Historien om Fitness United er først og fremmest en historie om hvordan man ved at tænke ud af boksen og have et konstant fokus på kundernes behov, på ganske kort tid kan skabe forbløffende vækst.
Tekst: Steen Broford / Foto: Peter Engedal
Når der fra den samme adresse igennem en del år har været drevet fitnesscenter af så store udbydere som fitness.dk, SATS og Fitness-1, alle uden at opnå den helt store succes, og når den pågældende lokalitet så får en ny ejer, der på ganske kort tid formår at øge kundedatabasen markant, tilmed lige i efterdønningerne af den coronabølge, som har tvunget mange af landets fitnesscentre i knæ. Ja, så bliver jeg nysgerrig.
Centeret hedder i dag Fitness United, du finder det i Risskov, en forstadskommune til Århus og med en beliggende på 1. sal i Veri centret, er der udsigt fra store panoramavinduer og masser af dagslys. Der er højt til loftet og god plads imellem maskinerne. Kort sag et pænt og rent fitnesscenter, der er opført i kvalitetsmaterialer.

Ovenstående beskrivelse kunne dække mange andre fitnesscentre, jeg har besøgt igennem årene, men der hvor Fitness United adskiller sig markant, og hvor en stor del af centerets succes skal findes i indehaverens filosofi. En filosofi, der fremhæves på centerets hjemmeside, men som også praktiseres til hverdag, og som han med ildsjælens passion har formået at implementere succesfuldt hos sit personale. Den lyder i alt sin enkelthed:
VI ER SAMMEN OM DET – VI ER FITNESS UNITED
Når træningstøjet kommer på, ligner vi hinanden – og vi vil det samme. Vi kommer alle med ønsket om at blive sundere, komme i bedre form og at blive bedre versioner af os selv.
Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at hjælpe dig med at nå det, du gerne vil. Og hvis vi samtidig hjælper hinanden, så er det hele meget lettere – og rigtig meget sjovere.
Manden bag Fitness United hedder Thomas Arntsen, og han er ikke et sekund i tvivl om, at netop ovenstående filosofi rummer en stor del af forklaringen på, hvorfor han har fået succes på en lokation, hvor andre tidligere har fejlet.
Omkring det fortæller han: “Vi har som mennesker i dag mistet en masse af vores fælles referencer, vi ser forskellige TV-programmer på forskellige platforme, vi finder og udtrykker vores egen unikke stil. Vi er i det hele taget blevet rigtigt gode til at designe vores eget liv. Men og der er et stort MEN, i hele den individuelle tilgang mangler mange fællesskabet.”
Hånden på hjertet, at drive et fitness center er jo ikke ligefrem raketvidenskab, så hvis man som udbyder vil udfordre sig selv og adskille sig fra den grå masse, må man finde sin egen mission og helst en, der er i overensstemmelse med egne værdier.
Omkring dette fortæller Thomas “For mig er det vigtigt at skabe en forretning, der summer af liv, og hvor folk rent faktisk opnår de resultater, de kommer for, men også undervejs oplever at komme hinanden ved og opnå et tilhørsforhold. Alle taler om, at branchen gennemgår en teknologisk disruption – mit fokus er at skabe social disruption og få klubånden tilbage bag fitness centerets fire vægge.”
Passioneret ildsjæl står bag Fitness United
At Thomas er passioneret og brænder for sin mission fornemmes tydeligt, men passion alene gør det jo sjældent. Thomas er da også er erfaren branchemand, der har varetaget de fleste funktioner i et fitnesscenter, siden han første gang stiftede bekendtskab med branchen for mere end 30 år siden.
Oprindeligt var han rugby spiller og faktisk så god en af slagsen, at han har deltaget til VM på det danske ungdomslandshold. Et kunststykke han gerne ville gentage som seniorspiller, og en af måderne han kunne gøre det på var ved at øge sin træningsindsats.
Og det var årsagen til at han første gang kiggede ind i det daværende Form & Figur studie i barndomsbyen Fredericia. Her blev han så grebet af stemningen og de nye træningsformer, der åbenbarede sig for ham, at den næste gang han repræsenterede Danmark ved et VM, ja, så var det i Aerobic.
Oprindeligt er Thomas uddannet som kleinsmed, men har efterfølgende suppleret med en lederuddannelse. Han har tidligere haft sit eget holdtræningsbaseret center i Aarhus, været partner og med til at kick-starte et nye center, der på rekordtid gik fra 0 til 4.800 medlemmer. Han har været distriktschef i en landsdækkende fitnesskæde, hvor han med egne ord “blev så træt af at eksekvere dårlige beslutninger”, at han fik lyst til at prøve noget helt nyt. Hvilket betød en tid som projektleder i Muskelsvindsfonden.
Thomas Arntsen, Fitness United
Greb chancen på trods af Corona
Men da mulighederne for at vende tilbage til branchen opstod, var han klar – coronakrise eller ej, for da Fitness United slog dørene op den 31/10-2021 var Thomas parat til at skabe nøjagtigt det fitnesscenter, han længe havde drømt om. Og han havde en målrettet tilgang til, hvordan drømmen kunne realiseres.
“Faciliteterne er i stor udstrækning de samme som tidligere. Men det er min overbevisning, at den måde forretningen ledes på i høj grad påvirker kulturen. Jeg har haft stort fokus på personaleudvikling, for det er dem, som har den daglige kontakt med medlemmerne, og som hele tiden skal have fokus på deres behov.”
Fitness United satser på service
Der har især været brugt meget tid på onboarding. Således at der afsættes god tid til at tage godt imod de nye medlemmer, så de mødes i øjenhøjde, og at det sker i en hyggelig og afslappet atmosfære. Samtidigt med at der er fokus på at interagerer, og passe mindst lige så godt på de eksisterende medlemmer.
“Vil du have dine medarbejdere til at bygge et skib, så skal du ikke sende dem ud i skoven for at fælde nogle træer, men i stedet vække deres længsel efter havet – få dem med på rejsen,“ fortæller Thomas, hvis egen tilgang i høj grad smitter af på såvel de ansatte, som på medlemmerne.
Han har selv 20 ugentlige timer på vagtplanen og tager også del i rengøring. Omkring det sidste fortæller han: “Der er ikke noget, der opfordrer mere til en hyggesludder med medlemmerne, end når man er synlig på gulvet. Og det har mine ansatte også opdaget. En tur rundt med afspritning og klud er den perfekte lejlighed til at komme i kontakt med medlemmerne.”

