Fitnews
Subscribe
7 dages Yoga retreat i Andalusien med Ina Thanild
  • Artikler
    • Fitness
    • Styrketræning
    • Løb
    • Vægttab
    • Anti ageing
    • Hjemmetræning
    • Holdtræning
    • Kost og ernæring
    • Motivation
    • Ny forskning
    • Profil interview
    • Wellness
    • Yoga
    • Aktiv ferie
  • B2B
    • Boutique Studios
    • Forretningsudvikling
    • Gym Management
    • Krisehåndtering
    • Ny teknologi
    • Studiebesøg
    • Træningskoncepter
  • Magasinet
  • Partnere
    • Sundhedspartnere
    • Bliv Fitnews PRO partner
  • Artikler
    • Fitness
    • Styrketræning
    • Løb
    • Vægttab
    • Anti ageing
    • Hjemmetræning
    • Holdtræning
    • Kost og ernæring
    • Motivation
    • Ny forskning
    • Profil interview
    • Wellness
    • Yoga
    • Aktiv ferie
  • B2B
    • Boutique Studios
    • Forretningsudvikling
    • Gym Management
    • Krisehåndtering
    • Ny teknologi
    • Studiebesøg
    • Træningskoncepter
  • Magasinet
  • Partnere
    • Sundhedspartnere
    • Bliv Fitnews PRO partner
No Result
View All Result
Fitnews
No Result
View All Result
Home B2B

Markedsføring og salg i fitnessbranchen var året tema på European Health & Fitness Forum

Vi har besøgt den europæiske brancheorganisation årlige event i forbindelse med FIBO i Køln

18. oktober 2021
in Forretningsudvikling
155
markedsføring og salg
Del på FacebookDel på TwitterDel på LinkedIn
Indhold gem
1) FIBO – fitnessbranchens Mekka
2) Hvorfor bør du tage til FIBO?
3) Markedsføring og Salg – Hovedpointerne fra EHFF
4) Fortsat vækst i fitnessbranchen
5) Prominente gæstetalere
6) Orangetheory Fitness: teknologisk satsning driver væksten
7) Holmes Place differentierer sig på kvalitet og service
8) Goodlife – historien om det gode liv

På den europæiske brancheorganisation, EuropeActive, årlige European Health & Fitness Forum, var temaet i år markedsføring og salg i fitnessbranchen med undertitlen “human powered and data driven”. Et event der fandt sted i Køln dagen inden afholdelsen af FIBO .

Tekst & Foto: Thor W. Larsen, managing consultant

I starten af april sker der hvert år en migration af muskelmasse, der nok kun overgås af gnuernes vandring tværs over sletterne i Serengeti. Jeg har bevidnet begge dele mere end en gang, og i begge tilfælde er der tale om imponerende naturfænomener.

Hvis ikke du allerede havde gættet det, så er det er naturligvis FIBO, verdens største fitnessmesse, jeg refererer til.

FIBO – fitnessbranchens Mekka

Selve messen forløber over fire dage, hvor de to første primært er forbeholdt branchefolk og de to sidste, som ligger i weekenden, er åbne for den fitness- og bodybuilding-interesserede offentlighed.Det er især i den sidstnævnte kategori, at man finder nogle enormt veltrænede og muskuløse mennesker i overraskende lidt tøj, der gladeligt står i kø i flere timer for at få en autograf fra deres fitness-idol.

Bevæger man sig fra nord, hvor der vrimler med branchefolk i jakkesæt, mod syd gennem messehallerne, udgør den diminutive påklædning, mange folk har på, en skærende kontrast.

I tal og størrelse og ikke mindst larm er det på alle måder en overvældende begivenhed, der i år bød på mere end 1.100 udstillere og 145.000 besøgende, hvoraf de ca. 85.000 er branchefolk.

Hvorfor bør du tage til FIBO?

De fleste professionelle drager til Köln, fordi de enten har deres egen stand, hvor de præsenterer deres udstyr eller ydelser, eller er der for at se, hvad der rør sig i branchen, suge inspiration til sig, netværke og forhåbentligt lave nogle gode aftaler.

Det var også en del af min mission, da jeg drog afsted i år.

Det er nemlig helt enormt praktisk, at en stor del af de danske leverandører, samt ejere og ledere af fitnesscentre, personlige trænings-studios og CrossFit-boxe er samlet ét sted.

