Det er en god idé at bruge de sociale medier til at skabe forbindelse til flere online-følgere, der kan blive til potentielle kunder. Men det kræver mere end blot at oprette en Facebook, Instagram eller Twitter konto.
Tekst: Christian Illerup / Foto: Shutterstock
I den første periode af internettets spæde start var det eneste saliggørende at have en hjemmeside, og i dag har de fleste udbydere da også det. Men mange har også opdaget, at selv om der er investeret en del penge i at skabe en lækker hjemmeside, som måske endda også er hurtig, mobilvenlig og med indhold, der er fokuseret på din målgruppe og det, du vil have dem til at købe – ja, så er der alligevel ikke særligt mange besøgende.
Forklaringen er egentlig ganske simpel, at internettet af i dag er som et frådende hav fyldt med kæmpe bølger af informationer. Og en hjemmeside uden et stort markedsføringsbudget svarer til at sidde i en lille gummibåd midt på det frådende hav og vifte med et lille reklameskilt i håb om, at nogen ser det.
Men sandheden er, at alt for få ser det og læser dine budskaber. Og der kommer alt for lidt business ud af det til dig.
Desværre har mange stadigvæk den overbevisning, at en hjemmeside er som at have en butik på Strøget, hvor kunderne strømmer ind. Sandheden er nok mere, at en hjemmeside kan være som at have en butik på Strøget, men før du begynder at markedsføre den, så befinder den sig altså under jordoverfladen sammen med forhistoriske levn. Og dernede får du ikke mange relevante besøg af potentielle kunder.
Hvis ikke der er nogle, som faktisk ser din hjemmeside, læser det du skriver og lader sig overbevise af det, så har hjemmesiden ingen værdi. Du kan naturligvis markedsføre dig til nye kundeemner via google annoncering etc. – men det er ofte en bekostelig og uoverskuelig affære.
Der findes en anden vej til kundernes hjerter, og uanset om du er centerejer, personlig træner eller behandler, så kan du bruge de sociale medier til at dele din viden og dermed skabe nye forbindelser til potentielle kunder og followers. Det kræver ikke en stor pose penge, men til gengæld kræver det mere end blot at oprette en Facebook, Instagram eller Twitter-konto og dele citater og ugens tilbud.
4 tips til, hvordan du kan få flere online-følgere organisk og autentisk:
Få flere online-følgere: #1 –Tilmeld dig eksisterende grupper med fælles interesser
Der er gode chancer for, at hvis du vil finde kunder til din forhindringsbaserede Ninja Training Camp, så findes de allerede i et samlet online-forum, hvor der skrives om forhindringsløb.
Folk, der snakker om fælles interesser, finder du normalt på:
- Facebook-grupper og sider dedikeret til interessen.
- Populære blogs, som ofte drives af en person, der er en lidenskabelig entusiast.
- Specialiserede websteder med aktive foraer.
Tal med dine medlemmer, kunder eller entusiastiske venner og bekendte og brug Google til at identificere de online-steder, hvor den type mennesker, du ønsker at komme i dialog med, allerede er i gang med at diskutere træning, ernæring og kommende konkurrencer.
Få flere online-følgere: #2 –Tilbyd opmuntring, support og informationer
Vær altid på udkig efter muligheder for at dele oplysninger, der kan hjælpe med at understøtte folks tro på, at det kan lade sig gøre at skabe forandringer og bevæge sig videre til næste trin af deres fitness mål. Folk, der er aktive deltagere i online-miljøer vil have:
- Informationer: Helt ned til det grundlæggende, som hvordan de kommer i gang, hvor de kan finde den nødvendige beklædning, gear og kosttilskud.
- ”Pro tips”: Ekspertrådgivning fra personer, der allerede har gjort det, de drømte om.
- Indsigt: Hvad der skal til for at nå deres mål og praktiske råd til at overvinde de forhindringer, de støder på undervejs.
Når folk først begynder at se dig som en objektiv ekspert på emner, som har deres interesse, og en der tilbyder dem muligheder for at overvinde forhindringer og blive mere vidende, så er du allerede godt på vej til at kunne etablere nogle potentielt indtægtsgenererende relationer med gruppens brugere.
OBS: Undgå at falde i den fælde, hvor du kalder dig selv for ekspert. Der er i den grad gået inflation i begrebet de senere år, og effekten af ordet er langt større, når det kommer fra andres mund i stedet for fra din egen. Er du alligevel fristet, så husk den danske videnskabsmand Niels Bohrs geniale definition:
“En ekspert er en person, der har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område.”
Hvis du er ny til en gruppe, så husk at det tager tid at opbygge troværdighed. Det er muligt, at du er ekspert, men det ved de andre ikke. Underbyg din troværdig ved kun at kommentere på områder, du har ekspertise indenfor. Og start med at observere på tonen i det pågældende forum og respekter interne regler.
Det sidste, du har lyst til, er at krydse klinger med gruppens administratorer eller blive kendt som kværulant. Du vil ikke alene lære meget, mens du observerer, du vil også udvikle en “tone”, som er i overensstemmelse med øvrige brugeres, hvilket betyder, at de tænker på dig som én af deres egne.
OBS: Husk dine egne råd ikke er den endegyldige sandhed. Der er mange tilgange til resultater, og det er vigtigt, at du altid udviser respekt for andres model af verden. Den sidste person, en potentiel kunde har lyst til arbejde med, er en selvbestaltet guru, der konstant fortæller dem, at de er forkert på den – også selvom de er det.
