Med et hovedkontoret i London, og kontorer i Philadelphia, New York og Amsterdam. Byder hverdagen hos Wexer på såvel kulturelle forskelle, som udfordringer med forskellige tidszoner
Tekst: Jeppe Bach / Foto: WEXER
Der er få brancher, som kan måle sig med fitness, når det kommer til, hvor vidt forskellige ting et job kan betyde. For nogle er det én time om ugen i en holdsal – for andre er det på fuld tid og måske endda en karrierevej.
Og selv om der er flere og flere, som tager plads i centrene eller i stolene i de bagvedliggende funktioner, så tilhører et af de mere specielle jobs nok alligevel Morten Andersen.
Han er nemlig ansat hos Wexer, som leverer digitale træningsløsninger til fitnesscentre og -kæder. Men det er ikke jobbet i sig selv, som er revolutionerende.
Nej, det er snarere det faktum, at Wexer har kunder i over 50 lande, og at virksomheden selv er spredt over 4 lande og endnu flere kontorer. Det giver nemlig masser af krydderi til et ret specielt fitnessjob.
Wexer – virtuel i vækst
Hvis der skulle være nogen, som ikke kender Wexer, så er her en hurtig overflyvning.
Virksomheden er stiftet af fitness serie-iværksætteren Rasmus Ingerslev og hen over de sidste 10 år oplevet så meget vækst, at den kan kalde sig markedsledende på verdensplan, når det kommer til virtuelle løsninger til holdsalene i alverdens centre.
Wexer har aftaler med nogle af de største udbydere af træningsvideoer og tilbyder en professionel platform til centre, som ønsker at tilbyde virtuelle timer.
Her har Morten den mundrette rolle som ’Global Head of Content and Account Management’. På godt dansk betyder det, at han har ansvaret for alt indholdet på platformen via licensaftaler med udbyderne, samt ansvaret for implementering og eksekveringen af produkterne hos alle de store fitnesskæder i kundegruppen.
Hans team tæller folk i Danmark, England og USA.
Wexer giver en anderledes hverdag
Morten startede sin fitnessrejse hos Fitness World, hvor han tog turen fra centerleder til Hold- og Uddannelseschef i hovedkvarteret i Valby. Herfra gik rejsen over Fresh Fitness, inden han fra starten af 2014 indfandt sig hos Wexer.
Dengang lå virksomheden på Frederiksberg. Siden er der sket en hel del, og hovedkontoret ligger nu i London, mens der er kontorer i Philadelphia, New York og Amsterdam.
Al udvikling af software og hardware ligger desuden i Vejle. Flytningen var drevet af, at Wexers vækst lå uden for Danmark, så det gav mening at være til stede fysisk på virksomhedens største markeder – UK og USA. Til gengæld betyder det, at Morten nu har langt de fleste af sine arbejdstimer hjemmefra. Det bliver til en hverdag med masser af fleksibilitet – og behov for at være fleksibel som medarbejder.
”Det er bestemt ikke uden udfordringer at arbejde hjemmefra det meste af tiden, men det har også nogle goder, naturligvis. Udfordringen er at være i stand til at gå på arbejde i eget hjem og ligeledes også tage fri igen. Det hele kan let flyde lidt sammen, hvis man ikke er opmærksom på at få nogle gode vaner,” fortæller Morten.
For grænsen imellem at være på hele tiden og være i stand til at koble fra, kan være svær at finde, når man ikke fysisk ’går på arbejde’.
”I stressede perioder kan jeg godt have en tendens til at tænke arbejde hele tiden, fordi mit kontor reelt kun er nogle få meter væk hele tiden. Omvendt skal jeg også hive mig selv i nakken ind imellem for at sætte mig ned og arbejde koncentreret med en opgave, uden at lade børn, kone og alverdens huslige pligter forstyrre eller prikke til samvittigheden,” siger Morten.
Forskellige tidszoner og familieliv
Især arbejdet på tværs af tidszoner kan ind imellem være udfordrende at navigere i. Nogle er bagud, mens andre får fri, når en normal, dansk arbejdsdag starter. Det kan sætte sit præg på hverdagen på hjemmekontoret. Her kan dagene sagtens blive lange, men det kan også have sine fordele. Det kan nemlig give plads til en del fleksibilitet den anden vej også.
