En træningspartner kan være en stor hjælp til at overkomme såvel sociale som træningsmæssige udfordringer. Derfor har sportstøjsgiganten Adidas og den sociale netværksapp Bumble for Friends etableret et nyt samarbejdet, der handler om at hjælpe mennesker med at finde en træningspartner når de træner fitness.
Partnerskabet er blevet skabt som svar på de problemstillinger der blev tydeliggjort af en international undersøgelse bestilt af Adidas omkring gymtimidation. Et begreb der dækker over hvorfor nogle mennesker fravælger fitness på grund af årsager der skræmmer dem.
Undersøgelsen viste, at de hovedårsager nogle mennesker er nervøse omkring når de skal forholde sig til at være medlem i et fitnesscenter bl.a var frygt for at blive bedømt af de øvrige medlemmer (næsten hver femte); usikkerhed på, hvordan træningsmaskiner og andet udstyr fungerer (en ud af tre); usikkerhed omkring, hvordan man kan flytter sin træning til det næste niveau (mere end hver fjerde) og ikke have nogen at træne med (en ud af tre).
En træningspartner kan være en løsning på flere problemer
At have en træningspartner kan være en god løsning på ovenstående problemer. Og syv ud af ti deltagere i undersøgelsen mente, at det at have en træningspartner ville kunne hjælper dem med at overvinde deres ubehag; seks ud af ti sagde, at de ville være mere motiverede, og halvdelen sagde, at de ville træne oftere hvis de havde en træningspartner.
Det nye partnerskab etableret som et resultat af denne undersøgelse og det betyder kan folk, der leder efter lokale træningspartnere, kan bruge Bumble for Friends og tilføje “Adidas gym buddy” som et badge til deres profil.
“Hos Adidas ved vi, at næste generations atleter kan blive presset af negativ selvsnak, hvilket kan danne en barriere for træning, så derfor er det vigtigt for os at afvæbne disse selvbegrænsende overbevisninger med community-first-løsninger,” udtaler Aimee Arana, fra Adidas.
“Samarbejde med Bumble, skaber en platform dedikeret til at styrkefællesskabsforbindelser, og understøtter perfekt vores mission om at hjælpe atleter på alle niveauer med at blive stærkere og nå deres individuelle træningsmål.”
Bumbles globale VP for partnerskaber, Olivia Yu udtaler i samme forbindelse: “Samarbejde med Adidas omkring vores nye “gym-buddyt”-badge hjælper med at opmuntre og give følelsesmæssig og udfordre de intimiderende årsag der kan forhindre folk med lyst til at træne, i at dukke op i fitnesscenteret, som de er.”
Det er ganske opmuntrende for hele fitnessbranchen, at vi i stigende grad ser sportstøjsmærker som Adidas, Nike og Puma, engagerer sig i fitnessbranchen og bruger deres platforme og store rækkevidde til at opmuntre deres kunder til benytte sig af fitnessbranchens mange muligheder.
Når den slags tiltag samtidigt udvides til også at omfatte den omfattende netværksteknologi som en dating-app som Bumble, ja så tilføjes der endnu en kraftfuld dimension og der er ingen tvivl om at den slags samarbejder vil kunne levere meget mere engagement, end nogen fitnessudbyder kan opnå på egen hånd, hvilket gør sådanne tiltag til en stor gevinst for hele branchen.
Hvorvidt et partnerskab som ovenstående i fremtiden kommer til at have en positiv indvirkning på forbrugerengagement og efterfølgende medlemskab af fitnesscentre er for tidligt at sige, men ethvert tiltag der fremmer uddannelse af den næste generation i at fitnesscentre kan være stedet hvor man netværker, møder mennesker, dater og får nye venner, bør modtages med kyshånd af branchen – for netop fremhævelsen af de mange sociale fordele der er ved et fitnessmedlemskab er ikke noget som branchen selv har været specielt gode til at kaste lys over.
Alligevel er betydningen af fitnesscentre som et socialt rum, der skaber fællesskab i stigende grad ved at komme frem. En nylige undersøgelse fra den engelske interesse organisation UK Active viste, at 43% af de adspurgte havde meldt sig ind i et fitnesscenter, for at finde nye venner.
Der er dog også andre måder du kan finde en træningspartner det kan du læse mere om her