Udbyderne på det amerikanske fitnessmarked tilføjer nye tjenester, hvor top fem er wellness, ernæring, massageterapi, fysioterapi og meditation.
Tekst: Steen Broford Foto: Shutterstock
Det er såvel forbrugere som udbydere der har deltaget i Mindbody undersøgelserne der har til formål at skabe større forståelse for, hvordan fitness industrien har ændret sig i løbet af de seneste pandemi år og endnu vigtigere for at skabe forståelse for i hvilken retning markedet bevæger sig i det kommende år.
De indsamlede data er blevet offentliggjort i to undersøgelser: Mindbody 2021 US Consumer Survey, baseret på 1.232 svar og Mindbody 2021 US Business Study, som modtog 1.200 svar.
Man kan selvfølgelig ikke lave en en-til-en konvertering af tal fra det amerikanske fitnessmarked og overfører dem til det danske marked. Men eftersom der findes meget få undersøgelser af udviklingen på det danske marked kan undersøgelser som disse være med til at give fitness udbydere nogle værdifulde tips omkring markedets udvikling under en pandemi og i den kommende tid der forhåbentligt også vil markerer afslutningen af pandemien.
For omstillings parate fitness udbydere kan ny viden, været det der skal til for at skabe den innovation, der bliver bydende nødvendigt i den kommende tid. Og alle valide data kan være værdifulde input til en tid hvor de flestes forretningsstrategi vil kræve, at de tilpasser sig hurtigere til markedsændringer end nogensinde tidligere.
Forbrugere på det amerikanske fitnessmarked er åbne for at prøve noget nyt
Hvis det samme gør sig gældende herhjemme, så er det måske det helt rigtige tidspunkt at tænke i nye træningskoncepter. For hele 52% af de adspurgte fortalte, at de er mere åbne over for at implementerer nye træningsformer ind i deres rutiner, end de var før pandemien.
Nogle forbrugere på det amerikanske fitnessmarked er tilbageholdende med at vende tilbage.
I USA er nogle forbrugere, på samme måde som vi har oplevet det herhjemme, stadigvæk tilbageholdende med at vende tilbage til deres lokale fitnesscenter. Men hvor vi herhjemme kun kan gætte på hvorfor, så har denne undersøgelse belyst årsagerne.
De fem vigtigste årsager er:
- Føler sig usikre når de ved, at ikke alle øvrige trænende er vaccinerede (29 %).
- Føler sig ikke er komfortable i nærheden af andre (24 %).
- Er ikke er vaccineret endnu (23%).
- Føler sig for skræmte, fordi de er ude af form/har taget på i vægt (19%)
- Har etableret nye virtuel hjemmetrænings-rutiner (17 %).

Pris og beliggenhed betyder noget for forbrugerne på det amerikanske fitnessmarked, men ikke alt.
Når det kommer til at vælge et fitnesscenter, nævner forbrugerne på amerikanske fitnessmarked stadig beliggenhed (37%) og pris (36%) som de vigtigste overvejelser – og når det kommer til hvad der motiverer dem til at vende tilbage, angiver hele 37 procent en lav pris som en vindende strategi. Og ikke overraskende er effektiv rengøring og sikre hygiejne regler også blevet en nøglefaktor.
Når det kommer til andre vigtige faktorer, nævner forbrugerne også:
- atmosfære (30 %)
- adgang til undervisningen på de rigtige tidspunkter (26 %)
- variation i træningsudbud (25 %)
- omdømme (23 %)
- instruktører ( 23 %)
- faciliteter (22%.).
Tilmeldingerne er på vej opad
Undersøgelserne viser at medlemstallene langsomt er ved at komme sig i på det amerikanske fitnessmarked. Og selvom tallene fortsat variere betydeligt fra stat til stat, er den overordnede trendlinje på vej mod præ-pandemiske niveauer, og i takt med at restriktionerne blev ophævet eller lempet, steg forbruger efterspørgslen stat for stat.
Varieret trænings udbud er en stor fordel
At tilbyde et varieret trænings udbud er ifølge undersøgelsen en stor fordel.
