Den skandinaviske fitnesskæde SATS har rapporteret deres resultat for 2. kvartal, der viser en stigning på 53 procent i omsætningen til NOK 1.022 mio. (817.500 mio d.kr).
Koncernens resultat viser også en stærk EBITDA, der når op på 83.000.000 N.kr, sammenlignet med N.kr -113 millioner for det tilsvarende kvartal sidste år.
Antallet af SATS centre er vokset med 13 siden sidste år til i alt at være 267. Ligesom SATS også har oplevet en vækst på 10 procents i deres medlemsbasen, som nu er tæller 671.000 medlemmer.
“Markedet for træning og sundhed er i gang med at komme sig efter pandemien, og vi er overbeviste om, at SATS’ konkurrenceevne er blevet styrket,” udtaler Sondre Gravir, der er CEO for SATS til det engelske branchemagasin HCM Magazine. Og fortsætter “Vi er stolte af vores medlemmer, der gennemsnitligt er mere aktive nu end de var før pandemien”.
“Antallet af besøg pr. medlem er et vigtigt nøgletal for SATS,” udtalte Gravir. “Det giver en god indikation af vores bidrag til folkesundheden, såvel som medlemmernes loyalitet.”
Gravier udtalte også i det før omtalte interview, at han på trods af at økonomien aftager og der er stigende renter og inflation, så ser han ikke, at disse udfordringer påvirker medlemskaber. “Indtil videre ser vi ikke en effekt hos vores medlemmer, og vi ser faktisk lavere en churn rate* end før pandemien,”.
*Churn rate – er et nøgletal, der beskriver, hvor godt du fastholder dine kunder (kundeloyalitet). Er din churn rate høj, er det fordi, mange af dine kunder forlader dig igen. Er den lav, er det fordi, du er god til at fastholde dine kunder.
SATS vil være tæt på kunderne
Han bekræftede også i interviewet, at fokus fremadrettet er at øge medlemstallet og åbne flere klubber. En strategi som betyder at SATS fokuser på at sætte et stærkt aftryk i hvert af de fire skandinaviske lande, og hvor det handler, om at skabe klynger af klubber, således at medlemmer kan få adgang til faciliteter tæt på såvel deres hjem, som deres arbejde.
“Denne klynge strategi er vigtig, fordi vores medlemsværdi er baseret på, at vores medlemmer benytter flere klubber,” udtaler Gravier. “Et typisk SATS-medlem træner regelmæssigt i mindst to eller tre forskellige klubber. I vores klynge i centrum af Stockholm ville dette tal f.eks. være tættere på fire”.
”Vi vil gerne have, at der er en klub tæt på hvor du bor, en klub tæt på hvor du arbejder og en klub tæt på hvor dine venner bor. Vi ønsker, at barrieren for at opleve en god træningsoplevelse skal være lav.”
Gruppens produktudbud er fordelt på tværs af klyngen, så selvom ikke alle klubber kan tilbyde alle typer faciliteter eller hold (som inkluderer gruppetræning og yogastudier, indendørs løbeområde og funktionelt HIIT), kan et medlem få adgang til alt ved at bruge forskellige klyngeklubber som en del af deres månedlige medlemskab.
Det er dog også muligt for brugere, der ønsker at få adgang til kun én klub, eller som har brug for en anden opsætning, at købe en mere tilpasset medlemsplan.
Den fulde SATS’ Q2-rapport kan læses her
OM SATS:
SATS blev grundlagt for 26 år siden og har aktiviteter i Norge, Sverige, Danmark og Finland. I sidstnævnte handler klubberne under mærket Elixia (SATS og Elixia fusionerede i 2014 og skabte den største fitnesskæde i Norden).
Gruppen driver også 38 Fresh Fitness-klubber i Norge og et selvstændigt HiYoga-studie i Oslo (andre HiYoga-studier er ‘klub-i-klub’).
1. juli 2022 tilføjede SATS en portefølje af syv fitnessklubber i det sydlige Norge ved at erhverve 100 procent af aktierne i Bare Trening Sør A/S. Da de syv klubber er relativt små sammenlignet med den gennemsnitlige SATS-klub, passer de ind i Fresh Fitness-branded.
Udover at drive 267 klubber (heraf 29 i Danmark) tilbyder SATS en digital hjemme-fitness-service kaldet Mentra, som kan tilgås via hjemmesiden.
Ligesom der også udbydes et ekstra premium tilbud Rflex fitness mirror. Der indholdet hundredvis af træningsprogrammer til HIIT, styrke, yoga, dans og mobilitet. Det kræver dog et månedligt abonnementsgebyr (som er nedsat for SATS-medlemmer) for at få adgang til dets indhold.
Gravier udtaler ifølge interviewet, at det er hensigten at udvide denne digitale tjeneste. “Vores ambition er også at lancere en cykel og et løbebånd til connected hjemmetræning. I hele Europa, såvel som på markeder som USA, viser folk nu, at de er villige til at investere mere og mere i at leve en sund livsstil.”
Du kan også læse mere om den seneste udvikling på det amerikanske fitnessmarked her