Respekter, at det er et fællesskab, og vær villig til at være en god nabo. Det betyder også, at du af og til også må glide af på nogle argumenter, selvom de stikker dig i øjnene. At få ret hele tiden vil ikke nødvendigvis hjælpe dig med at udvikle nye kundeemner.
PS: Åbenlyse salgsindslag er et absolut no-go.
Vi kender allesammen til ego-belastede PT´ere, der konstant 24/7 kommenterer på alt og alle – og på stort set samtlige sociale medier. Ikke alene er de med deres “Jeg-alene-vide-attitude” røvbelastende, de efterlader også deres læsere med et stort tilbagevendende spørgsmål: Hvornår har de egenligt tid til at have kunder?

Få flere online-følgere: #3 – Henvend dig målrettet
Du vil hurtigt opdage, at der er forskellige årsager til, hvorfor mennesker opsøger online-samfund dedikeret til sundhed, fitness eller wellness. Og du vil gøre dig selv en kæmpe tjeneste, hvis du allerede fra starten har fokus på, hvem det er, du forsøger at nå? Derfra kan du målrette dine indlæg og kommentere til det rigtige publikum.
- Researchers: Browser efter informationer, men har endnu ikke helt besluttet sig for, om området er noget for dem.
- Lurkers: Er typisk interesserede i aktiviteterne på en side, men er stadigvæk lidt overvældet over alt det nye, og vil hellere blot observere end deltage i diskussioner og samtaler.
- Newbies: Poster for første gang og stiller ofte spørgsmål, der tidligere har været diskuteret, men er aktivt engageret på siden.
- Regulars: Er dem, der næsten dagligt besøger siden, og som ofte poster indlæg, men som anerkender, at de langt fra er eksperter. Denne gruppe udgør oftest den største andel af brugere.
- Mentors: En mindre gruppe, der sædvanligvis består af stiftere eller brugere, der har været medlemmer længe. De har som regel erfaring nok og lyst til at levere troværdige råd, hvis ikke det stillede spørgsmål allerede har været oppe at vende for tit.
- Wizards: Er som regel dem, der i længst tid har været medlemmer af gruppen/siten og ved mest. De poster sjældent, men når de gør det, bliver der lyttet til dem også fra gruppens administratorer.
Researchers og Lurkers ønsker informationer om, hvordan man kommer i gang, hvad man kan forvente, og hvordan man undgår grundlæggende problemer.
Newbies ønsker hurtige, fokuserede små-bids-viden gerne i form af korte tips – overvæld dem ikke! Vær positiv i din formidling og husk, at de har brug for succesoplevelser for at forblive engagerede.
Regulars, som udgør langt den største gruppe af medlemmer, vil højst sandsynligt være dem, som først ser værdien af din viden. De har prøvet alt, hvad der findes af gratis råd, og de har set, at netop den slags råd ofte er det værd, de har betalt for det. Når de er sikre på, at din viden er valid, ser de også, at din unikke viden og ekspertise udgør en værdi, og de er villige til at betale for den.
Husk, at en gruppes mentorer og wizards også kan være med til at underbygge dit brand, hvis du f.eks. leverer gode programmer til newbies. Og kan du alternativt tilbyde programmer eller tjenester skræddersyet til deres eget avancerede niveau, vil du opdage, at de ofte har en reel forståelse for specialiseret ekspertise.
At skabe online relationer og underbygge sin status som ekspert på nettet kan tage tid. Men du ved, der er gode udsigter til, at du har skabt kontakt med en potentiel kunde, når du skriver: “Send mig en personlig besked”, og de gør det…
OBS: God markedsføring handler om at gøre det nemt og attraktivt for dine potentielle kunder at tage imod dit tilbud. Som ”sælger” har vi en tendens til at fokusere på det, der er vigtigt for os her og nu. Desværre betyder det ofte, at vi overser de potentielle kunders beslutningsproces.
Hvis du bliver for pushy og beder de potentielle kunder om at tage imod dit tilbud, inden de er klar til det, er der en overhængende fare for, at de springer fra.
Få flere online-følgere: #4 – Gør dine følgere til ambassadører
En lille procentdel af dine followers vil med tid blive dine ægte disciple. De vil:
- Anbefale dig i andre grupper – noget de kan gøre meget mere troværdigt end du selv kan.
- Skrive positiv omtale – omkring din viden og ekspertise på en måde, der ville være selvfed, hvis du selv gjorde det.
- Skrive positive anmeldelser – og kommentarer på dine vegne på Facebook og andre sociale medier.
- Engagere sig loyalt, engagere sig i hvad du end tilbyder – ved f.eks. at tilmelde sig tidligt til nye klasser, fordi ”de ved, at det bliver godt”.
- Tilbyde anbefalinger og anden salgsfremmende hjælp.
- Forsvarer dig – hvis du rammes af negative anmeldelser fra andre.
Husk: Du skal hele tiden være på udkig efter muligheder for at belønne dem, der ender med at blive dine kunder eller medlemmer, for deres loyalitet. Giv dem særtilbud, smågaver eller inviter dem til specielle events eller foredrag (online eller irl).
Sidstnævnte er også en god mulighed for at tage dem et skridt videre og træne dem til at være en brandambassadør. For de vil kunne gøre arbejdet med at opbygge din mængde af følgere meget bedre end du nogensinde ville kunne på egen hånd.
Om artiklens forfatter:
Christian Illerup er founder af PR360.com, et digitalt PR & Marketing Agency. Der repræsenterer kunder fra mere end 14 lande og hvis klienter kalder ham ” a top growth guru to growth any business on the internet”.
Læs mere om de seneste fitness trends her