”Dagene kan let blive lange, når man arbejder på tværs af tidszoner, men det har omvendt også givet en masse fleksibilitet i vores families hverdag. Har jeg et aftenmøde, så kan jeg ofte hente børn lidt tidligere end normalt og få noget tid med dem om eftermiddagen. Det er uundgåeligt at arbejde nogle aftener i vores firma, men til gengæld åbner det så op for nogle andre muligheder.
For eksempel har vi sjældent travlt om morgenen, for hvis jeg har noget der, så er det som regel, før ungerne vågner. Så kan vi tage det stille og roligt, da jeg jo ikke har nogen transporttid eller et sted, jeg skal være på et bestemt tidspunkt,” siger Morten.
De største udfordringer opstår, når Wexer er midt i et projekt, som involverer parter i hver sin tidszone. Så er der pludselig tre tidszoner, der skal koordineres.
”Jeg har en del kontakt med Goodlife Fitness i Canada, som involverer en producent i Sydney. Så kan kabalen godt være svær at få til at gå op. Umuligt faktisk! Så opstår udfordringerne, for i de tilfælde er jeg mellemmand og ofte forventer de involverede hurtige svar, hvilket godt kan være en udfordring, hvis man selv er på vej i seng og skal lokke en tilbagemelding ud af én, som stadig sover,” siger Morten.
Spredt team af kolleger
Wexers team er spredt ud over flere kontorer, hvorfor det meste kommunikation foregår online.
Hele teamet er koblet sammen via systemet Slack – en slags Skype på steroider, hvor man kan kommunikere direkte, foretage videoopkald og oprette kanaler og grupper.
Afstanden stiller nogle anderledes krav, når et helt hold skal trække i samme retning. Man har ikke den luksus at gå op og ned ad hinanden og derved have let ved at samles om møder og beslutninger. Desuden er den største udfordring, at man i mindre grad får de små hverdagssnakke, som ofte er med til at lære hinanden at kende.
Det mærker Morten hver eneste dag, især fordi hans rolle spænder på tværs af virksomheden.
”Den største udfordring ved mit job er helt klart afstanden. Vi har mange bolde i luften, og mit team og jeg selv er ofte lige i midten af det hele. Vi arbejder direkte med kunderne, så vi er ofte lige midt i alle projekterne med feedback både internt og eksternt,” fortæller Morten.
Derfor foregår det meste af dagen med et headset på, når tingene skal koordineres. Mange af kollegaerne har han kun mødt en enkelt gang, og når der starter en ny i USA, så kan der gå et stykke tid, før ansigtet på skærmen afløses af et håndtryk.
I takt med at virksomheden vokser og flere kommer til, så bliver udfordringerne ikke mindre. Det tager nemlig længere tid at få nye folk i gang, når man ikke fysisk kan være sammen hele tiden, og desuden kan en del info gå tabt, hvis man ikke passer på.
”I takt med at der kommer flere og flere folk til på kontorerne i London og New York, så skal vi hele tiden være påpasselige. For det er let at sætte noget i gang, når man er face to face og udelade dem, der sidder bag en skærm langt væk. Ikke for at gå bag om ryggen på nogen, men ofte halvt ubevidst, fordi det er lettere, hvis det kun er en lille opgave.
Men før man ved af det, så har det grebet om sig, og hvad man troede var en lille opgave har måske vokset sig stor, uden at de rigtige folk er blevet orienteret i ordentlig tid. Det er absolut den største udfordring ved at have et spredt team,” fortæller Morten.
Morten er chef på afstand
Mange af de samme udfordringer gør sig gældende, når det handler om at være leder på afstand. Selv om man let kan kommunikere, så får man ikke muligheden for at stå ansigt til ansigt flere gange om ugen.
Rent opgave mæssigt kræver det en lidt anderledes organisering at sørge for, at fordelingen af arbejdsopgaver og ansvarsområder hele tiden er justeret ind. Det er dog til at tage og føle på og løse med digitale værktøjer. Omvendt er den blødere del af lederskabet sværere at sætte i Google Sheets og chat-samtaler. Og det kan være en udfordring.
