Gen Z vil få en større indflydelse på fitnessmarkedet end nogen generation tidligere, og en ny global rapport fra Les Mills giver et omfattende billede af, hvad Gen Z ønsker fra deres træning, og indsigt i hvordan fitnessudbydere kan engagere denne vigtige demografiske gruppe for at accelerere deres vækst.
Rapporten viser bl.a. at:
- 36% af Gen Z træner regelmæssigt, mens 50% ønsker at starte – hvilket repræsenterer et enormt ‘uudnyttet marked’
- 30% bruger regelmæssigt fitnessfaciliteter
- 72% af den del Gen Z der træner regelmæssigt, træner såvel i et fitnesscenter, som uden for træningscenters fire vægge.
Gen Z vil få en større indflydelse på fitnessmarkedet end nogen generation tidligere, og præsenterer en gennemgående ny mulighed for fitnesscentre til at skabe rekordvækst.
Gen Z forventes at blive et vigtigt indsatsområde
Det er ifølge rapporten “Gen Z Fitness: Cracking the code” , der undersøger Gen Z fitnessvaner, deres motivationer til at træne og de barrierer, der holder dem tilbage.
Les Mills-rapporten er den hidtil største undersøgelse af Gen Z-fitness, der kombinerer kvantitativ og kvalitativ indsigt fra mere end 4.000 unge i alderen 16 til 26 i Nordamerika, Europa og Asien.
De er den største generation nogensinde og kommer til at udgøre den næste store globale købekraft. Derfor repræsenterer Gen Z et vigtig indstatsområde for fitnesscentre.

Rapporten undersøger gennemgribende denne generations fitnessvaner og skitserer, hvordan udbydere løbende skal udvikle sig for at holde trit med de unge forbrugeres forventninger.
Efter at have været med til at forme en kultur, hvor fitness er en grundpille på sociale medier, bliver de ofte døbt ‘Generation Active’ – og 36% af dem træner ifølge rapporten allerede regelmæssigt. Men det er kun toppen af isbjerget.
Yderligere 50% af denne generation – identificeret som det ‘uudnyttede marked’ – ønsker at træne regelmæssigt, men siger, at de har brug for hjælp til at komme i gang.
Blandt denne gruppe ønsker 68 % at begynde at træne hjemme først, så evnen til at levere digitale muligheder af høj kvalitet er afgørende for ifølge fitnesscentre, der vil forsøge at engagere dem.
Rapporten viser, at kunne tilbyde et bredt udvalg af træningsmuligheder, fremme af en følelse af fællesskab og fleksible fitnessløsninger alle er forudsætninger for at vinde kampen om dem.
“Hvis pandemien blev defineret af fitnesscentre/klubbers brug af teknologi til at holde medlemmer aktive, så vil den næste vækstfase utvivlsomt blive drevet af udbydernes evne til at appellere til Gen Z,” siger Clive Ormerod CEO hos Les Mills Group.
“Nu er dette den vigtigste kampplads for fitnesscentre/klubber, for denne generation vil have en større indflydelse på fitnessmarkedet end nogen generation før dem.”
“Rapporten viser, at det kræver en indgående forståelse af de forskellige udfordringer, Gen Z står over for, hvis man ønsker at pleje dette uudnyttede marked. Men for de udbydere operatører, der bevæger sig ind og opfylder de nuancerede behov hos denne gruppe, der er mulighederne uendelige.”
Hvis du vil læse rapporten i sin helhed, finder du den her
Hvem er Generation Z eller populært kaldet Gen Z.
Det er den generation der blev født samtidigt med teknologiens og internettets indtog i midt-slut 1990‘erne. Kort sagt så er det de mennesker der er født i perioden fra 1997-2010 der bliver kaldt dette.
Det er generationen der kommer efter Generation Y, også kaldet ‘Millennials’, og som kommer før generation Alpha.
De er digitale indfødte; der er født ind i en verden af teknologi, og som aldrig har oplevet en verden uden internettet. De opfører sig anderledes end tidligere generationer og deres købsmønstre ligner hverken Millennials (Generation Y) eller Generation X.
Det har været almindeligt de sidst 100 år, at døbe generationer med et særligt kendetegn for perioden de er født og opvokset i. Hver generation bliver påvirket af forskellige faktorer, denne generation er særligt blevet påvirket af internettet.
Om: Les Mills
Les Mills er den globale leder inden for gruppefitness og skaberen af over 25 programmer tilgængelige i førende fitnessfaciliteter rundt om i verden.
Les Mills-programmerne omfatter verdens første gruppetræning modstandstræning BODYPUMP™, BODYCOMBAT™ (kampsport), RPM™ (indendørs cykling), BODYBALANCE™ (yoga), LES MILLS GRIT™ (30-minutters højintensiv intervaltræning) og den revolutionerende fordybende cyklusoplevelse, THE TRIP™.
Hver træning bliver opdateret og opdateret med ny koreografi og musik hver tredje måned.
Virksomheden blev grundlagt af Les Mills – en firedobbelt olympisk deltager og cheftræner for New Zealands atletikhold – som åbnede sit første fitnesscenter i 1968 med det formål at bringe elitesportstræning til masserne.
I dag bliver Les Mills træning leveret af 130.000 certificerede instruktører i 21.000 klubber på tværs af 100 lande, samt via LES MILLS+ streamingplatformen og Virtual Reality (VR).
Vil du vide mere om hvordan du tilpasser din forretning til Gen Z – læs mere her