Fitnews
Subscribe
7 dages Yoga retreat i Andalusien med Ina Thanild
  • Artikler
    • Fitness
    • Styrketræning
    • Løb
    • Vægttab
    • Anti ageing
    • Hjemmetræning
    • Holdtræning
    • Kost og ernæring
    • Motivation
    • Ny forskning
    • Profil interview
    • Wellness
    • Yoga
    • Aktiv ferie
  • B2B
    • Boutique Studios
    • Forretningsudvikling
    • Gym Management
    • Krisehåndtering
    • Ny teknologi
    • Studiebesøg
    • Træningskoncepter
  • Magasinet
  • Partnere
    • Sundhedspartnere
    • Bliv Fitnews PRO partner
  • Artikler
    • Fitness
    • Styrketræning
    • Løb
    • Vægttab
    • Anti ageing
    • Hjemmetræning
    • Holdtræning
    • Kost og ernæring
    • Motivation
    • Ny forskning
    • Profil interview
    • Wellness
    • Yoga
    • Aktiv ferie
  • B2B
    • Boutique Studios
    • Forretningsudvikling
    • Gym Management
    • Krisehåndtering
    • Ny teknologi
    • Studiebesøg
    • Træningskoncepter
  • Magasinet
  • Partnere
    • Sundhedspartnere
    • Bliv Fitnews PRO partner
No Result
View All Result
Fitnews
No Result
View All Result
Home B2B

LifeClub går •LIVE

Fra nedluknings-nødvendighed til genåbnings-succes

25. april 2022
in B2B, Forretningsudvikling
162
LifeClub-åbning
Del på FacebookDel på TwitterDel på LinkedIn
Indhold gem
1) Hvordan startede jeres digitale rejse i LifeClub?
2) Hvad krævede det af jeres faciliteter og instruktører?
3) Centrene genåbner. Alligevel bliver I ved med at lave nyt digitalt content. Hvorfor?
4) “Vi tør kaste os over nogle ting, vi aldrig ville have fundet på ellers.”
4.1) Hvilken respons har I fået fra medlemmerne?
4.2) Hvad kan in-person hold, som digital fitness ikke kan? Og hvad tilføjer jeres digitale tilbud til det, I allerede leverer?
4.3) Hvad har været den største udfordring?
4.4) Hvad har været den største gevinst?
4.5) Hvad er jeres bedste råd til centre, der gerne vil lave deres eget digitale content?
4.6) Mændene bag den digitale omstilling i LifeClub

Der er ingen tvivl: LifeClub Roskildes digitale omstilling skaber mere værdi for medlemmerne – også nu, hvor døren til cykelsalen igen står åben. Få centerejeren og instruktørens bedste bud på, hvordan dit center kommer i gang med ”digital fitness”!

Tekst: Brynja Pil, INTELLIGENT CYCLING CMO / Foto: LifeClub

Digital fitness er kommet for at blive, også i LifeClub Roskilde. I dag behøver du ikke længere tage til Roskilde Vest, hvis du vil opleve centerets instruktører på slap line, for da Danmark lukkede ned, gentænkte centeret straks deres holdtilbud.
Konklusionen var klar; det var på tide at gå live!

Overgangen til en ny forretningsmodel er altid udfordrende, og udfordringen synes ikke mindre, når man står midt i en omvæltende coronatid og starter fra nul. Alligevel kastede LifeClub sig ud i projektet, og de har ikke set sig tilbage siden.

To år og ét green screen studie senere har LifeClub Roskilde opbygget et onlinekatalog med over 500 on-demand timer. Antallet vokser støt, særligt efter de også har installeret et kamera i cykelsalen til at optage deres almindelige holdtimer, og planen er at udvide konceptet til deres resterende holdsale.

I dag kan medlemmer derfor både deltage live, når der livestreames fra deres in-house studie, og selv afspille centerets eget on-demand indhold i cykelsalen. Det har betydet gladere medlemmer og mere gang i cykelsalen udenfor de skemalagte timer.