”Når man går op og ned af hinanden hver dag, så er der mange signaler, som siger en masse om, hvordan man har det, og hvordan man motiveres bedst, så ens arbejdsliv giver mening. Disse signaler kan være sværere at opfange på afstand. Vi er alle ubevidst trænede til at smide en facade på, når vi er på video eller billeder. Så slår man autopiloten til, og på den måde kan det nogle gange være svært for mig at være leder på afstand.
Jeg har haft perioder, hvor det har naget mig, om jeg nu kunne være nok for dem i min afdeling. Støtte dem og sørge for, at de havde det godt. Det kan være rigtig svært over en videoforbindelse,” siger Morten.
Det har taget en rum tid at udvikle både værktøjer og dagligdags rutiner, som kan hjælpe.
”I starten kunne det føles åndssvagt og akavet at ringe op til en kollega om morgenen for bare at sige hej. Eller ringe for at fyre en joke af. Men i bund og grund er det jo blot opbygning af et kollegaforhold. Jeg har ikke lejlighed til at sludre ved kaffemaskinen eller sætte mig ved siden af den nye kollega til frokost.”
Omvendt kan de mange samtaler falde på et tørt sted, når man ellers sidder helt alene.
”Hjemmekontoret kan ind imellem godt blive lidt ensomt, for jeg er egentlig meget socialt anlagt. Så det bliver til en del tid med nogen i røret, og vi er efterhånden alle ret godt vænnet til at have et forhold til hinanden på den måde. Det er ægte langdistance arbejdsforhold,” siger Morten.
Kulturforskelle i Wexer
Igennem de sidste 4 år, har der været ansatte fra flere end 8 forskellige lande i virksomheden. Alle bringer deres egen kulturbaggrund og arbejdstraditioner og –rutiner med alle de udfordringer og muligheder, det kan give. Det stiller store krav til lederne i virksomheden, der dog får masser af inspiration fra både direktør og næstformanden i bestyrelsen, Rasmus Ingerslev, som stadig er involveret på øverste niveau.
”Vi har en ung og dynamisk direktør, som ser på alting med friske øjne, og som er god til at give rum til vores forskelligheder. Han arbejder tæt sammen med Rasmus Ingerslev, som også står for at give plads, guide og stole på sine medarbejdere og deres evner. Så på den måde er vi alle sammen påvirkede til at se det positive i vores forskelligheder,” fortæller Morten.
Og det kan være nødvendigt, når kulturer mødes. Det kan være noget lavpraktisk som kontortider.
”Når jeg er på kontoret i London, så kan jeg godt have to timer for mig selv om morgenen, for kulturen fordrer, at man møder senere og arbejder tilsvarende længere. Der skal man møde hinanden, for det nytter ikke noget at lægge et møde klokken otte om morgenen, mens man omvendt også skal respektere, at det kan være svært at hoppe i møde klokken syv hver aften, hvis ens kollega har været i gang i over tolv timer på det tidspunkt,” siger Morten.
Mere udfordrende er det dog, når det handler om noget mere strukturelt i den sociale omgang. Såsom den måde man giver hinanden feedback og kritik. Forskelle som Morten møder hver dag.
”Jeg oplever en tendens til, at tingene bliver sagt lidt mere direkte i England, mens andre kulturer ofte pakker kritik mere ind. Det gælder både internt og i snakken med kunder og partnere. Derfor skal man nogle gange træde lidt varsomt, hvis man har sidder i et meget ærligt internt møde, og derefter skal snakke med folk fra en kultur, hvor man ikke kritiserer hinanden direkte. Der har jeg et par gange betalt nogle lærepenge, hvor et forhold efterfølgende skulle have lidt ekstra opmærksomhed.”
Én ting skinner igennem i virksomheden, her er ledelsesstilen ret moderne.
”Vi har alle en høj grad af frihed, og vi stoler på hinanden. Ingen bliver kigget over skuldrene, og folk på de store kontorer arbejder ofte også hjemmefra mindst en dag om ugen. Vi måler hinanden på de resultater, vi i fællesskab kan bidrage til og respekterer, hvis nogle gerne vil undgå støjen og forstyrrelserne fra et kontor, hvis de skal producere noget,” fortæller Morten.