69 procent af mændene og 64 procent af kvinderne erklærede, at de foretrækker et fitnesscenter, som har en række forskellige træningstyper til rådighed.
Mænd træner mere end kvinder, såvel i gymét som virtuelt. 59 % af mændene deltager i fysiske klasser sammenlignet med 40 % af kvinderne i USA. Ydermere deltager 52% af mændene i træning i boutique-studier mod 37% af kvinderne.
Undersøgelsen viser også, at virtuel fitness fortsat opnår øget popularitet, og overraskende nok deltager mændene i USA også betydeligt mere end kvinder på virtuelle klasser (59 % mod 43 % af kvinderne).
Branchen er klar over de udfordringer, den står over for
Blandt de fitness udbydere der er organiseret i kæder eller franchise-løsninger angives de tre største hindringer for fremtidig vækst som:
- At lære, hvordan de mere effektivt kan optimere deres forretning (45 %.),
- Få nye/flere kunder (45%)
- Fastholde og engagere eksisterende kunder’ (43%).
Tilsvarende rapporterede selvstændige fitness udbydere, at deres største udfordringer er at:
- Få nye/flere kunder (54 %)
- Lære at optimere deres forretning mere effektivt (42 %)
- Optimere deres brug af teknologi og software (39 %).
Selvom vækst er en vital del af genopretning af marked, så er det blot 44 procent der siger, at de er klar til at begynde at vækste igen.
Mens det nok er også er et realistisk billede af hvor hårdt markedet er ramt af hele 31 procent af fitness ejerne siger, at deres mål er at holde virksomheden i live i den nærmeste overskuelig fremtid.
Nye service tilbud til kunderne.
Tilføjelse af nye tjenester og service ydelser, virker til at været noget som mange amerikanske udbyder ser som nøglen til at komme tilbage efter pandemien. 88 procent af de adspurgte fitnessvirksomheder der indgår i undersøgelsen har allerede tilføjet noget udover traditionelle holdklasser eller fitness træningssessioner til listen over tjenester de udbyder.
Top fem listen over supplerende tjenester er:
- Wellness (45%)
- Ernærings ydelser (40 %)
- Massageterapi (36 %)
- Fysioterapi (35 %)
- Meditation (31 %).
Teknologi bliver grundlæggende for succes.
Størstedelen af såvel kæder, franchisevirksomheder og selvstændige udbydere har implementeret eller planlægger at implementere følgende teknologi: livestreaming, video on demand, tilpassede mobilapps og AI-chatbots.
Går man lidt dybere ned i tallene er der en mindre forskel i tilgang til teknologi mellem kæder, franchisevirksomheder og selvstændige udbydere, hvor i alt 86 procent af de selvstændige udbydere bruger eller planlægger at bruge livestreaming og et højere antal – 92 procent – af kæder og franchisevirksomheder der går denne vej.
Video on demand er også mere populært hos kæder og franchisevirksomheder, for hvor 85 procent af de selvstændige udbydere der bruger eller planlægger at bruge det, så er det hele 94 procent af kæder og franchiseoperatører, der går denne vej.
Det modsatte er tilfældet med tilpassede mobilapps, hvor 94 procent af de selvstændige udbydere bruger eller planlægger at bruge dem mod 86 procent af kæder og franchiseoperatører.
Indførelsen af kunstig intelligens befinder sig stadigvæk længere nede på kurven, med det viser også potentialet for vækst på dette område. Igen udviste kæder og franchiseoperatører større interesse, for hvor blot 77 procent af de selvstændige udbydere sagde, at de bruger eller planlægger at bruge AI-chatbots, så er tallet for kæder og franchiseoperatører 86 procent.
Læs også mere om de internationale fitness trends for 2022 her
Chatbots fakta
Chatbots, er en form for kunstig intelligens (AI), der bruges i apps til beskeder. Det er et værktøj der hjælper til med at tilføje kunderne øget bekvemmelighed. Og fungerer som automatiserede programmer, der interagerer med kunder, som et menneske ville og som kan give besparelser på investerede mandetimer
Læs også artiklen om fitness forbruger adfærd før under og efter Covide-19 her