Mudo Gym Ulsrud i Oslo åbnede under Marius og Camilla Skogsruds ejerskab tilbage i 2017 og havde på det tidspunkt ikke meget erfaring med gruppefitness.
Marius havde dengang et lille “garage” motionscenter, hvor 10 af hans venner og naboer trænede jævnligt. Men han havde også en drøm om en dag at drive sit egen fitnesscenter, så det er virkelig en drøm, der er gået i opfyldelse. Vi har talt med Marius om hvordan det var at lancere gruppefitness i et kampsports- og fitness-orienteret center. Hvad er deres vigtigste udfordringer, succeser og fremtidsplaner.
Mudo Gym Ulsrud har nu fungeret normalt uden begrænsninger i godt et år. I begyndelsen tilbød de hovedsageligt kampsport, men senere blev andre træningsydelser integrerede i deres tilbud. Marius havde et ønske om at gøre klubben mere attraktiv for et bredere publikum, og det var her at Les Mills kom ind i billedet.
Gruppefitness-timerne har nu kørt siden august i år. Klasserne afvikles i et stort studie, der har plads til omkring 25 medlemmer pr klasse. Omkring dette fortæller Marius:
“Mudo Gym er en kæde af klubber, der hovedsageligt har fokus på kampsport som deres holdtrænings tilbud. Vi havde ikke meget erfaring med gruppefitness, så vi anså et samarbejde med Les Mills som en god idé. Kundechefen for Les Mills i Norge, Sanna Hagbacke, har støttet os fra begyndelsen, og har hjulpet med at vælge det rigtige mix af programmer specifikt til vores klub samt med opbygge et fantastisk gruppetræningsprogram.”
Sanna kommenterer også på det nye partnerskab: ”Fra begyndelsen med Mudo Gym Ulsrud kunne jeg se succesens ånd. Og med den måde Marius og Camilla udvikler deres klub på, ser ind i fremtiden og lytter til mine råd, ved jeg, at vores rejse sammen bliver lang.“
Kom godt i gang – Uddannelse og markedsføring

Camilla deltog i Group Fitness Management (GFM) uddannelsen fra Les Mills, før de lancerede gruppefitness klasserne på Mudo.
GFM er en 2-dages uddannelse, der dækker emner som rekruttering, marketing og planlægning. Uddannelsen er intensiv, mens den leverer friske ideer om, hvordan man administrerer gruppefitness-tjenesterne og sætter de rigtige mål.
Teamet hos Mudo startede markedsføring og indsamling af kundeemner i marts ved at gøre brug af markedsføringsmateriale leveret af Les Mills via Marketing Studio.
“Marketing Studio er meget nemt at bruge, og vi har valgt en masse færdigt materiale fra det til vores markedsføring. Vi gjorde en stort markedsførings indsats på de nye klasser, Les Mills CORE®, BODYATTACK® og BODYPUMP®.
Instagram er en af de vigtigste platforme, men vi ser også at TikTok og Snapchat populære blandt de yngre medlemmer der er født omkring 2007. Vi brugte også Google Adds og forskellige medieplatforme for at sikre, at vi nåede ud til et bredt publikum.
Vores koncept er at være en klub for hele familien, og vi ser værdi i at fokusere markedsføringen på de yngre grupper, såvel som dem der snart bliver voksne.”
Jagten på superstjernerne
“De fleste af vores instruktører var kampsports- og fitnessinstruktører, så vi skulle også rekruttere uden for klubben. Vi brugte en velkendt online platform i Norge til at rekruttere fra. Vores mål var at finde 4 ansøgere til at uddanne sig til Les Mills konceptklasserne, og vi fik 50 ansøgere fra platformen. Vi indsnævrede det ved hjælp af interviews og fandt de rigtige instruktører til at ansætte og uddanne.
Vores mål er at fordoble antallet af ugentlige klasser inden årets udgang, og vi vil også tilføje nye programmer, så rekrutteringen er en løbende proces.”
Sjov lancerings event
”Før vores lancerings event bad vi medlemmerne om at tilmelde sig via en formular, de udfyldte. Min idé med formularen var at få alle til at se på alle de tilbud, vi har. Selvom du bare vil træne BODYPUMP, skal du se alt, hvad vi har på tilbud, når du tilmelder dig.
På vores åbningsdag og lancerings event var de fleste af klasserne fuldt bookede. Vi havde en 3-timers lancerings fest med 15-minutters klasser back-to-back. Det var meget sjovt for alle. Vi havde en kæmpe kage, og vi troede, at vi overdrev det med 70 stykker, men i slutningen af festen var kagen helt væk.
I løbet af de 3 timer havde vi flere hundrede mennesker, der tjekkede de nye klasser og de nye faciliteter ud.”
Afvikling- og udvikling af gruppefitness
”Vi har for nylig udført en kundeundersøgelse, så medlemmerne kan give os feedback på de nye ydelser, fortælle hvad de synes om det nye skema og tiderne for undervisningen. På denne måde kan vi udvikle det, så det passer bedre til medlemmernes behov. Vi fokusere på et månedligt abonnement, og det tror vi er vejen frem.
Vi vil gerne have succes, men jeg er altid ydmyg. Folk kan nemt flytte til en anden klub, så vi har fokus på virkelig at holde dem glade. “
“De unge generationer er meget interesserede i styrketræning, så jeg tror på, at hold som BODYPUMP fortsat vil være populære. Ser man på branchen for 10 år siden, var styrketræning ikke så populær blandt de yngre generationer, som det er nu.
”Ifølge vores seneste undersøgelse har vores medlemmer rangeret balance, udstrækning og styrke som klasser, de allerhelst vil deltage i. Vi har allerede yogatimer, hvor en lille gruppe medlemmer deltager regelmæssigt. Vi skulle finde en klasse, der havde de elementer, medlemmerne ledte efter, og som ville passe godt til et større publikum.
Derfor besluttede vi at starte Les Mills BODYBALANCE® klasser som det næste nye program i skemaet. BODYBALANCE er en blanding af Yoga, Tai Chi og Pilates og er velegnet til alle. Vi ved, at dette program vil være fantastisk at tilføje til vores tidsplan, og det vil passe til en stor del af vores medlemmer. De første instruktører er blevet uddannet nu, og vi vil snart have det på skemaet. Det er spændende.”
Du kan se mere fra Mudo Gym her:
At komme godt fra start med gruppefitness på Mudo Gym Ulsrud er en kontinuerlig rejse, og vi er spændte på at se, hvad der bliver det næste. Følg med, når vi besøger dem igen i starten af 2023 for at se, hvordan de klarer sig mod deres ambitiøse mål.
Læs også artiklen om holdtrænings stigende popularitet her