder en høj grad af empati, er 100% fokuseret på deres klienter, stiller relevante åbne spørgsmål og lytter aktivt. Når de instruerer, forstår de vigtigheden af at bruge et simpelt og let forståeligt dagligdags sprog.
På nettet er det også tydeligt, at der er stor forskel på personlige trænere. De trænere, der er dygtigst til at kommunikere, har en god forståelse for, hvilke udfordringer deres målgruppe har. Uanset om de laver videoindhold, skriver blogs eller poster billeder online er indholdet skræddersyet til den niche, de har specialiseret sig i. Dermed sikrer de sig, at budskabet er relevant og interessant for andre potentielle kunder, der vil se den personlige træner som en autoritet, der kan hjælpe dem.
Et af de bedste tip til effektiv online kommunikation er, at have én bestemt klient i tankerne. Det behøver ikke være en rigtig person, men kan være en fiktiv drømmekunde, der er arketypen på de klienter, du helst vil hjælpe. Når du skal lave indhold, skal du blot tage udgangspunkt i de største udfordringer drømmekunden har.
Til sidst men ikke mindst er det vigtigt at være konsistent. Det tager tid at opbygge en relevant følger skare på de sociale medier, og det sker kun, hvis du jævnligt laver relevant indhold til dem. Det samme gør sig gældende, hvis du blogger på din hjemmeside. Sker det ikke jævnligt, går du hurtigt i glemmebogen hos potentielle klienter, der så vil søge svar på deres spørgsmål andetsteds.
#5. Succesfulde personlige trænere forstår, hvordan man sælger
Salg er en af de største udfordringer for mange personlige trænere. De fleste har valgt fitness branchen, fordi de selv elsker at træne og holde sig sunde. Det er tydeligt for dem, at det har en kæmpe værdi og kan ændre folks liv. Derfor vil de gerne hjælpe andre med det samme.
Det vil være skønt, hvis man kunne nøjes med blot at fokusere på at blive en dygtig træner. Men realiteten er, at det kræver en forståelse for både forretning, markedsføring og ikke mindst salg at få succes. På disse områder ser man også stor forskel på de trænere, der klarer sig bedst, og dem der har svært ved at få det hele til at løbe rundt.
Er man startet på gulvet i et fitnesscenter vil man tidligt have lært, at det ikke er ligegyldigt, hvordan man forsøger at sælge ansigt til ansigt. De fleste har udviklet deres egen salgstale, som de har forfinet med tiden. Det er en værdifuld erfaring, som man kan tage med sig videre.
Når det gælder online markedsføring, kan man komme langt med de sociale medier. Mulighederne har faktisk aldrig været bedre, og især Facebook tillader, at man kan ramme et meget præcist segment. Men folk er generelt ikke på de sociale medier for at købe noget, og derfor er der andre kanaler og metoder, der fungerer meget bedre.
Først og fremmest skal man have en lækker og professionel hjemmeside. Det er essentielt, at den taler til målgruppen, og gør det så nemt som muligt for interesserede at blive kontaktet. Derudover er en blog med relevant indhold en genial måde at positionere sig som ekspert. Jo mere den besøgende ser den personlige træner som en autoritet, desto større er sandsynligheden for, at de på et tidspunkt bliver til en betalende kunde.
I dag er det desuden essentielt, at ens hjemmeside er lynhurtig, fungerer godt på en mobil og er søgemaskineoptimeret, hvis man gerne vil ligge højt hos google.
For mange kan hele markedsførings- og salgsdelen virke meget overvældende. Derfor har succesfulde personlige trænere indset vigtigheden af professionel hjælp. Du kan sagtens komme langt på egen hånd, men når du kun har 24 timer i døgnet er spørgsmålet, hvor din tid og energi er bedst brugt. Her er selvindsigt også en afgørende faktor.
Er du ikke teknisk anlagt, bør du overveje at få andre til at lave din hjemmeside.
Interesserer du dig ikke for online markedsføring, er der ingen grund til, at du selv forsøger at opsætte google adwords eller facebook-kampagner. Så har du mere tid til at gøre det, du synes er sjovest – at hjælpe dine klienter med at få fantastiske resultater.
Ved du at der findes en brancheorganisation for Personlige Trænere? – læs mere her