Hvis du vil spare penge i disse tider præget af inflation, kan det være en god ide at holde øje med dit kaffe indtag før du skal ud og handle.
En videnskabelig undersøgelse har vist, at hvis man indtager en koffeinholdig drikkevare, inden man handler, resulterer det i køb af flere ting og et forhøjet pengeforbrug.
Den internationale undersøgelse, som blandt andet Martin Eisend, adjungeret professor i marketing på CBS, stod bag, fandt, at effekten af koffein er særlig tydelig ved ” meget hedoniske” produkter, altså produkter med en høj, samlet nytte- og nydelsesværdi, såsom dufte og boligindretningsudstyr, mens den er svagere ved “mindre hedoniske” produkter, såsom køkkenudstyr og notesbøger.
Betydningen af denne forskning ligger i det faktum, at koffein er en af de mest udbredte, lovlige stimuli, og cirka 85% af alle amerikanere indtager minimum én koffeinholdig drikkevare om dagen, primært i form af kaffe, te eller sodavand.
“At forstå hvordan koffein påvirker forbrugeradfærd bliver afgørende, særligt når der er høj inflation og begrænsede midler, og forbrugerne skal være mere bevidste om deres udgifter,” siger Martin Eisend.
Kaffe indtag – Resultaterne
Forskningen omfattede en serie forskellige eksperimenter, som foregik såvel i kontrollerede omgivelser med studerende og i virkelige indkøbsmiljøer.
Man undersøgte koffeinindtag i størrelsesorden 30-100 mg, som svarer til det, man typisk finder i almindelige koffeinholdige drikkevarer.
Som en del af undersøgelsen satte forskerne en espressomaskine op tæt på indgangen til en detailhandel i en større fransk by og uden for et stormagasin i Spanien.
Ud af de 300 forbrugere, som deltog, blev halvdelen tilbudt en gratis kop koffeinholdig kaffe, inden de gik ind, mens den anden halvdel blev tilbudt koffeinfri kaffe eller vand.
Ifølge forskningsresultaterne, som blev publiceret i Journal of Marketing, spenderede de kunder, som drak en kop gratis koffeinholdig kaffe, inden de handlede, over 50% flere penge og købte omkring 30% flere ting end dem, som drak koffeinfri kaffe eller vand.
Derudover påvirkede koffeinen de ting, der blev købt, hvor dem, som havde indtaget koffein, foretrak ikke-essentielle varer, som duftlys og andre duftstoffer.
Koffeinens effekt på forbrugeradfærd blev observeret blandt individer, som indtog to kopper kaffe eller derunder per dag, men ikke blandt store kaffedrikkere.
Kaffe indtag – værdifuld indsigt
Med undersøgelsen vil forskerne gerne fremhæve dette hverdagsfænomen og dets betydning for detailhandlere, forbrugere og politiske beslutningstagere.
Detailhandlere kan potentielt drage økonomisk fordel af at opfordre kunderne til at indtage koffein, inden eller under deres indkøbstur, som det tydeligt fremgik af tilbuddet om gratis koffeinholdig kaffe eller kaffebarerne inde i flere af butikkerne og forretningerne.
På den anden side bør forbrugerne være opmærksomme på den indvirkning, koffeinen kan have på deres forbrugsadfærd, særligt når de bør udvise omhu i forhold til deres udgifter.
“Politikerne bør måske også overveje, om de skal informere og uddanne forbrugerne i koffeinens potentielle effekt på deres indkøbsvaner,” tilføjer Eisend.
Undersøgelsen tilbyder værdifuld indsigt i forholdet mellem koffeinindtag og forbrugeradfærd og nye perspektiver for detailvirksomheder, samtidig med at den fremhæver vigtigheden i, at forbrugerne er bevidste om den indvirkning, koffein kan have på deres forbrug.
Hvorfor bliver nogle mennesker over 100 år – det kan du læse mere om her
Danskernes kaffe indtag
Vi er det fjerde mest kaffedrikkende land i verden. I toppen ligger de øvrige skandinaviske lande med Finland som den mest kaffedrikkende nation i verden.
Selvom vi stabilt har drukket omkring 4.5 milliarder kopper kaffe årligt i de seneste år, så var niveauet i 2022 faldende og lander på et indtag tæt på 4.1 milliarder kopper kaffe.
Tidligere bryggede vi primært filterkaffe, mens der er i dag er et utal af muligheder og kaffevarianter. Et øget udbud har gjort os endnu mere interesseret i kaffe og givet mange af os smag for mere.
Og ifølge Rapporten ”kaffe, sundhed og sygdom” fra Vidensråd for Forebyggelse tilbage i maj 2012.
Så er danskernes kaffe indtag i gennemsnit på tre-fire kopper kaffe om dagen.
- 86% af alle mænd og 76% af alle kvinder drikker kaffe.
Om Copenhagen Business School
Copenhagen Business School (CBS) er et globalt anerkendt erhvervsuniversitet, dybt forankret i den nordiske samfundsmodel. CBS har oparbejdet et stærkt renomme i Danmark og internationalt på baggrund af forskning og uddannelse af højeste kvalitet.
Stedets profil forpligter dem til at adressere vigtige globale samfundsudfordringer i forskningen og til at udvikle omstillingsparatheden hos studerende, dimittender og ledere gennem deres uddannelsesaktiviteter og muligheder for livslang læring.
Komplekse udfordringer kalder på fælles handling. Deres strategi er derfor fokuseret på partnerskaber med andre forskningsområder, erhvervslivet, offentlige myndigheder og civilsamfundet.
CBS ligger på Frederiksberg og har cirka 21.000 studerende på hel- og deltid, 760 fuldtidsansatte forskere, 210 Ph.d.-studerende, 680 ansatte i administrationen og en bred portefølje af bachelor- og kandidatuddannelser, samt omfattende udbud af efteruddannelse og lederuddannelse på både engelsk og dansk.