Fitnews
Subscribe
7 dages Yoga retreat i Andalusien med Ina Thanild
  • Artikler
    • Fitness
    • Styrketræning
    • Løb
    • Vægttab
    • Anti ageing
    • Hjemmetræning
    • Holdtræning
    • Kost og ernæring
    • Motivation
    • Ny forskning
    • Profil interview
    • Wellness
    • Yoga
    • Aktiv ferie
  • B2B
    • Boutique Studios
    • Forretningsudvikling
    • Gym Management
    • Krisehåndtering
    • Ny teknologi
    • Studiebesøg
    • Træningskoncepter
  • Magasinet
  • Partnere
    • Sundhedspartnere
    • Bliv Fitnews PRO partner
  • Artikler
    • Fitness
    • Styrketræning
    • Løb
    • Vægttab
    • Anti ageing
    • Hjemmetræning
    • Holdtræning
    • Kost og ernæring
    • Motivation
    • Ny forskning
    • Profil interview
    • Wellness
    • Yoga
    • Aktiv ferie
  • B2B
    • Boutique Studios
    • Forretningsudvikling
    • Gym Management
    • Krisehåndtering
    • Ny teknologi
    • Studiebesøg
    • Træningskoncepter
  • Magasinet
  • Partnere
    • Sundhedspartnere
    • Bliv Fitnews PRO partner
No Result
View All Result
Fitnews
No Result
View All Result
Home B2B

David Barton

Fitnessbranchens flamboyante bad boy med det unikke øje for design

4. december 2021
in B2B, Forretningsudvikling, Gym Management
162
David barton
Del på FacebookDel på TwitterDel på LinkedIn

Man kan sige meget om David Barton, men kedelig har han aldrig været. Udover at være kaldt fitnessbranchen flamboyante bad boy og ”party animal number one!” og manden bag det det geniale payoff “look good naked”, så har han også været den første i branchen, der for alvor har tænkt ud af boksen, når det kommer til at skabe unikke omgivelser.

Tekst: Steen Broford / Foto: Shutterstock

Han åbnede sit første David Barton Gym i New York tilbage i 1992, og det var indrettet i “Victorian punk”-stil, og det første fitnesscentre, hvor det var muligt at træne til live DJ´s. Udover at være kendt for sloganet ”look good naked”, blev det også kendetegnet for Bartons unikke evne til at skabe et univers, der tiltalte det mix af mennesker, der blev en del af kædens succes.

Related articles

Fitness Engros – ny leverandør af fitnessudstyr til alle DBUs A-landshold

Scandinavian Gymhouse – en satsning i solen

I det oprindelige studie i New York var det ikke usædvanligt at opleve Drag Queens, berømtheder fra filmen og musikkens verden, bodybuildere og områdets lokale beboere træne sammen under samme tag. Og netop denne evne til at skabe forbindelse mellem mange miljøer, tilsat en stemning, der i den grad gjorde træning til en fest – i stedet for en pligt, var i høj grad med til at brande ham som en branchepioner, der kunne tilbyde andre træningsomgivelser end industribelysning og pangfarver.

Han skabte om nogen en unik træningsoplevelse, der nærmest var delvist gym og delvist rock´roll. Og et af gyméts første medlemmer, designeren Calvin Klein, har tidligere udtalt: “David er bedre end nogen andre i fitnessindustrien til at skabe et image, der er unikt!”

David Barton Gym et unikt mix af indretning, stemning og miljø

Satsning på stemning, miljø og ikke mindst unikke indretninger var stærkt medvirkende til kædens oprindelige vækst, sammenholdt med Bartons evne til altid at lykkedes med at skabe en fusion imellem traditionel træning og lokal kultur.

Han har altid været kendt for at tage udgangspunkt i nabolagets historie, når han indretter. Om det er “punk og glamour” i New Yorks East Village, partystemning i Miami Beach, naturoplevelser i Seattle eller den tilbagelænethed, som kendetegner Westside i Los Angeles, så har det altid været udgangspunktet, når der arbejdes videre på konceptet.

Hvert enkelt studie har altid været individuelt indrettet, og uanset om man besøgte et i New York, Miami Beach eller Chicago, så har man som besøgende mere været efterladt med fornemmelsen af at befinde sig i en high-end natklub end i et traditionelt fitnesscenter. En strategi, der også har vakt opmærksomhed udenfor branchen, hvor magasinet Interior Design, der vel bedst kan betegnes som designverdens “bibel”, har haft David Barton på deres liste over såvel mest innovative idé og koncept, såvel som på listen over årets design.

Hans historie er dog ikke en ubetinget succes. For tilbage i 2011 kom kæden, der bar hans navn, i alvorlig økonomisk uføre. Turbulensen fik store personlige konsekvenser for Barton, der ganske vist fortsatte som direktør i de efterfølgende år, men som forlod kæden, der stadigvæk bærer hans navn tilbage i september 2013.

David barton -2
Et besøg på en lokation, indrettet af David Barton, efterlader én mere med fornemmelsen af at befinde sig i en high-end natklub end i et traditionelt fitnesscenter.

Han var dog hurtigt tilbage med sit nye brand TMPL, der er forkortelsen for temple, og hvor location i Hells Kitchen i New York og designet på stedet, har han endnu engang disrupted standarderne for, hvordan et fitnesscenter kan indrettes.

Sideløbende har han designet et væld af imponerende fitnesscentre for andre udbydere, og stort set alt, hvad han har skabt, har været super cool. Hans tilgang til design og indretning er også ganske unikt, for som han udtrykker det:

David barton -1
David Bartons øje for design og indretning har markant løftet branchens standarder for, hvordan et fitnesscenter kan se ud.