Og så skal man ikke forklejne muligheden for at drikke nogle gode øl, spise solid tysk mad og høre live jazz på Papa Joe’s i selskab med andre branchefolk. Jeg vil i hvert fald gøre det til en tradition at tage afsted hvert år fremover og anbefaler, at du gør det samme.

I år havde jeg dog også en anden god grund til at drage til Köln.

Dagen inden FIBO afholdt den europæiske brancheorganisation, EuropeActive, deres årlige European Health & Fitness Forum (EHFF) for sjette gang. Jeg deltog i 2015 og glædede mig til at se, hvad konferencen havde at byde på i år.

Årets tema var markedsføring og salg i fitnessbranchen med undertitlen: “human powered and data driven”, og der var udsolgt med 500 deltagere. Samtidig markerede begivenheden lanceringen af EuropeActive’s nyeste udgivelse om netop “Marketing and sales in the fitness sector”.

Da emnet ligger mit hjerte meget nært, havde jeg også ganske høje forventninger til dagen og ikke mindst de mange prominente navne, der var inviteret med som talere.

 

markedsføring og salg

 

Markedsføring og Salg – Hovedpointerne fra EHFF

EuropeActives direktør, Nathalie Smeeman, havde fornøjelsen af at åbne konferencen og talte om manglen på kvinder i branchens øvre ledelseslag. Der er stadig en massiv overvægt af mænd, der ikke afspejler den mangfoldighed, der er blandt medlemmerne i branchen.

”Kun 10,9 % af de øverste ledere er kvinder. Bestyrelserne skal se nærmere på, hvordan de kan få flere kvinder med ind, men også udvikle dem til lederstillinger for at skabe en bæredygtig mangfoldighed.”

Hun argumenterede for, at man burde gøre mere for at sikre en større repræsentation af kvinder i ledelsen, så man bl.a. i endnu højere grad kunne imødekomme branchens kvindelige medlemmers ønsker og behov.

Efterfølgende kom et kort oplæg af moderatoren Herman Rutgers, der afsluttede af med et berømt citat fra Apple’s Steve Jobs, som mange ser som en af vor tids dygtigste, når det gælder salg og markedsføring.

“You’ve got to start with the customer experience and work back towards the technology – not the other way around.”

Rutgers introducerede så Technogyms direktør, Nerio Alessandri, som er en af konferencens hovedsponsorer.

Nerio fortsatte i samme spor og understregede vigtigheden i, at operatørerne i branchen tager udgangspunkt i medlemmernes oplevelse og bruge data til at personalisere de ydelser, de tilbyder dem.

Vil du fortsætte med at være relevant for medlemmerne fremover, er du nødt til at tilbyde en unik og autentisk brugeroplevelse, lød budskabet.

Fortsat vækst i fitnessbranchen

For at sætte dagens emne i relief indtog Karsten Hollasch, der er partner i revisions- og konsulenthuset Deloitte, scenen. Han er nemlig hovedforfatter bag rapporten “The European Market in 2019”, hvorfra han præsenterede de nyeste tal på branchens vækst.

I 2018 voksede det samlede antal medlemmer med 3,5 % til 62,2 millioner, hvilket styrker fitness’ position som europæernes yndlings sportsaktivitet. Den samlede omsætning i fitnesscentre voksede til 203 mia. kr. (tilsvarende 3,4 % vækst i fast valuta).

Antallet af faciliteter steg med 4,6 % til 61,984. Derudover fortsætter der en konsolidering i markedet, hvor de 30 største operatører nu har 15,4 millioner medlemmer tilsammen, hvilket er en 11,2 % fremgang, og de repræsenterer dermed 24,8 % af alle medlemskaber.

Fusions- og anskaffelsesaktiviteter nåede også et nyt højdepunkt i 2018, hvor det blev til 24 større transaktioner.

I rapporten fra Deloitte har man også set på, hvilke trends der dominerer markedet. Her er det tydeligt, at den overordnede vækst fortsat sker i hhv. lavpris- og premium-segmentet, hvor der bl.a. er flere og flere nicheprægede boutique-koncepter, der vinder frem.

Ser man nærmere på, hvad det er for typer af træning, der vinder frem i premiumsegmentet, er billedet også ganske tydeligt; personlig træning og ikke mindst small group PT.

Prominente gæstetalere

En af de ting, jeg havde glædet mig mest til, var at høre nogle af de prominente personer, som EuropeActive havde inviteret til at tale om deres syn på markedsføring og salg.

