Fitnessbranchen har været hårdt ramt af den verdens omspændende corona pandemi. Men nye tal og undersøgelser viser spirende optimisme.
Onsdag den 6. april Afslørede EuropeActive de vigtigste resultater af rapporten EHFMR 2022 (European Health & Fitness Markedsreport 2022). Det skete på den årlige European Health & Fitness Forum, der i år havde mere end 400 deltagere fra alle hjørne af fitnessbranchen og som blev afholdt i forbindelse med FIBO Messen i Köln.
Rapporten EHFMR 2022, der er udarbejdet af Deloitte dækker kalenderåret 2021 og den afslører, hvordan pandemien fortsat havde effekt på det europæiske fitnessmarked i 2021. Hvor de regerings implementerede lockdown-perioder af fitnesscentre på de fleste europæiske markeder, varede til og med maj måned og medførte at udbydere på de fleste markeder mistede op imod 40 % af deres driftsdage i 2021.
I løbet af maj og juni 2021 blev de fleste europæiske fitnessmarkeder genåbnet, ligesom yderligere pålagte forpligtelser såsom “Corona Pas”-krav og afstandsreglerne i stigende grad blev lempet.
Ifølge rapporten blev antallet af medlemmer i europæiske fitnesscentre på trods af dette alligevel øget med ca. 1 millioner medlemmer eller 2 % fra 55,2 millioner i 2020 til 56,3 millioner ved udgangen af 2021.
De 20 største operatører oplevede deres medlemstal stige med 0,7 millioner eller 6 % til 13,1 millioner i forhold til 2020.
Top 3 brands pr. ultimo 2021
med hensyn til medlemskab var:
- Basic-Fit (2.220.000 medlemmer),
- RSG / McFit (1.691.000 medlemmer)
- PureGym Group (1.635.000 medlemmer)
Samlet set medførte de langvarige nedlukninger at indtjening faldt med 11,3 % til omkring 17,1 mia.€ sammenlignet med 2020 (19,3 mia. €).
Samlet set steg antallet af fitnesscentre også lidt fra 63.059 udbydere i 2020 til 63.173 udbydere i 2021 (+0,2%).
Nyt i dette års rapport er et omfattende kapitel om resultaterne af en storstilet EuropeActive forbruger undersøgelse udført blandt 11.000 mennesker i 19 lande i januar 2022.
Resultaterne viser, at fitnesssektoren hurtigt er ved at komme tilbage på sporet nu, hvor de fleste restriktioner for fitnesscentre er væk.
I en kommentar til rapporten udtaler EuropeActives CEO danske Andreas Paulsen: ”The European Health & Fitness Market Report er blevet guldstandarden for markedsundersøgelser inden for fitnesssektoren. Og specielt i denne udfordrende og transformerende tid for vores sektor har vi brug for pålidelige
data til faktuelt bevis på effekten af COVID-19 på vores sektor og mere vigtigt til at bevise vores sektors positive og væsentlige indvirkning på hele det Europæiske samfund”.
Forbrugerne vender tilbage til fitnessbranchen igen på det amerikanske marked
Fitnessbranchen får en del opmærksomhed i de amerikanske medier medierne for tiden og af alle de rigtige grunde. Flere forbrugere vender tilbage til fitnesscentret for at opbygge deres sundhed og eller komme i gang med en træningsrutine med aktiviteter, de nyder. Ligesom investorerne satser på, at fitnessindustrien er på vej til et comeback.
36 % af forbrugerne træner mere regelmæssigt nu end før pandemien
“Pandemien har øget bevidstheden omkring fitnesscentrene rolle, hos mange mennesker der har indset at træning i et fitnesscenter, kan give tid til sig selv, hjælp med mental sundhed, og rumme mulighed for at socialisere med andre” udtaler Rebecca Watters, associeret Sundhedsdirektør hos Mintel*.
Der i en pressemeddelelse afsløre deres resultater af en undersøgelse omkring, hvordan forbrugere ser på fitnesscentre.
Ifølge Mintel nyder 29% af dem der træner regelmæssige fællesskabsaspektet ved fitnessfaciliteter. Desuden siger omkring fire ud af fem af de adspurgte, at hovedårsagen til, at de træner, er for at bevare mentalt og følelsesmæssigt velvære. Watters tilføjede, “at mere end halvdelen af de adspurgte sagde, at pandemien havde overbevist dem om at tage sig af deres mentale sundhed. Og 36% af forbrugerne, oplyste at de træner mere regelmæssigt nu, end før pandemien.”
Fitnesskæder tiltrækker fundraising fra Wall Street
En artikel i The Wall Street Journal hævder, at “amerikanere er trætte af at træne derhjemme”, og private fondsforvaltere oversvømmer fitnesskæder med hundredvis af millioner af dollars.
I løbet af de sidste ni måneder er aktiepriserne steget for IHRSA-medlemmerne Planet Fitness, Life Time og Bay Club Company. Investorer satser på, at fitnessindustrien vil fortsætte med at vokse, efterhånden som forbrugerne vender tilbage til fitnesscentrene. En udvikling der bekræftes af en forbruger i artiklen der udtalte: “Jeg udførte øvelser i min stue udelukkende for at sikre, at, jeg bibeholdt en form for toning og muskelmasse, men jeg oplevede ikke den særlige tilfredsstillelse, man får i et fitnesscenter. Det har været rart at vende tilbage.”
Læs mere om hvilke fitness tendenser der kommer til at hitte i 2022 her
OM: EuropeActive
EuropeActive, tidligere European Health and Fitness Association (EHFA), er den førende non-profit organisation, der repræsenterer hele den Europæisk fitness- og fysisk aktivitetssektor i Bruxelles. Medlemskabet er åbent for alle interessenter – offentlige eller private – herunder operatører, leverandører,
nationale foreninger, uddannelsesudbydere, videregående uddannelser og akkrediteringsinstitutioner.
**Mintel Group Ltd er et privatejet, London-baseret markedsundersøgelses firma. Selskabet har også kontorer i Chicago, New York City, Mumbai, Belfast, Shanghai, Tokyo, Sydney og Seoul.