”I branchen er vi ikke meget for at indrømme det, men i sidste ende, så sælger vi en oplevelse til en stor del af vores kunder, som de slet ikke kan lide. For alle andre end vores hardcore kunder er træning hårdt og ubehageligt. De kan lide resultatet af deres anstregelser, men ikke processen.”

De fleste udbydere ved da også, at det er relativt nemt at få folk ind at træne første gang. Men branchens gordiske knude har altid været, hvordan får man dem til at vende tilbage igen, hvis de forbinder det med en smertefuld oplevelse? For David Barton har målet altid været at give kunderne et indtryk af at gå ind i en anden verden, der er så tillokkende, at den kan konkurrere med de potentielle negative tanker, de har omkring selve den fysiske træning.

”Jeg benytter altid design, belysning og teknolog til at skabe positive følelsesmæssige oplevelser, for miljøet har en massiv effekt på fantasien og kan give en oplevelse så positiv, at det bogstaveligt talt overvælder de negative følelser ved hård træning. Når kunderne kommer til os, så er det vores opgave at skabe et frirum, der fjerner dem fra hverdagen og fylder dem med energi. Et sted, som kunderne kommer tilbage til med glæde – også på de dage, hvor de ellers ville være blevet hjemme.”

“The environment has a massive effect on the imagination and can provide an experience so positive, that it literally overwhelms the negativity of a hard workout!”
David Barton

 

Læs også artiklen om fitness indretning her

 

 

Tags: designindretning

Andre læse også disse artikler

Fitness Engros - ny åbning
B2B

Fitness Engros – ny leverandør af fitnessudstyr til alle DBUs A-landshold

22. marts 2023
Scandinavian Gymhouse - åbning
B2B

Scandinavian Gymhouse – en satsning i solen

20. marts 2023
european health & fitness forum - åbning
B2B

Spændende program på årets European Health & Fitness Forum

17. marts 2023
body bike -åbning
B2B

BODY BIKE præsenterer bæredygtigt stand-koncept på FIBO

13. marts 2023
SATS - medlemsvækst
B2B

Stor medlemsvækst i SATS – rekordhøj medlemsbase på 721.000 medlemmer

15. februar 2023
adidas og les mills
B2B

Adidas og Les Mills indgår nyt samarbejde

9. februar 2023

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

skill-line1080x1080jpg
tanita-mc780-350x350pxjpg
350x350-1jpg
apollo-bannerjpg
banner-bm-fitnessjpg
fitnews-sortpng
banner-fitnessgruppenpng
fitnessengros-fitnewspng
banner-fitpartnerjpg
les-mills-smart-tech-350x350jpg
bannerf1jpg
fitnewsbanner350x350png
dadfitnewsbannerjpg
banner-starfitjpg
justfacefitnewsbanner350x350jpg

Vi anbefaler

Danmarks første fitnesscenter

Historien bag Danmarks første fitnesscenter

15. marts 2022
smartwatch

Et smartwatch eller en fitnesstracker øger chancen for at du passer din træning

9. maj 2022
FlexyBox

FlexyBox – fokus på at gøre fitnesscentres hverdag nemmere

4. december 2021
aktive ældre -åbning

Aktive ældre trives bedst

30. december 2021
få bedre hukommelse

Få bedre hukommelse

7. december 2021

Mest læste artikler

  • PureGym

    Fitness World skifter navn til PureGym

    594 shares
    Share 238 Tweet 149
  • Scandinavian Gymhouse – en satsning i solen

    433 shares
    Share 173 Tweet 108
  • Giftig trend: Olie arme synthol og kropsdysmorfi

    749 shares
    Share 300 Tweet 187
  • 7 unikke fordele ved Sjipning

    374 shares
    Share 150 Tweet 94
  • Styrketræning over 50 år – her er 6 gode grunde til at gå i gang

    682 shares
    Share 273 Tweet 171
  • RESTITUTION- en vigtig del af din træning

    354 shares
    Share 142 Tweet 89
Kom på forkant med fremtiden

Tilmeld dig nyhedsbrev og få adgang til den information du behøver for at være den bedste version af dig selv og bliv løbende opdateret på de seneste nyheder og trends indenfor en branche i hastig vækst.

Fitnews


Fitnews.dk giver dig relevante nyheder, tips og tricks samt portrætter og baggrund.

Som portal vil vi samle den danske fitnessbranche og være med til at gøre den bedre for både center-ejere, personlige trænere, andre aktører og medlemmer.

QUICK LINKS

  • B2B nyt
  • Læs magasinet online
  • Sundhedspartnere
  • Annoncering på fitnews.dk

© 2022 Fitnews.dk / Alle rettigheder forbeholdt. Design by PR360.com

  • Om Fitnews
  • Annoncering
  • GDPR & Privatlivspolitik
No Result
View All Result
  • Artikler
    • Fitness
    • Styrketræning
    • Løb
    • Vægttab
    • Anti ageing
    • Hjemmetræning
    • Holdtræning
    • Kost og ernæring
    • Motivation
    • Ny forskning
    • Profil interview
    • Wellness
    • Yoga
    • Aktiv ferie
  • B2B
    • Boutique Studios
    • Forretningsudvikling
    • Gym Management
    • Krisehåndtering
    • Ny teknologi
    • Studiebesøg
    • Træningskoncepter
  • Magasinet
  • Partnere
    • Sundhedspartnere
    • Bliv Fitnews PRO partner

© 2021 Fitnews.dk

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In