Tendenserne er ganske tydelige, ny teknologi kommer til at sætte et markant aftryk på fremtidens fitness.
Min første mobil var en Nokia 3310. Med den kunne jeg ringe, sende SMS´er og ikke mindst spille Snake. Jeg var så lykkelig, da jeg fik den, og den opfyldte til fulde mit behov. I dag har jeg en iPhone 7, som jeg slet ikke forestille mig at skulle undvære. Den har ikke Snake, men til gengæld bruger jeg den til stort set alt.
Tekst: Thor W. Larsen / Foto: Shutterstock
Det er nemt at glemme, hvor langt teknologien er kommet på kort tid. Den allerførste iPhone fylder 10 år til sommer, og Apple har allerede rundet en milliard solgte enheder. Vi er mange, der tager den teknologi for givet i dag og har svært ved at se, hvordan vi nogensinde kunne leve uden.
Den slags banebrydende teknologi skyldes ikke mindst visionære folk, som den afdøde medstifter af Apple, Steve Jobs. Han ansatte på et tidspunkt IT-pioneren Alan Kay, der er berømt for bl.a. at have udtalt, at den bedste måde at forudsige fremtiden er at opfinde den. Det virker til, at devisen bag mange af de teknologiske opfindelser, som Jobs og andre har bidraget til.
Men historien bliver som bekendt skrevet af sejrherrerne, og det gælder også for teknologi. For hver store kommercielle succes er der tusindvis af produkter, som fejlede, blev lanceret for tidligt eller blev erstattet af noget nyt og smartere. Alene i min korte levetid har jeg været vidne til at kasettebåndet, floppy disken, CD’en og mere nutidige gadgets som Google Glass er havnet på den teknologiske elefantkirkegård.
Men som med mode kommer nogle ting tilbage, hvis man venter længe nok. Nokia har lige lanceret en ny version af deres klassiske 3310. Den appellerer dog nok mest af alt til folk på grund af dens retro-udseende og nostalgi – og ikke mindst Snake. På samme måde er e-biler vundet frem igen i popularitet takket være firmaer som Tesla. Det var der nok ikke mange, som havde forudset, da Ellerten var topmålet af kikset transportmiddel.
CrossFit – blot en døgnflue?
Da CrossFit kom til Danmark, var der mange i fitness-branchen, som troede, at det ville blive en døgnflue. De kaldte det gammel vin på nye flasker. En slags cirkeltræning på tid, der stjal elementer fra gymnastik, atletik og vægtløftning. I mange år var det derfor en undergrunds træningsform, der blev betragtet som vild og voldsom.
I dag er CrossFit lige så normalt og mainstream som spinning og spelt. Det er ikke længere forbeholdt selverklærede hulemænd og -kvinder med hang til store traktordæk. Fitness World og Fitnssdk har også taget træningsformen til sig i stor stil, selv om de hang lidt i bremsen.
Ser man på den årlige trend-rapport fra The American College of Sports Medicine (ACSM), er der god grund til at tro, at CrossFits popularitet fortsætter. Det kombinerer nemlig adskillige af de trends, de har på deres Top 20-liste for 2017.
Det gælder bl.a. træning med kropsvægt, højintens intervaltræning, styrketræning, holdtræning og ikke mindst funktionel træning.
Fremtidens fitness afspejles allerede
Pokémon Go – augmented reality som fitness?
Sidste sommer eksploderede Pokémon Go. På rekordtid blev det den helt store dille, alle snakkede om. Bybilledet blev pludseligt fyldt af børn og barnlige sjæle, der gik gaderne tyndt i jagten på at fange flest mulige pokémon-figurer. Spillet blev rost til skyerne for at få så mange ud og bevæge sig i en tidsalder, hvor spil ofte betyder, at man sidder stille i timevis. Der var tale om en decideret game-changer, som potentielt kunne bidrage positivt til folkesundheden.
Spillet formåede at kombinere mange populære elementer. For de ældre fans var der selvfølgeligt et element af nostalgi. Men for mange blev det også en social aktivitet, som man gjorde med venner. Ved at lægge et interaktivt digitalt lag på den virkelighed, man ser gennem sin smartphone, kunne man skabe en helt ny verden. På den teknologiske front betød det et kæmpe gennembrud for augmented reality.