Her deler centerejer Jan Madsen og instruktør Anders Djurhuus ud af deres erfaringer med at opbygge et ”hybrid gym” fra bunden.

Hvordan startede jeres digitale rejse i LifeClub?

Jan: Det var Anders, der fik ideen. Han er knivskarp til mange tekniske ting og uden ham, var det nok ikke lykkedes.

Anders: Da nedlukningen kom, og vi pludselig ikke kunne afholde timer, tænkte jeg ret hurtigt; kan vi ikke bare sætte et videokamera op og køre nogle timer med dem, der har cykler derhjemme?

Jan: På det tidspunkt fandtes Live Player-en ikke (red. streamingsoftware), så Anders satte sig for at lave noget. Vi startede i det små og har købt til undervejs, mens vi hele tiden prøver at forbedre niveauet i jagten på det perfekte. Det kræver enormt meget at lykkes med, men jeg tror egentlig bare, folk var glade for, der skete noget.

Anders: Til at starte med brugte vi bare en laptop med webcam, men vi fik ret hurtigt lavet et setup, hvor instruktøren kun fyldte en lille del af skærmen, så der var mere plads til grafikken. Siden vi investerede i en computer med et godt grafikkort, har vi brugt The Journey som baggrund.

Hvad krævede det af jeres faciliteter og instruktører?

Jan: Jamen det krævede jo, at vi købte en hel masse forskellige ting hjem og prøvede det af. Det kræver meget, hvis det skal være lækkert. Og det kræver sindssygt meget af instruktørerne.
Det er en helt anden måde at undervise på, og man bliver meget selvbevidst. Dem, der streamer nu, kan virkelig komme ud over kanten. De er showmen og glade for at være i rampelyset – og formår det også.

Anders: Som instruktør tænker jeg ”i dag, der optræder jeg for skærmen”. Det handler om at kunne give af sig selv, give noget energi foran kameraet og levere en indsats, som om der er et publikum.

Jan: Den første time, Anders kørte, dér var han presset, for det var kun ham, der vidste, hvad man skulle gøre, så det var ham, der sad med problemet, hvis noget gik galt. Nu er han meget mere afslappet. Han har fået rutinen, og han ved, det han gør, er smaddergodt. Det sidder i skabet. Hvis man laver en fejl, så gør man bare et lille nummer ud af det.

 

LifeClub-1
Anders Djurhuus producerer både online-timer med green screen og optager sine almindelige holdtimer i cykelsalen og har inspireret cyklister over hele landet fra LifeClub Roskildes studie.

Centrene genåbner. Alligevel bliver I ved med at lave nyt digitalt content. Hvorfor?

Anders: Vi syntes, det ville være ærgerligt at miste onlinedelen. Så vi har sat kamera op i cykelsalen, så vi kan filme vores holdtimer og lægge dem online. For det første, er der stadig mange, som ikke synes, det er trygt at sidde 30 mennesker sammen i et lille lokale og svede. For det andet, er der nogen, der har op-daget, de synes, det er lige så fedt at køre derhjemme. Det passer bedre ind i deres hverdag, de slipper for transporttiden til og fra centeret, og de kan køre, når børnene er lagt i seng.

Det, vi ser nu, er, der er flere, der bruger on-demand content, end der kører med, når vi livestreamer. For halvandet år siden var det omvendt. Nu har vi 500+ online-timer, for vi fandt hurtigt ud af vores setup lige så vel kunne optage yoga-timer eller pilates. På sigt vil vi også sætte kamera op i de andre holdsale.

 

“Vi tør kaste os over nogle ting, vi aldrig ville have fundet på ellers.”

Hvilken respons har I fået fra medlemmerne?

