World Gym International har netop lanceret et nyt koncept, hvor der primært er fokus på styrketræning, som de mener vil imødekomme nye franchisetageres behov for at skabe god indtjening på et mindre areal.
Konceptet der kaldes World Gym Legacy er designet og optimeret til markeder, hvor ejendomspriserne er høje og/eller hvor befolkningsdemografien vil gøre det svært at understøtte etableringen af et mere traditionelt World Gym.
Modellen er baseret på at levere et seriøst træningsområde, bestående af et areal til styrketræning og en turf zone udstyret med frie vægte, plade-loaded maskiner, kabler, udvalgte maskiner, stativer, racks og platforme.
Ligesom der kun være adgang til et ganske få kredsløbstrænings maskiner til opvarmning og nedkøling.
Hvert enhed vil variere i størrelse fra 700 til 900 m2 og får et stramt nyt design, der sikre at plads spild bliver eliminere og at arealet udnyttes optimalt.
En satsning der peger tilbage i mod World Gym´s oprindelige målgruppe
Det nye koncept er målrettet imod den målgruppe, der har fokus på at træne hårdt og opnå resultater. Der vil dog også på hver at de nye lokation også være et selfie-rum, der med den rigtige belysning og baggrunde giver kunderne mulighed for at poste deres selfies på tværs af sociale mediekanaler, uden risiko for at andre medlemmer kommer med på billederne.
Jarrod Saracco, COO for World Gym International, udtaler i forbindelse med lanceringen af det nye koncept:
“Verden er under forandring, og det samme er vores forbrugeres behov og krav. Mange har skiftet til nye træningsrutine og investeret i hjemmetrænings produkter eller er gået i gang med løb, padel, pickleball og andre udendørsaktiviteter, hvilket har medført et skift i, hvad de søger efter i et fitnessmedlemskab.”
“Vi tror at denne nye styrkefokuserede gym model bliver en game changer med en varig konkurrencefordel. Den giver mulighed for større operationel effektivitet og skaber rentabilitet hurtigere, hvilket giver nye franchisetagere en mulighed for at komme ind i fitnessbranchen via et økonomisk engagement, der er på et lavere niveau end ved etablering af et traditionelt fitnesscenter.”
“Ligesom konceptet også giver vores eksisterende franchisetagere en ekstra mulighed for at ekspandere på forskellige markeder.”
Lanceringen af dette nye koncept er en del af World Gyms aggressive ekspansionsplan, der indbefatter etablering af flere nye fitnesscentre i hele Nordamerika.
World Gym Legacy er det første af to nye koncepter, der lanceres af gruppen, som oprindeligt blev etableret af Joe Gold, tilbage i 1976.
Historien bag World Gym – Joe Gold en ægte pioner
Den oprindelige grundlægger af World Gym, Joe Gold (født 1922) var en vaskeægte pioner indenfor vægttræningens udbredelse. Han ikke alene grundlægger af World Gym , men han grundlage også endnu et legendarisk gym der senere blev til en kæde, der til og med bærer hans navn – nemlig Gold´s Gym.

Efter en nogle ungdoms år, hvor hans karriere spændte fra så vidt forskellige områder, som at være såvel maskinist i den amerikanske flåde, til at være en af de muskelmænd der i 1950érne dannede ring om Mae West når hun optrådte med sine show i bl.a. Las Vegas.
Joe Golds pionere arbejde med at udbrede kendskabet til vægttræning, begyndte med hans første Golds Gym, som han åbnede i Venice helt tilbage i 1965.
Det var her i et relativt mørkt lille lokale, hvor alle maskiner var fremstillet af Joe Gold selv, at stort set alle top atleter indenfor bodybuilding trænede i 60érne, inklusiv Arnold Schwarzenegger, Frank Zane og Franco Columbo.
Men det var også en pioner tid hvor der sjældent var det store økonomiske udbytte ved at drive et gym. Så i starten af 70érne solgte Joe Gold butikken og drog atter til søs.
Men allerede i 1977 satte han igen, sine fødder på landjorden og kort tid efter lancerede han sit nye World Gym, denne gang med en beliggenhed i Santa Monica.
Navnet World Gym var ikke han første valg, men eftersom han ved salget af sit oprindelige Gold Gym også havde frasolgt retten til at bruge sit eget navn Gold, så faldt valget på World Gym, sikkert inspireret af den gamle sømands rejser verden over.
Det var dog ikke kun navnet der var inspireret af Joe´s tid i marinen, hans tanker omkring gym management, bærer som det fremgår af nedenstående citat også præg af det.
“To keep it simple you run your gym like you run your house. Keep it clean and in good running order. No jerks allowed, members pay on time and if they give you any crap, throw them out. There’s peace where there’s order. “
Joe Gold
Igen var stort set alt udstyr fremstillet af ham selv, og han var ganske fremsynet og det i en sådan grad af en del af de maskiner han håndbyggede til sine medlemmer, senere nærmest er blevet industri standarder.
Senere flyttede World Gym til Marina del Rey og stort set frem til sin død i 2004, kunne Joe ses i gymét, ofte med en oliekande i hånden og altid med en sarkastisk bemærkningen på læberne.
Bonus info: Såvel det ikoniske World gym logo, som Gold´s Gyms mindst lige så ikoniske logo er designet af en anden muscle beach oldtimer, den tidligere wresler Ric Drasin.
Du kan læse mere om hvordan det hele oprindeligt startede på den legendariske “Muscle Beach” her