Tiden vil vise, om vi har set det sidste til Pokémon Go. Men uanset hvad, så kan man håbe, at augmented reality er kommet for at blive. Ikke mindst, hvis det kan være med til at få flere mennesker til at være fysisk aktive. Måske vi endda vil se augmented eller virtual reality på ACSMs liste over fitness-trends om nogle år.
Wearables – glorificerede skridttællere?
Da ACSM kiggede i krystalkuglen i 2015 var “wearable technology” ikke blandt de 20 største trends. Det har dog ændret sig hurtigt, og for andet år i streg finder vi kategorien aller øverst på listen. Kategorien dækker enormt bredt over mange former for teknolog, man kan have på. Den inkluderer alt fra simple skridttællere til tøj med indbyggede sensorer og avancerede smartwatches.
Beslutning om at placere wearables så højt skyldes ifølge ACSM primært forudsigelser om, hvor meget de vil omsætte for på fremtidens fitness marked. Det bliver interessant at se præcist, hvilke teknologier i kategorien som vil bide sig fast og hvilke, der dør. Mange havde spået, at de moderne aktivitetsmålere en dag ville sidde på alles håndled, men det har vist sig flere gange at være et meget uforudsigeligt marked.
Der er dog sket meget siden Apple og Nike lavede deres første samarbejde i 2006. Det var i form af Nike+, som involverede en sensor i skoen, der kunne kommunikere med en iPod. Nike lancerede deres Fuelband-armbånd i 2012, men stoppede produktionen allerede to år senere. Den officielle forklaring var, at de ville fokusere på apps, som deres Nike Training Club. Den uofficielle version er, at de qua deres tætte samarbejde med Apple allerede vidste, at der blev arbejdet på et Apple watch.
En af de hidtil største succeser har været Fitbit, der lancerede deres første moderne aktivitetsmåler i 2008. Siden da har andre firmaer, som bl.a. Jawbone, forsøgt at følge i Fitbits spor med varierende held. I 2011 lancerede de deres Jawbone Up, men siden da har de haft svært ved for alvor at få gang i salget til forbrugermarkedet.
Det seneste år har der været en masse rygter om firmaet, som har været en turbulent tid igennem. Det forlyder nu, at de dropper satsningen på fitness og fokuserer på wearables til klinisk brug.
I dag er Fitbit den største aktør med 23% af markedet ifølge de seneste tal fra The International Data Corporation. De har dog også haft store udfordringer med at gå fra at være et nice to have til et need to have device, som deres CEO James Park har udtalt. Det har aktieprisen også afspejlet efter et skuffende 4. kvartal sidste år, der i januar betød, at de måtte fyre 6% af alle ansatte.
Smartwatches – den næste iPhone eller Ellert?
I december sidste år opkøbte Fitbit dele af firmaet Pebble, der lavede et af de første smartwatches. Det kunne tyde på, at Fitbit vil forsøge at konkurrere med Apple watch og gå væk fra deres simplere aktivitetsmålere. Da Apple ikke deler deres salgstal, er det svært at vide, hvor stor en salgssucces deres ure har været, siden det første kom i 2015.
Flere kritiske røster mener, at smartwatches ikke er teknologisk modne nok endnu, og derfor har salget skuffet. Forventningerne har været for høje, men forbrugerne er endnu ikke overbevist om, at de ikke kan leve uden.
Der går noget tid, før vi finder ud af, om smartwatches vil lide samme skæbne som Ellerten eller blive en banebrydende teknologisk succes som den første iPhone.
Konklusion
Det er svært at spå – især om fremtiden, hedder et ordsprog, der ofte tilskrives Storm P. Er man bekendt med Gartners “hype cycle”, kan man selv vurdere, hvor de nuværende smartwatches skal placeres på tidsskalaen.
Men i konkurrencen om at skabe fremtidens fitness finder vi flere og flere af verdens største teknologifirmaer. De mener tydeligvis potentialet er enormt i det voksende globale fitnessmarked, der tæller over 151 millioner fitness-medlemmer ifølge the International Health, Racquet & Sportsclub Association (IHRSA).
Læs mere om de seneste fitness trends her