Rejsedage og tidsspilde
Involvering på tværs af landegrænser fører også en masse rejsedage med sig. Tidligere var Morten på kontoret i London 3-4 gange om måneden foruden kortere og længere rejser til messer og kunder.
”Når jeg er på kontoret, så tager jeg hjemmefra tidligt tirsdag morgen. Så lander jeg på kontoret i London klokken 10 om formiddagen og tager hjem onsdag aften. Så kan jeg arbejde igennem og omvendt være lidt mere fleksibel overfor familien i ugens sidste dage. Det fungerer egentlig ret godt” beretter Morten.
Udover London besøgene, så byder jobbet også på masser af rejsedage for at besøge kunder, partnere og deltage på de store konferencer og messer.
”I 2017 havde jeg rigtig mange rejsedage. Jeg var afsted næsten hver uge. Til sidst blev det for meget, og det påvirkede min familie og jeg selv. Heldigvis kunne vi ansætte os ud af det og løse det på den måde,” siger Morten.
For selvom rejselivet kan lyde som en drøm, så er det ofte det stik modsatte af glamourøst.
”Det betyder rigtig meget at kunne møde folk personligt, så det er ofte turen værd. Men der er også en bagside. Jeg har ind imellem været afsted en hel dag med to flyvninger for et møde på under en time. Så bliver man træt af lufthavne, tog og ventetid. Og så er der ikke noget mindre ophidsende end en mellemlanding, hvor man skal slå fem timer ihjel.”
Det betyder også, at Morten ikke er den sjoveste at rejse med, hvis man gerne vil bruge masser af tid i lufthavnen.
”Man bliver lidt arrogant overfor check-ind tider og så videre, når man har så mange rejsedage. Man vil helst gerne bare møde op ved gaten, når de allerede er ved at lade folk gå ombord. Jeg er lidt af et mareridt at rejse med privat nu, for jeg gider nærmest ikke tage hjemmefra før en time før afgang. Min kone er ved at blive sindssyg hver gang vi skal noget, for hun vil gerne tage højde for punkteringer på motorvejen og tid til kaffe i lufthavnen. Det tænker jeg ikke så meget over mere,” fortæller Morten.
Virtuelle løsninger er en del af fremtiden
Jobbet hos Wexer forudser Morten ikke bliver mindre relevant i de kommende år. Der er fart på digitaliseringen af fitnessbranchen, og stort set alle ydelser har nu en elektronisk forankring eller forlængelse af den ene eller anden art.
I virksomheden står udviklingen heller ikke stille. Teamet oplever et stort behov for nye, digitale træningsmuligheder og -løsninger. Og så får kæderne og centrene i højere og højere grad brug for at være relevante for deres medlemmer døgnet rundt – ikke kun når de befinder sig i centeret.
”Alle er nødt til at forholde sig til, at de gode træningsoplevelser i dag stort set alle sammen har en eller anden form for elektronisk komponent. Fremtidens medlem forventer, at kunderejsen har flere digitale brudflader, enten fordi det gør tingene lettere eller fordi det giver en bedre træningsoplevelse. Den nuværende generation vil underholdes.
Og så konkurrerer centrene ikke kun indbyrdes mere. De kæmper også imod nye tilbud, sociale medier og kanaler, som kan gøre kunden uafhængig af centrene, hvis ikke man er opmærksom. Derfor har centrene et voksende behov for at forblive i deres kunders bevidsthed, selv når de ikke er der fysisk. De nye medlemskabsmodeller skal simpelthen ledsages af en digital tilstedeværelse” siger Morten.
Derfor har virksomheden også masser af nye produkter og udvikling på vej.
Både produkter som gør, at centrene kan tilbyde træningsmuligheder online på tværs af alle platforme, men også produkter til at bringe nye træningsformer ind i centrene via digitale løsninger, som kan bruges selvstændigt eller til at bringe trænere og instruktører endnu mere i spil.
Læs også den spændende historie om en af branchens pionerer her