En af de større britiske fitnessudbydere Bannatyne Group, har redesignet et af deres klassiske mærker med henblik på at lancere et low-budget-gym-koncept under navnet Just Fitness.
Det er ganske overraskende da Bannatyne hidtil har været mest kendt for deres high-end satsninger. Hvor medlemmerne typisk også har adgang til restaurant med lækre ernæringsmåltider, eller en forfriskende dukkert i opvarmede swimmingpools inden det er tid til en tur i dampbad eller sauna.
Ny satsning på budget marked
Nu satser man så også på budget marked under navnet Just Fitness. Der faktisk også var virksomhedens oprindelige navn da den først blev lanceret for 25 år siden af grundlæggeren Duncan Bannatyne. Først senere blev kæden omdøbt til Bannatyne.
Virksomheden fortæller, at den selektivt vil udvikle Just Fitness by Bannatyne-lokationer i områder, hvor et budgetkoncept er påkrævet. Det første er allerede åbnet og det er et tidligere DW Fitness-center der er blevet ombygget. Det ligger i Broadstairs, Kent, og er tæt på et af Bannatyne Health and Fitness andre lokationer.
Just Fitness Broadstairs har 108 kvm funktionel trænings- og crosstrænings område samt en central træningszone kaldet The Pitch. Udstyret omfatter Vægt- racks og skiver, frie vægte, bænke og boksesække samt en cardio-zone med Wattbikes og Stairmasters og udvalg af andet cardio udstyr.
Udover at tilbyde Les Mills-klasser i to sale, har Just Fitness udviklet deres egen klasse, kaldet Turbo, som kan udføres enkeltvis, i par eller i hold på tre, hvor der kører mod uret for at konkurrere.
Ligesom klubben også har fuld Myzone-integration for at øge engagement og et stort fokus på styrketræning for kvinder, med et område dedikeret til glute træning.
I stedets recovery rum findes PowerPlate, TRX og massagestole til opvarmning, udstrækning og nedkøling.
Just Fitness menes også at være en af de første klubber i verden, hvor medlemmerne kan træne med revolutionerende vægtstænger, med indbygget lås, fra det norske firma Gungnir bars.
Prisen er mellem 195 og 215 kr. om måneden, med dagskort til kr. 60 og der ingen adgang med ClassPass. En pris der er ganske lav på det engelske marked og der er tilmed særlige priser for yngre medlemmer og studerende.
Bannatyne Group er tilbage i blå tal
Bannatyne Group meddelte for nylig, at de var tilbage til overskud efter COVID-nedlukningen, og de kunne rapporterede om en omsætning der var gået op fra 650 millioner kroner i 2021 til til lidt over en milliard kroner i 2022.
Medlemstallet er også i vækst fra 179.737 i 2021 over 199.046 i 2022. til 210.000 i august 2023.
Grundlægger og CEO, Duncan Bannatyne, som de fleste herhjemme sikkert bedst kender fra de første sæsoner af “Dragons Den” den engelske version af TV-programmet “Løvens Hule” udtaler i den forbindelse:
“Udviklingen er særlig imponerende, da vi i de seneste år har oplevet store stigninger i løn-, energi- og renter omkostninger, hvilket har bevirket at vores planlagte omkostninger er steget med 95 millioner kroner. Og det betyder at vi er i en positiv position for yderligere vækst i de kommende år.”
Om Bannatyne Group
Er oprindeligt grundlagt af Duncan Bannatyne, som de fleste herhjemme sikkert bedst kender fra de første sæsoner af “Dragons Den” den engelske version af TV-programmet “Løvens Hule”
Væksten startede for alvor tilbage i 2006 hvor man opkøbte 26 Health Clubs fra Hilton Hotels, hvilket på det tidspunkt gjorde dem til den største uafhængige kæde i Storbritannien.
Duncan Bannatyne der aldrig har været bange for at gå imod strømmen, vakte for alvor opsigt, da han tilbage i 2008, midt under den verdensomspændende finanskrise åbnede Bannatyne Spa Hotel i Hastings – en satsning til mere end 120.000 millioner danske kroner.
I dag driver Bannatyne Group, der er ejet af Duncan Bannatyne og hans familie 69 high-end fitnesscentre, 46 Spa steder og tre hoteller.
Udover sin imponerende indsats i fitness- og spa branchen har Duncan Bannatyne har også skrevet 7 bøger deriblandt bestselleren “Anyone Can Do It”, der har solgt mere end 200.000 ekspl. Ligesom han er blevet hædret med Order of the British Empire for sit bidrag til velgørenhed.
Læs også om tøjgigants indtog på fitnessmarked her