Her skal være plads til alle
Målgruppen i Fitness United repræsenterer et bredt udsnit af den danske befolkning, og omkring det fortæller Thomas:
“Jeg “arvede” en stor andel af seniorer, da jeg overtog centeret, og siden er der er kommet mange flere til. Men vores beliggenhed er også tæt op af et nyt boligområde med mange unge børnefamilier, så dem er der også kommet en del af. Og som udgangspunkt har plads til alle, og måske især dem, for hvem et fitnesscenter ellers ikke umiddelbart ville være et første valg.“
Filosofien om, at det man sælger er sved, sjov og succesoplevelse, kommer også til udtryk ved, at de her på stedet som udgangspunkt har stort fokus på den enkeltes forudsætninger. Det betyder blandt andet, at en stor del af holdklasserne har fokus på gøre træningen let tilgængelig, og ikke sværere end det behøver at være.

I en fitness verden hvor det ikke mindst for nye brugere godt kan være svært at overskue den veritable “jungle” af forskellige hold, der udbydes. Der har man hos Fitness United valgt en tilgang på deres hjemmeside, som gør det virkeligt nemt for brugerne at overskue valgmulighederne indenfor de enkelte kategorier.
“Vi anbefaler at prøve forskellige hold og instruktører, så den enkelte kan finde det hold, der passer bedst til deres temperament og mål. Og for at gøre det lidt mere overskueligt har vi delt vores hold ind i fem overordnede holdtyper,” fortæller Thomas og fortsætter:
“Krop & Sjæl indeholder de timer, hvor kroppen og sindet kobler af, her er der fokus på teknik, åndedræt og holdning, og musikken og atmosfæren er afdæmpet og rolig. Styrkekategorien omhandler de klasser, hvor der er fokus på at træne kroppens muskler, og holdene kan indeholde træning af de bevægende muskler og/eller de stabiliserende. Dans er til dem, der godt kan lide at lave små koreografier og bruge kroppen til at danse med.
Kondition er til dem, der ønsker at få pulsen op og træne deres kredsløb. Her arbejdes der med forskellige varianter, både med hold der er lette i forhold til koordination, og dem der kræver lidt mere, rent motorisk. Vi har et stort udbud af holdklasser, og denne inddeling gør det nemt at finde noget, der passer til den enkeltes niveau. Vi prøver at gøre langt de fleste af vores hold tilgængelige for alle, således at det bliver sjovt og effektivt at træne, men at det også er vigtigt, at det er til at følge med på holdet.”
Thomas tilgang, til hvilke oplevelser medlemmerne ønsker, må siges at have ramt spot on. For på blot 6 måneder er medlemstallet blevet fordoblet. “Vi har naturligvis kørt nogle kampagner, men vi lever i høj grad på medlemmernes tilfredshed og deres mund til mund anbefalinger til familie og venner. Vi kørte en kampagne i efteråret, hvor medlemmerne måtte tage en ven med til træning gratis i en måned, og det var der 300 som gjorde, og 30% af dem tilmeldte sig efterfølgende”.

Udbygger med EGYM
Netop lydhørheden omkring medlemmernes behov kommer også til udtryk i den seneste satsning. For man er i samarbejde med Matrix ved at implementere EGYM.
Den intelligente serie af træningsmaskiner, der genkender brugeren og automatisk justerer ind efter dennes krop og styrke – så de blot behøver koncentrere sig om deres træning.
“Vi har netop valgt EGYM, fordi en del af vores seniorer er bekendt med denne træningsform, og maskinerne opfylder den convinience og tryghed, som de mere voksne brugere efterspørger.
Med EGYM maskinerne sikrer jeg, at såvel nye som eksisterende kunder får adgang til nogle moderne, effektive og tidsoptimale træningsmetoder. Træningen er både effektiv og varieret og kan benyttes til langt de fleste træningsformål. Ligesom de kan indstilles til at opnå bestemte træningsmål.
Matrix har også hjulpet med hvordan udtrykket og indretningen supplere de eksisterende tilbud. Sådan vi kan fastholde vores nuværende medlemmer og samtidig blive interessante for nye medlemmer” afslutter Thomas.
Men det betyder ikke at han er færdig med at udvikle sit center, for det næste projekt bliver at nedrive et kontor og opsætte en rig op med 4 squat stationer og pull-up. For hvis man vil være på forkant med medlemmernes ønsker kræver det konstante forbedringer.
Læs også artiklen om Danmarks første fitnesscenter her