Den årlige FIBO messe er stedet, hvor branchefolk fra hele verden sætter hinanden i stævne, præsenterer deres nyeste tiltag og hvor kommende tendenser kan aflæses. Vi tog turen til Köln i starten af april
Tekst & foto: Steen Broford
Fitnessindustrien oplever kolossal vækst, er hele tiden i bevægelse og nye trends kan på kort tid vende op og ned på brugernes træningsvaner.
Som udbyder kan det være svært at følge med på den hæsblæsende udvikling, og derfor er det en god idé at afsætte et par dage i april til at besøge Køln, hvor den årlige FIBO Messe afholdes.
Her finder man 11 gigantiske haller, der bugner af producenternes bud på, hvad der kommer til at hitte i fitnesscentre verden over de næste par år.
Fitnessbranchens fortsatte vækst afspejles på FIBO
Og på FIBO Messen kan du opleve stort set alle betydningsfulde leverandører af træningsredskaber og andet tilbehør samlet under ét tag. Er man første gangs besøgende, er det nemt at blive overvældet af de mange indtryk.
For med mere end 1.100 udstillere på et areal på 160.000 m², så er der masser af tilbud på alt, hvad hjertet kan begære indenfor fitness, sundhed og velvære, uanset hvor man vender og drejer sig i de store haller.
Og tilsætter man så støj og trængsel fra de 145.000 mennesker fra mere end 130 lande, der besøger messen i løbet af de 4 åbningsdage, så er alle forudsætninger for at blive forvirret til stede.
Alligevel er messen helt klart et besøg værd, for på trods af at det bestemt ikke er hvert år, man støder på nye revolutionerende tiltag, så giver et besøg lejligheden til at indhente ret gode indikationer om markedets udvikling.
Men som fagbesøgende med specifikt formål er det en fordel allerede inden ankomsten at finde ud af, hvor de stande, man ønsker at besøge, befinder sig. For ellers kan et besøg hurtigt ende i en formålsløs vandring igennem de 11 haller, der alle synes uendelige.
Årets messe afslørede da heller ikke nogen åbenlys “it-thing”, men gav alligevel nogle ret gode indikationer om, i hvilken retning branchen bevæger sig de kommende år.
Ny teknologi åbner for nye brugere i fitnessbranchen
På trods af intensive vækstrater har branchen stadigvæk “kun” fat i 15-20 % af befolkningen på det europæiske marked.
Men eftersom vi sælger et produkt, som alle kan have gavn af, så er det helt store potentielle fremtidige vækstmarked den inaktive del af befolkningen. Satsningen på dem bliver massiv i de kommende år, og det afspejler sig tydeligt i producenternes nye tiltag.
Der er masser af fokus på redskabsserier med indbygget teknologi, som gør det nemmere at følge bevægelsesmønstre med korrekt belastning og i det rigtige tempo.
Samtidigt afspejler bevidstheden sig om, at netop den gruppe sjældent finder fysiske aktiviteter underholdende i sig selv, også selvom der er masser af nye tiltag, som sikrer, at de har adgang til andre oplevelser samtidig med, at der motioneres.
Stort set alle nye redskabsserier fra de største producenter tilbyder adgang til internet og sociale medier og/eller skærmvisninger af virtuelle naturruter og træningsoplevelser, der kan motivere den del af brugerne.
Et af de områder, hvor man virkelig kan se fremskridt, er på den grafiske kvalitet af virtual reality programmerne, der nu begynder at nærme sig real life kvalitet.
Fitness-teknologien tilgodeser også superbrugerne
Fordelene ved de nye teknologiske tiltag er ikke kun begrænset til denne brugergruppe. For udviklingen giver også superbrugere og almindelige motionister mulighed for indsamlet data fra træning, konkurrence, ernæring og andre centrale parametre, som har indflydelse på deres præstationsevne.
Det betyder i praksis, at den form for resultatmåling, som tidligere var forbeholdt elite sportsfolk, nu bliver udbredt til langt flere.
Ligesom teknologien tiltaler den nye generation af digitale storforbrugere, der nemt vil kunne koble deres personlige app op med centerets redskaber eller koble sig på udbydernes egne lukkede platforme.
Øget fokus på indretning og design af fitnesscentre
Vi skal ikke bevæge os mange år tilbage i tiden for at finde fitnesscentre, der havde omtrent den samme indretning og sjæl som et møntvaskeri. Men årets messe viste tydeligt, hvordan der i stigende grad er kommet øget fokus på, at de steder, vi opsøger for at træne, er designet og indrettet smukt.
