I midten af september offentliggjorde Europa-Kommissionen det femte Eurobarometer der er dedikeret til sport og fysisk aktivitet. Undersøgelsen viser, at blot 38% af vi europæer dyrker sport eller motionerer mindst én gang om ugen eller mere, mens 17% dyrker motion mindre end én gang om ugen. Og det er op til skræmmende 45% af europæerne der aldrig træner eller deltager i fysiske aktiviteter.
Selvom undersøgelsens tal er stabile sammenlignet med Eurobarometer 2017, viser det også at en fortsatte promovering af sport og fysisk aktivitet fortsat er klart tiltrængt. Undersøgelsen afslører også, at under COVID-19-pandemien reducerede halvdelen af europæerne deres aktivitetsniveau eller stoppede helt.
Vicepræsident for “Promoting the European Way of Life”, Margaritis Schinas, udtalte i den forbindelse: “Sport og motion vil ikke løse alle vores problemer, men udover de meget åbenlyse fordele for vores sundhed, rummer det også et unikt potentiale til at forbinde os med hinanden, og give os følelsen af, at vi tilhører et fællesskab.
Sport og motion spiller en vigtig rolle at i den opbygningen af et sammenhængende samfund, der er en af de største udfordringer, Europa står over for i dag. Vi har allerede nået ud til millioner gennem vores initiativer, men dagens Eurobarometer viser os, at vi fortsat skal finde på nye måder til at motivere europæere til at være fysisk aktive.”
Kommissær for innovation, forskning, kultur, uddannelse og unge, Mariya Gabriel, udtalte: “
De resultater, vi præsenterer, viser, at det er afgørende vigtigt at fortsætte og optrappe vores indsats for at fremme fysisk aktivitet, sund livsstil og universelle værdier, lige fra køn lighed til inklusion gennem sport. Vi har allerede lanceret nogle værdifulde initiativer for at tilskynde folk til at være mere aktive, og den europæiske sportsuge, kan være med til at opmuntre alle europæere til at engagere sig i fysisk aktivitet.”
Undersøgelsen viser at adspurgte i alderen 15-24 år er mest tilbøjelige til at dyrke motion eller sport med en vis regelmæssighed (54%). Denne andel falder med alderen, fra 42% blandt de 25-39-årige til 32% i gruppen 40-54 år og helt ned til 21% blandt dem der er 55-år og derover. Generelt viser Eurobarometeret, at respondenter, der regelmæssigt dyrker fysisk aktivitet af rekreative eller ikke-sportsrelaterede årsager, ikke udgør flertal i nogen EU-medlemsstat.
Her er de mest tilbøjelige til at dyrke sport mindst én gang om ugen.
- Finland (71 %)
- Luxembourg (63 %)
- Holland (60 %)
- Danmark og Sverige (59 % i begge lande)
Omvendt siger over halvdelen af de adspurgte i otte lande, at de aldrig dyrker motion eller sport
Her finder du flest der aldrig dyrker motion.
- Portugal (73 %)
- Grækenland (68 %)
- Polen (65 %).
Ifølge respondenterne er den største barriere for at være aktiv mangel på tid efterfulgt af mangel på motivation eller simpelthen ingen interesse for sport og motion. Som svar vil Kommissionens HealthyLifeStyle4All-kampagne fortsætte med at øge bevidstheden om vigtigheden af en aktiv sund livsstil på tværs af generationer og sociale grupper.
Undersøgelsen viser, at hovedårsagen til at være aktiv er et ønske om at forbedre sit helbred, efterfulgt af ønsket om at øge konditionen og finde måder at slappe af på. Halvdelen af de adspurgte gav også udtryk for deres ønsker om at være aktive i det fri, hvilket understøttes af kommissionens indsats for grønnere og mere bæredygtig sport og fysisk aktivitet.
En tredjedel foretrækker at dyrke motion derhjemme. Hvilket er en ny udvikling, der sandsynligvis er forstærket af COVID-19-pandemien.
Endelig understøttes vigtigheden af Europa-Kommissionens bestræbelser på at forbedre ligestilling mellem kønnene inden for sport kraftigt af resultatet af Eurobarometeret, eftersom kønsforskellen mellem dem, der regelmæssigt dyrker motion, fortsat er til mændenes fordel. I denne sammenhæng er det opmuntrende at erfare, at et flertal af respondenterne i de 25 EU-medlemsstater angiver, at de ligeligt godt kan lide at følge mandlige og kvindelige sportskonkurrencer i medierne.
Baggrunden for Eurobarometer undersøgelsen
Kommissionen lancerer regelmæssigt et særligt Eurobarometer omhandlende sport og motion – de sidste i 2013 og 2017 – for at overvåge tendenser i deltagelse i sport og fysisk aktivitet, herunder niveauer af fysisk aktivitet i EU-27 og indhente oplysninger om de sammenhænge, hvori mennesker dyrke motion.
Det nyeste Eurobarometer omkring sport og fysisk aktivitet er baseret på svar på omkring 20 spørgsmål fra 26.580 europæere, fra alle 27 medlemsstater. Den illustrerer tendenser med hensyn til deltagelsesniveauer, forhindringer og præferencer for at dyrke sport og motion som grundlag for fremtidig politik. Resultaterne vil give næring til Kommissionens tiltag for at fremme sport, sundhedsfremmende fysisk aktivitet og en sund livsstil generelt i Europa.
EU’s arbejdsplan for sport (2021-2024), vedtaget af Rådet, har understreget vigtigheden af data vedrørende sport og deltagelsesniveauer i EU. Tilgængeligheden af nye Eurobarometer-resultater om tendenser inden for fysisk aktivitet og deltagelse i idræt vil støtte aktiviteter på EU-plan på den operationelle og politiske side af sport.
Undersøgelsen bygger også på de tidligere Eurobarometer-undersøgelser, hvilket giver mulighed for fortsat sammenligning og giver et godt grundlag for den videre udvikling af idrætspolitikken på EU-plan i tæt samarbejde med medlemsstaterne.
The European Week of Sport
European Week of Sport er et initiativ fra Europa-Kommissionen der har til formål at fremme sport og fysisk aktivitet i hele Europa. Sport og fysisk aktivitet bidrager væsentligt til de europæiske borgeres sundhed og velvære, men niveauet af fysisk aktivitet i Europa stagnerer i øjeblikket og falder endda i nogle lande. Den europæiske sportsuge er et fælles svar på denne udfordring samt en opfordring til handling for at tackle fænomenet inaktivitet ved at tilskynde europæere i alle aldre til at omfavne en sund og aktiv livsstil.
Det er en del af BeActive-kampagnen, som blev officielt lanceret den 23. juni, den internationale olympiske dag. BeActive-kampagnen 2022 vil sætte fokus på relaterbare og inspirerende mennesker med fokus på de 3 søjler: Ungdom, Inklusion & Ligestilling og Sund livsstil.
Motion er ikke kun godt for kroppen det forbedre også hjernens funktion det kan du læse mere om her