FIBO 2025, verdens førende messe for fitness, sundhed og wellness, fandt i år sted fra den 10. til 13. april i Köln, Tyskland.
Arrangementet der tiltrak over 154.000 besøgende og mere end 1.100 udstillere fra 133 lande, markerede endnu engang hvad det er der gør FIBO til det centrale mødested for både fagfolk og entusiaster inden for fitnessbranchen.

FIBO 2025: 40-års jubilæum med fokus på innovation, sundhed og teknologi
Årets udgave af FIBO bekræftede endnu en gang hvorfor at denne messe, har opnået en position som verdens førende messe indenfor fitness, sundhed og wellness. For årets udgave var også en markant markering af dette var udgave nummer 40 af den populære messe.

Det var tydeligt at fornemme, at arrangørerne havde sat alle sejl til for at markere det imponerende jubilæum. For FIBO 2025 bød på hele 13 haller fyldt med nyheder, teknologiske gennembrud og live-events og satsningen blev gennemført med stil og på en måde, så FIBO 2025 uden tvivl vil stå som en milepæl for såvel udstillere, som de besøgende branchefolk og fitnessentusiaster.
Messen var i år også blevet opdelt i flere forskellige sektioner, herunder Sports Nutrition, Functional Training, Innovation & Digitization, Group Fitness, Health Training Equipment, Power Lifestyle & Classic, Wellness & Spa samt Fashion & Beauty.

Alt sammen noget som var med til at give besøgende et bedre overblik og større muligheder for at udforske de nyeste trends og produkter inden for kategorier der havde deres primære interesse. Og samtidigt også et tydeligt tegn, på at messens gradvis igennem de senere år har bevæget sig fra at være en hardcore fitness messe, til i dag hvor den også omfavner generelle, såvel som holistiske sundhedstendenser.

Netop hjemkommet, og som altid er jeg både fyldt med inspiration – og en smule overvældet. Der er meget at tage ind, for messen tydeliggjorde, at træningsverdenen er i hastig forandring. Det, der før primært handlede om fysisk træning, har nu udviklet sig til et langt bredere fokus på sundhed og velvære i alle afskygninger.
Udviklingen i branchen taler sit tydelige sprog: Antallet af fitnessmedlemmer steg med næsten 4 millioner i 2024, hvilket svarer til en vækst på 5,8 % – i alt over 72 millioner medlemmer. Branchen omsatte samtidig for hele 36 milliarder euro, en stigning på 10 %. Det kan du læse mere om her – men tallene afspejler også tydeligt, at flere ønsker at træne – og at markedet i stigende grad bliver mere differentieret og specialiseret.

Differentieringen var også tydeligt at aflæse ud fra den eksplosive interesse for Reformer Pilates og recovery-tjenester som isbade og lysterapi, til AI-drevne træningsløsninger og HYROX-bølgen, som fejer hen over træningsverdenen – FIBO 2025 viste med al tydelighed, at fremtidens træning ikke kun handler om muskler, men om en mere holistisk og helhedsorienteret tilgang, der også kommer til at indeholde masser af teknologi og fællesskab.
Og at det er stedet man skal være – ja det er der efterhånden også rigtigt mange danske udbydere, såvel som besøgende der har opdaget.

Teknologi og digitalisering i centrum
En af de største nyheder i år var introduktionen af det nye “Confex Hall” – et område dedikeret til teknologi og digitalisering. Her præsenterede virksomheder en lang række af branchens førende virksomheder deres nyeste løsninger inden for AI, sundhedsdata og digital træningsstyring.

Wellness, longevity og mental sundhed
Er alt sammen områder der er øget fokus på og at det også afspejler sig på FIBO understregede blot arrangørernes engagement i at skabe en helhedsorienteret tilgang i holistisk sundhed. I år var der også skabt god plads til netop velvære spa, yoga, pilates og lang levetid. Og netop dette område tiltrak især hotel- og spa operatører.

Det er her Internationale virksomheder præsenterer deres nyheder
Når en messe som FIBO hvert år formår, at tiltrækker tusindvis af branchefolk, forhandlere, trænere, investorer og fitnessentusiaster fra hele verden. Så er det efterhånden et must for de største brands at være til stede her.

Netop fordi FIBO giver producenterne en enestående mulighed for at vise deres nyeste innovationer foran et internationalt publikum. Ja så er det også ganske naturligt, at mange producenter vælger netop FIBO som platform for lanceringen af deres nyeste udstyr, teknologier eller digitale løsninger.
Netop en produktlanceringer her, skaber maksimal opmærksomhed og omtale – såvel i branchen, som i pressen.

Der findes vel heller ikke mange andre steder, hvor man som producent kan få så direkte feedback fra brugere, brancheeksperter og potentielle kunder som på FIBO. For her har alle besøgende rig lejlighed til at prøve de nyeste tiltag og brugernes feedback giver værdifuld indsigt i, hvordan produkterne modtages og kan forbedres eller målrettes endnu bedre.

Samtidigt er FIBO er også blevet det sted, hvor producenter kan følge med i markedets udvikling, se hvad konkurrenterne præsenterer, og identificere nye tendenser og teknologier, som kan inspirere til fremtidig produktudvikling.

Netværk og forretningsmuligheder
FIBO er ikke kun en messe for produktpræsentationer, men også en platform for netværk og forretningsudvikling. Messen tilbyder seminarer, workshops og konferencer, hvor fagfolk kan udveksle viden og erfaringer.

FIBO samler beslutningstagere, fitnesskæder, distributører og investorer. Det skaber unikke muligheder for at indgå samarbejdsaftaler, finde nye markeder og styrke relationer med eksisterende partnere.
Opsummering af FIBO 2025:
- Accelereret AI-implementering: Kunstig intelligens var et gennemgående tema, især i teknologihallen, hvor adskillige virksomheder præsenterede AI-drevne løsninger til både operatører og forbrugere.
- Innovation i fokus: En lang række nye produkter blev lanceret – nogle producenter præsenterede over 10 nye produkter rettet mod nuværende og fremtidige markeder.
- Styrketræning er stadigvæk kernen: Udstyret var domineret af vægtudstyr – både med skiver, vægtstænger og håndvægte, inklusiv et sæt på hele 200 pund! Her har analoge løsninger stadigvæk deres plads.
- Pilates vokser med raketfart: Et rekordhøjt antal pilates virksomheder deltog og viste nye flotte innovative produkter frem. Efterspørgslen på pilates vokser fortsat med eksplosiv hast.
- Wellness i centrum: Recovery, rehabilitering, afslapning og ernæring var stærkt repræsenteret. Wellness og longevity er ikke længere bare en niche – men er blevet en central del af branchen.
- Optimisme trods udfordringer: På trods af bekymringer om told og økonomi var stemningen præget af optimisme, ambitioner og et klart fokus på vækst.
- Told – Elefanten i rummet: Svingende toldsatser og tillæg skaber usikkerhed og bekymring for recession, hvilket kan påvirke alle leverandører på tværs af branchen.