Jan: Dem, der har prøve det, synes det er super fedt. Og det bliver brugt! Både af medlemmer, der selv kører en on-demand time i cykelsalen, og hvis der har været sygdom, og vi ikke har kunnet skaffe en instruktør. Så kan vi enten sætte Intelligent Cycling eller en af vores egne on-demand timer fra Vimeo på, alt efter hvad holdet har lyst til den dag.

Anders: Det er blevet rigtig godt modtaget. De fleste synes, det er rigtig fedt at være i et center, der prøver nogle ting af, som er lidt anderledes.

Jan: Vi har tidligere haft noget andet on-demand content udefra, og det var medlemmerne mindre begejstrede for. Det, at de kender instruktørerne, det har absolut en stor betydning for vores medlemmer.

Anders: Jeg får tit at vide, ”Jeg havde ikke lige tid til at komme til din time, men jeg kørte en time med dig i går eftermiddags,” når et medlem har brugt cykelsalen til at køre en af mine on-demand timer. Det er ret fedt, de føler, de kan få den samme oplevelse, selvom jeg ikke er til stede.

 

lifeClub-2
Brian Overkær underviser på Sport2Life 2021, der blev afholdt online.

Hvad kan in-person hold, som digital fitness ikke kan? Og hvad tilføjer jeres digitale tilbud til det, I allerede leverer?

Jan: Der er jo ingen tvivl om, at ved in-person hold, så mærker du instruktøren på en anden måde. Jeg lavede lige et opslag med alle vores digitale løsninger, hvor jeg også skrev, det ikke slår at møde instruktøren i salen. Det kan noget med nærvær. Da der var nedlukket, streamede vi fra studiet til skærmen i cykelsalen, hvor vi kunne have ti deltagere, som var limit dengang. På den måde kunne selv instruktører i risikogruppen sidde sikkert og trygt i sadlen og inspirere folk alligevel.

Anders: Når vi træner sammen nede i salen, så er der noget intimitet, som man ikke har gennem skærmen. Man kan kigge folk i øjnene, og se præcis, hvordan de reagerer. Når man livestreamer, så bliver man nødt til at antage, hvordan folk reagerer. Man ved aldrig rigtigt, om de er kørt helt ud over styret, eller om de synes, det er super nemt. Til gengæld kan man lettere slippe afsted med at lave sine egne timer, fordi man ikke er begrænset af en timeplan, hvor næste hold starter om en time. Hvis man vil, kan man køre to timer eller halvanden, fordi man ikke skal tænke på, om salen er ledig.

I dag livestreamer vi både fra studiet med green screen og filmer vores almindelige holdtimer med et overview kamera i cykelsalen, og begge dele har sin charme. Det bliver mere intenst, når man kun skal fokusere på skærmen og ikke skal holde øje med en masse mennesker. Men det er også rigtig fint at filme i cykelsalen, så dem derhjemme også kan høre, når de andre klapper eller råber ”JA!”. Det giver noget energi, selv hvis man kører alene.

Hvad har været den største udfordring?

Jan: Alle de gange, vi har banket hovedet ind i muren – uden styrthjelm! Alle de ting, vi har villet, hvor der ikke var en go-to løsning allerede, så vi selv skulle finde løsningen. Det er aldrig ”bare lige”.

Anders: Jeg synes bare, det har været sjovt og spændende. Men efter, at vi er kommet godt i gang, kan det være en udfordring, når folk har tekniske problemer, som dårligt signal eller manglende lyd. Det kan skyldes tusind ting, som man ikke kan gøre noget ved; typisk dårligt internet. Når det ikke bare virker, ligesom sidst, bliver deltagerne skuffede, og instruktøren kan blive den, der bliver aftvunget en forklaring.

Hvad har været den største gevinst?

Jan: Bare det, at vi har gjort noget anderledes, noget unikt, gør måske, der er nogen, der vender sig mod os og tænker, ”Det er meget fedt, dét, de gør!”. Vi har lige fra starten været meget klar over, vi gør det for at levere noget til medlemmerne, som giver dem en god træning, med instruktører, de kender.