Blandt disse var bl.a. Dave Long, der er medstifter og CEO i Orangetheory Fitness, Jonathan Fisher, der er CEO i Holmes Place Group og canadiske David Patchell-Evans, der er stifter og CEO i Goodlife.

Orangetheory Fitness: teknologisk satsning driver væksten

I 2010 åbnede Orangetheory Fitness deres første studio, og i juli 2018 kunne de fejre åbningen af deres club nr. 1000. Siden er kæden vokset til 1100 studios med 800.000 medlemmer i 49 amerikanske stater og 22 lande og en 1 mia. dollars årlig omsætning.

Så da CEO Dave gik på scenen, var jeg naturligvis spændt på at høre hemmeligheden bag den fantastiske vækst.

Opskriften viste sig at være en kombination af teknologi. Alle deltagerne på holdene bærer pulsmålere, der viser alle, hvor hårdt de arbejder på en række store skærme, så de selv, de andre deltagere og ikke mindst instruktørerne kan følge med.

Hele konceptet er bygget op omkring denne teknologi, der skal sikre hård og effektiv træning, der understøttes af dygtige og passionerede trænere, der sørger for at motivere medlemmerne undervejs og facilitere sociale interaktioner.

Til sidst men ikke mindst har Orangetheory formået at skabe lokal forankring i form af lokale ambassadører, der har været essentielle for modtagelsen af det hurtigt voksende franchisevirksomhed.

 

Personligsalg orange

Holmes Place differentierer sig på kvalitet og service

I en helt anden boldgade fortalte Jonathan Fisher fra premiumkæden Holmes Place om deres tilgang til markedsføring og salg.

Deres succes i et marked præget af lavpris tilskriver Jonathan deres evne til at differentiere sig på kvalitet og service. Siden starten i 1980 har Holmes Place været fokuseret på, at deres tilgang til fitness skulle handle mere om en sund og aktiv livsstil i lækre omgivelser.

I dag har de over 300.000 medlemmer fordelt på 100 studier i 8 lande, og deres fortsatte vækst understreger, at vision om at være et livsstilsbrand har båret frugt.

En af de ting, der ifølge Jonathan har gjort den største forskel i de senere år, har været, at de er blevet super skarpe på, hvilke barrierer og forhindringer deres målgruppe støder på, når de gerne vil træne.Det har resulteret i, at deres markedsføring nu handler om, at træningen skal være sjov, og noget man nyder.

For at kunne give deres kunder den bedste service, har de også ansat medlemsrådgivere, der sikrer sig, at alle nye medlemmer får den bedste mulige opstart.

Goodlife – historien om det gode liv

Den sidste af de store navne, David Patchell-Evans, der ofte bare kaldes “Patch”, har siden han åbnede sit første fitnesscenter i 1979 opbygget en gigantisk kæde med over 300 faciliteter, som han ejer personligt med flere sub-brands, som han ejer majoriteten af. Patch fortalte om sin egen rejse gennem et liv, som på trods af stor succes også har budt på mange prøvelser.

Han viste en række eksempler på Goodlifes TV-markedsføring, og hvordan de havde ændret sig over årene.Men en ting bar de alle præg af; nemlig at Goodlife handler om netop det gode liv og ikke en asketisk livsførelse eller træning, der mest minder om selv tortur.

På salgsfronten har de stort fokus på både at uddanne deres medlemsrådgivere og personlige trænere, hvor fokus er på den personlige interaktion med medlemmerne. For at kunne sikre et højt serviceniveau på PT-delen har de desuden dedikerede PT-områder i de fleste centre. Som leder har Patch et stort fokus på at skabe gode rammer for sine ansatte, og give dem friheden til at bruge tid på de ting, der bidrager til deres gode liv.

De tre store navne til konferencen levede fuldt ud op til mine høje forventninger.

Det er altid fedt med ny inspiration og ikke mindst at få bekræftet, at den vej, vi går med CMS Denmark, er den helt rette. Branchen har nemlig brug for andet og mere end lavpris, der sælger sig på evindelige tilbud og rabatter og de mange klichefyldte reklamer, som også var at finde på FIBO.

Både når det gælder salg og markedsføring må konklusionen være, at det gælder om at være relevant og autentisk for at skabe en god kundeoplevelse.

Og så var det tydeligt blandt hovedtalerne, at vejen frem handler om fokus på personlig salg og service, der ellers ofte kan virke som en glemt kunst i branchen.

