Fitness branchen, der ellers har øje for tidens tendenser, har endnu ikke opdaget den unikke mulighed der er tilstede for at forbinde fitness og økologi.
Det europæiske økologiske marked fortsætter med at vokse. I 2017 steg det med næsten 11 procent og nåede 37,3 milliarder euro. Mange af de store markeder havde tocifrede vækstrater.
Og væksten dækker såvel dyrkningsområde, producenter og markeder.
Næsten 15 millioner hektar landbrugsjord er økologisk i Europa. Landet med det største areal af økologiske landbrugsjord er Spanien, efterfulgt af Italien og Frankrig. Schweiz har på verdensplan det højeste forbrug af økologisk mad pr. indbygger (288€), efterfulgt af Danmark og Sverige.
Danmark har den højeste økologiske markedsandel i verden
Globalt tegner de europæiske lande sig for de højeste andele af økologisk fødevareforbrug som en procentdel af deres respektive fødevaremarkeder. Danmark er det første land, der har oversteget de magiske 10% med vores økologiske andel på 13,3%.
Det er især mælkeprodukter, æg, havregryn, mel, yoghurt, samt frugt og grøntsager som gulerødder, tomater, bananer og citrusfrugter, som danskerne i stor stil køber økologisk.
Derudover er hver tredje liter mælk danskerne køber økologisk, mens hver anden liter mælk, som skolebørn drikker under skolemælksordningen, har det røde Ø mærke. Det betyder, at den økologiske mælkeproduktion gennem flere år har udgjort omkring 10-11% af den totale produktion af mælk.
Den økologiske markedsandel for æg, målt på værdi, var 32,6% i 2017, hvilket medfører, at hvert 3. æg forbrugeren lægger i indkøbskurven er økologisk.
Og vi er også ved at få smag for økologisk kød. I alle kategorier steg omsætningen af økologisk kød i detailhandlen i 2017.
Men markedsandelene for kød er fortsat relativt lave i sammenligning med øvrige markedsandele.
Når det kommer til fitness og økologi halter centrenes udbud efter
Den voldsomme vækst indenfor økologi afspejler sig dog ikke rigtigt i det varesortiment, som fitnesscentrene i stor udstrækning tilbyder deres kunder. For her er det stadigvæk kosttilskud, drikke og barer med kunstige sødemidler og tilsætningsstoffer, der fylder godt op.
Men mon ikke også det udbud vil ændre sig markant i løbet af de næste par år, hvor ikke mindst millenial generationens store fokus på renere og sundere produkter også betyder, at fitnesscentrene vil udvide sortimentet med flere naturlige og friske produkter.
Og at det kan lade sig gøre at tilbyde sunde og friske alternativer via salgsautomater, er det Chicago-baserede Farmer’s Fridge et godt eksempel på.
Brandet, som appellerer til forbrugere, der ønsker at foretage et impulskøb uden at det har negativ effekt på deres sundhed, har allerede deres automater ude i lufthavne, på universiteter og andre steder, hvor der er behov for “sundhed to go”.