Anders: Den største gevinst for mig har helt klart været det her med at lære en masse mennesker at kende over hele landet, over hele verden faktisk. Før vi blev en betalingskanal, havde vi brugere med fra Sydamerika, Korea, Australien, og USA. Man opbygger et forhold til mennesker, man aldrig har mødt i virkeligheden, ligesom man gør på Facebook eller Instagram. Det har været rigtig fedt.

Jan: Og vi har lært noget! Vi afholdt Sport2Life, som er et indsamlingsshow til fordel for Scleroseforeningen, online. Der kørte Brian (red. Intelligent Cycling CEO) en fed time. Den har jeg selv kørt en del gange på min egen cykel derhjemme og hygget mig godt med det. Der var omkring 75 deltagere, der deltog online, mens vi streamede, og vi fik indsamlet over 60.000 kr. Det havde jeg aldrig regnet med! Det har betydet, vi også streamer Sport2Life igen næste gang. Vi tør kaste os over nogle ting, vi aldrig ville have fundet på ellers.

Anders: Havde det ikke været for nedlukningen, så tror jeg aldrig, vi havde gjort det her. Der havde ikke været behov for det. Men på grund af nedlukningen har alle medlemmerne set, der faktisk er et behov. Det ér faktisk fedt at kunne være med alle steder fra. Det er noget, vi skal blive ved med at gøre og udbygge, hvor vi kan.

Hvad er jeres bedste råd til centre, der gerne vil lave deres eget digitale content?

Jan: Man skal have nogen, der er lidt teknisk kyndige, hvis man ikke vil køre det direkte via Intelligent Cyclings Live Player, som klart er den nemmeste måde. Det fungerer også fedt med The Journey, der skaber noget liv. Og ellers er det bare at kaste sig ud i det! Man lærer af de fejl, man begår, selvom alt ikke er lige billigt.

Anders: Kast jer ud i det! Man behøver ikke gøre det mere kompliceret, end det er. Man kan sagtens starte med en helt almindelig computer med webcam. Lad være med at overkomplicere det og lad være med at tro, man kan lave produktioner, der ligner noget fra TV 2.

Bruger man Live Playeren fra en laptop, skal man kun tænke på at optage instruktøren og sende det ud via Twitch eller Facebook Live. Der ville jeg starte. Vær sikker på, du har rettighederne til musikken, enten ved at bruge en betalingskanal, som sikrer rettighederne for dig, eller royaltyfri musik.

Vi bruger OBS (red. gratis open-source software), som lader os kombinere forskellige ”scener” fra forskellige kilder, som vi vil. Det kræver noget mere opsætning, men det gode ved det er, at når opsætningen er på plads, så er det det samme hver gang. Ind-læringskurven er stejl, men når først du er på toppen, giver det sig selv. Jeg tænker ikke længere over, vi også starter en stream, når vi står nede i salen, for nu har vi gjort det så mange gange, at det er blevet hverdag.

Mændene bag den digitale omstilling i LifeClub

LifeClub-Jan MadsenJan Madsen – Centerejer

Jan driver LifeClub Roskilde sammen med sin hustru, Anne Marie Madsen, en levevej de har delt i rundt regnet 30 år. Selvom han er en selverklæret ”dinosaur” i fitnessverdenen, er Jan langt fra fortid, og han har en ambition om at skabe et state-of-the-art center.

 

 

 

 

lifeclub-andersAnders Djurhuus – Instruktør i LifeClub siden 2011

Anders har dyrket indendørs cykling siden 1998 og kan skrive både triatlet og ironman på cykel-CV’et. Når han ikke cykler, udvikler Anders digitale læremidler, og hans digitale profil har også sat sit aftryk på cykelkarrieren som online instruktør og Intelligent Cycling ambassadør.