På trods af, at der var hundredvis af danskere til FIBO, så var vi kun en lille håndfuld, der også var med til EHFF, men forhåbentligt har jeg også fået overbevist dig om, at du bør deltage.

EHFF levede i hvert fald op til mine forventninger, og jeg ser frem til at deltage på både EHFF og FIBO i Köln næste år. Jeg håber at vi ses.

Læs mere om hvordan du kan sætte fokus på salg i din forretning her

 

Andre læse også disse artikler

european health & fitness forum - åbning
B2B

Spændende program på årets European Health & Fitness Forum

17. marts 2023
Tilpasning af fintess til Generation Z - åbning
B2B

Tilpasning af fitness til Generation Z

31. januar 2023
fitnesscentre - idan
B2B

Antallet af fitnesscentre er stagneret og væksten sat på pause

27. januar 2023
Fitness Trends 2023
Internationalt nyt

Fitness Trends 2023

12. januar 2023
Kaatsu Fitness - amager
B2B

Kaatsu Fitness udvider og sætter turbo på vækst

10. januar 2023
Charlottehaven - udendørs træning-1
B2B

Charlottehaven på Østerbro har fået nyt udendørs træningsområde


28. december 2022
banner-starfitjpg
wf-bannerjpg
les-mills-smart-tech-350x350jpg
fitnessengros-fitnewspng
350x350-1jpg
partner-sports-bannerjpg
skill-line1080x1080jpg
fitnewsbanner350x350png
apollo-bannerjpg
banner-fitpartnerjpg
justfacefitnewsbanner350x350jpg
banner-fitnessgruppenpng
fitnews-sortpng
tanita-mc780-350x350pxjpg
banner-bm-fitnessjpg
bannerf1jpg
dadfitnewsbannerjpg

Vi anbefaler

holdtræning - tendenser

Holdtræning er tilbage på toppen

15. marts 2022
Yoga udstyr - åbning

Yoga udstyr – hvad har du brug for?

11. oktober 2022
Plyometrisk træning - åbning

Plyometrisk træning

22. august 2022
anorexi - åbning

Anoreksi bliver direkte påvirket af tarmens bakterier og virus

18. april 2023
Hjernetræning

Hjernetræning kan udsætte Alzheimers i op til 5 år

21. november 2021

Mest læste artikler

  • PureGym

    Fitness World skifter navn til PureGym

    920 shares
    Share 368 Tweet 230
  • Kunstige sødemidler – er måske ikke så harmløse, som tidligere antaget

    420 shares
    Share 168 Tweet 105
  • Oxygen Sports Club

    395 shares
    Share 158 Tweet 99
  • Styrketræning over 50 år – her er 6 gode grunde til at gå i gang

    760 shares
    Share 304 Tweet 190
  • Fitness World solgt til britiske PureGym

    393 shares
    Share 157 Tweet 98
  • De første Fitness World centre skifter nu navn til PureGym

    361 shares
    Share 144 Tweet 90
Kom på forkant med fremtiden

Tilmeld dig nyhedsbrev og få adgang til den information du behøver for at være den bedste version af dig selv og bliv løbende opdateret på de seneste nyheder og trends indenfor en branche i hastig vækst.

Fitnews


Fitnews.dk giver dig relevante nyheder, tips og tricks samt portrætter og baggrund.

Som portal vil vi samle den danske fitnessbranche og være med til at gøre den bedre for både center-ejere, personlige trænere, andre aktører og medlemmer.

QUICK LINKS

  • B2B nyt
  • Læs magasinet online
  • Sundhedspartnere
  • Annoncering på fitnews.dk

© 2022 Fitnews.dk / Alle rettigheder forbeholdt. Design by PR360.com

  • Om Fitnews
  • Annoncering
  • GDPR & Privatlivspolitik
No Result
View All Result
  • Artikler
    • Fitness
    • Styrketræning
    • Løb
    • Vægttab
    • Anti ageing
    • Hjemmetræning
    • Holdtræning
    • Kost og ernæring
    • Motivation
    • Ny forskning
    • Profil interview
    • Wellness
    • Yoga
    • Aktiv ferie
  • B2B
    • Boutique Studios
    • Forretningsudvikling
    • Gym Management
    • Krisehåndtering
    • Ny teknologi
    • Studiebesøg
    • Træningskoncepter
  • Magasinet
  • Partnere
    • Sundhedspartnere
    • Bliv Fitnews PRO partner

© 2021 Fitnews.dk

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In