En af de ting, som kommer til at præge branchens udvikling de næste år, er et stigende fokus på indretning og design. Det er ikke længere nok blot at tilbyde gode træningsfaciliteter. Fremtidens kritiske forbrugere vil også have visuelle og æstetiske oplevelser, når der svedes.
Farvevalg og indretning af åbne zoner, der ikke blot er forbeholdt forskellige træningssituationer, men også rummer mulighed for social interaktion, bliver standarden fremadrettet. Og enkle fitnesscentres visuelle indentitet bliver et af de parameter kunderne vil måle deres samlede oplevelser på i de kommende år.
Boutique Studios er i fortsat vækst
Det er tydeligt at se, hvordan Boutique studiernes succes med at give brugerne en total oplevelse for alle sanser har inspireret den øvrige del af branchen til at satse mere på indretning og design.
Interessen for Boutique Studios, der henvender sig til de brugere med specifikke træningsønsker, ser da også ud til at være i fortsat vækst.
Og på årets FIBO Messe var der igen i år masser af spændende special træningstilbud og koncepter at finde. På Body & Mind-siden fortsætter interessen for Yoga med uformindsket styrke, ligesom Pilates i såvel den traditionelle som i den mere muskelbetonede fitness variant stadigvæk er populært.
Men også indenfor de mere funktionelt orienterede tiltag var der et righoldigt udbud og stor publikumsinteresse.
One size fits all er et afsluttet kapitel
De seneste års stigende fokus på segmentering afspejler sig tydeligt, for i modsætning til tidligere, hvor det typisk var én trend eller tendens, der trak hele marked i en given retning, ja, så knopskyder mange nye tendenser hele tiden i nye retninger.
Hvis man som udbyder vil tilgode se alle, så kræver det stor omtanke ikke mindst i indretning og zoneinddeling.
Den nye teknologi giver lettere adgang, flere muligheder og øget brugervenlighed. Mens de senere års satsning på hardcore back-to-basic kræver plads og ikke mindst øget fokus på træningsteknik og uddannelse.
Og selvom den generelle interesse for cross-fit som en enkeltstående aktivitet er aftagende world-wide, har den sat sit tydeligt aftryk i form af de mange funktionelle elementer herfra, som er flyttet ind i de traditionelle fitnesscentre og har skabt en øget efterspørgsel på en række funktionelle træningselementer.
Men da det er pladskrævende, afspejler udviklingen sig også tydeligt i, hvordan mange producenter har satset på multifunktions-træningsstationer, der opfylder flere behov på det samme areal.
Spirende interesse for naturlige kosttilskud
Finder man innovation og nytænkning en anelse overvældende, så kan man bevæge sig ned til de to bagerste haller, hvor hard-core segmentet holder til.
For er her alt som det plejer: Bodybuildere, fitness atleter og bikinipiger bukker arme og viser baller oppe fra show scenerne eller fra udbydernes stande.
De bugner af kosttilskud, drikke og barer med kunstige sødemidler og tilsætningsstoffer, der fylder godt op sammen med valle produkter tilsat kunstige sødemidler, som stort set kun adskiller sig på de kulørte emballager.
Men selv her begynder den voldsomme interesse for økologi og naturlige produkter at afspejle sig i varesortimentet. Det er dog stadigvæk kun en brøkdel af produkterne, som udbydes her, der er “naturlige”.
Men en begyndende revolution fornemmes, og mon ikke også det udbud vil ændre sig markant i løbet af de næste par år, hvor ikke mindst millennium generationens store fokus på renere og sundere produkter kommer til betyder, at fitnesscentrene er nødsaget til udvide sortimentet med flere naturlige og friske produkter.
Holdtræning halter lidt
De fleste i branchen ved, at medlemmer, der deltager på holdtimer, er mere motiverede og bevarer deres medlemskab længere. Derfor er det måske endnu mere overraskende at se, hvordan innovation på dette område hænger lidt i bremsen.
Selvfølgelig er en stor konceptudvikler som Les Mills altid fremme i skoene med nye spændende tiltag, men hos de mindre udbydere er der overraskende få nye ting at hente.
Trommeklasser med vægtbaserede “trommestikker” er en af de få ting, der virker til at få bred udbredelse. Mens begejstring for de mange trampolinbaserede klasser helt klar virker til at være større hos udbyderne end hos de potentielle kunder, det er tiltænkt.
FIBO 2020
Næste års FIBO Messe afholdes i Cologne Exhibition Centre i dagene 2. – 5. april.
Læs mere om de nyeste fitness trends her