 

Finder du artikler om fitnesscentre der tænker ud af boksen spændende, så læs også denne

Andre læse også disse artikler

Strength Development _SD finland
B2B

Strength Development lanceres i Finland

23. maj 2023
European health and fitness -1
B2B

European Health and Fitness Market Report 2023 : Viser atter vækst

16. maj 2023
Fitness world mister medlemmer
B2B

Fitness World mister medlemmer – 100.000 færre end i 2019

13. maj 2023
Technogym Village
B2B

Technogym Village en del af Giro d’Italia

12. maj 2023
bodyman -åbning
B2B

Bodyman er gået konkurs

10. maj 2023
oxygen sports club - alt åbning
B2B

Oxygen Sports Club

27. april 2023

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

banner-fitpartnerjpg
bannerf1jpg
fitnewsbanner350x350png
skill-line1080x1080jpg
tanita-mc780-350x350pxjpg
350x350-1jpg
apollo-bannerjpg
banner-starfitjpg
banner-fitnessgruppenpng
dadfitnewsbannerjpg
fitnessengros-fitnewspng
banner-bm-fitnessjpg
wf-bannerjpg
les-mills-smart-tech-350x350jpg
justfacefitnewsbanner350x350jpg
fitnews-sortpng
partner-sports-bannerjpg

Vi anbefaler

løbe musik - åbning

Vælg den rigtige løbe musik – 3 tips der sætter fart i dine fødder

6. marts 2023
fastholdelse af medlemmer - åbning

Vejen til bedre fastholdelse af medlemmer

19. oktober 2021
motion er medicin - åbning

Motion er medicin – men flere skal lære at sluge ”pillen”

24. august 2022
personlig træning

Nye trends indenfor personlig træning

17. november 2021
havregryn -åbning

Havregryn – er de ligeså sunde som din mor sagde?

8. maj 2023

Mest læste artikler

  • PureGym

    Fitness World skifter navn til PureGym

    920 shares
    Share 368 Tweet 230
  • Kunstige sødemidler – er måske ikke så harmløse, som tidligere antaget

    420 shares
    Share 168 Tweet 105
  • Oxygen Sports Club

    395 shares
    Share 158 Tweet 99
  • Styrketræning over 50 år – her er 6 gode grunde til at gå i gang

    760 shares
    Share 304 Tweet 190
  • Fitness World solgt til britiske PureGym

    393 shares
    Share 157 Tweet 98
  • De første Fitness World centre skifter nu navn til PureGym

    361 shares
    Share 144 Tweet 90
Kom på forkant med fremtiden

Tilmeld dig nyhedsbrev og få adgang til den information du behøver for at være den bedste version af dig selv og bliv løbende opdateret på de seneste nyheder og trends indenfor en branche i hastig vækst.

Fitnews


Fitnews.dk giver dig relevante nyheder, tips og tricks samt portrætter og baggrund.

Som portal vil vi samle den danske fitnessbranche og være med til at gøre den bedre for både center-ejere, personlige trænere, andre aktører og medlemmer.

QUICK LINKS

  • B2B nyt
  • Læs magasinet online
  • Sundhedspartnere
  • Annoncering på fitnews.dk

© 2022 Fitnews.dk / Alle rettigheder forbeholdt. Design by PR360.com

  • Om Fitnews
  • Annoncering
  • GDPR & Privatlivspolitik
No Result
View All Result
  • Artikler
    • Fitness
    • Styrketræning
    • Løb
    • Vægttab
    • Anti ageing
    • Hjemmetræning
    • Holdtræning
    • Kost og ernæring
    • Motivation
    • Ny forskning
    • Profil interview
    • Wellness
    • Yoga
    • Aktiv ferie
  • B2B
    • Boutique Studios
    • Forretningsudvikling
    • Gym Management
    • Krisehåndtering
    • Ny teknologi
    • Studiebesøg
    • Træningskoncepter
  • Magasinet
  • Partnere
    • Sundhedspartnere
    • Bliv Fitnews PRO partner

© 2021 Fitnews.dk

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In