BRP Business Intelligence – er et nyt banebrydende system, der ved hjælp af korrekt brug af data giver masser af fordele i forhold til forståelse af ens forretning og som kan benyttes til optimeringer, der kan føre til forbedret rentabilitet.
Tekst: Steen Broford Foto: BRP Systems
Oprindeligt var fitness en analog oplevelse, hvor man som udbyder var begrænset til udmærke sig på faktorer som fysiske rammer, godt personale eller specifikke kompetencer hvis man ønskede at skille sig ud fra mængden.
I dag har stort set alle udbydere set fordelene ved at digitalisere driften og ikke mindst forstået de fordele som et effektivt administrations system tilbyder.
Og forstået at indsigt i, og brugen af data indeholder masser af fordele i forhold til forståelse af ens forretning og kan benyttes til optimeringer, der kan føre til forbedret rentabilitet. Samt ikke mindst forstået at, med mindre man er data specialist og selv formår at behandle rå data, så opnås fordelene bedst ved at benytte et effektivt administrations-program.

Når ting udvikler sig og får momentum, benævnes de ofte som revolutionære. Og man må sige at teknologien ikke alene har revolutioneret men i den grad også skabt en evolution i fitnessbranchen de seneste år.
På dette område har BRP Systems AB været en markant frontrunner på hele det skandinaviske marked og når de melder om en snarlig lancering at et nyt banebrydende system, der kan gøre hverdagen mere effektiv for fitnessudbydere og deres ansatte. Ja så bliver vores nysgerrighed vakt.
Vi satte derfor Gustaf Hallgren der er virksomhedens CFO,og som har medvirket aktivt i udviklingen af hele Business Intelligence-modulet i stævne til et interview omkring dette.
Hvad er BRP Business Intelligence og hvad kan systemet
Kan du indledningsvis introducere BRP – Hvem er i? -og hvad beskæftiger i jer med?
BRP Systems AB leverer en effektiv ressourcestyrings- og kommunikationsplatform, der har til formål at reducere administration og frigøre tid hos fitnessudbydere.
BRP Systems AB er den førende udbyder af medlemsstyringssystemer i Norden, der servicerer en stor del af de største fitnessudbudere i Sverige, Danmark, Norge og Finland.
Udover fitnessbranchen udvikler og leverer BRP Systems også skræddersyede løsninger til Spa & Wellness sektoren. Det foregår alt sammen fra vores kontorer i Linköping, Malmø, Aarhus og Oslo. Herfra understøtter BRP Systems kundebasen, og sikrer en tæt dialog og et stærkt forhold til kunderne hos hver enkelt udbyder.
BRP Systems AB blev oprindeligt grundlagt i Sverige tilbage i 2004 og har via organisk vækst og diverse opkøb opbygget en betydelig koncern, der ikke kun leverer medlems styrings systemer, men også innovative funktioner som Business Intelligence, Self Service Kiosker, Medlems App, Adgangs systemer og kontrol og finansielle tjenesteydelser.
Med mere end 115 ansatte styrker BRP forretningsgangen i mere end 2.000 faciliteter, og udover Norden leverer BRP løsninger til Island, Storbritannien, Spanien, Kroatien, Færøerne og Grønland.
Kan du kort forklare, hvad Business Intelligence er?
Business Intelligence er kort fortalt et paraplybegreb, der dækker over applikationer, infrastruktur, og en række værktøjer, der alle på den mest hensigtsmæssige måde gør det muligt at analysere de information en virksomhed har adgang til.
Alt sammen med henblik på at forbedre og optimere beslutninger og ydeevnen i den pågældende virksomhed. Business Intelligence er altså strukturering af data, således at det er simpelt at tilgå og benytte som grundlag for forretningsmæssige beslutninger.
Hvad er den vigtigste fordel som BRP Business Intelligence, tilbyder kunderne?
For indehavere, ledere og ansatte i et fitnesscenter er BPR Business Intelligence i sin essens et sæt af rapporter, dashboards, KPI:er (en målbar værdi, der beskriver hvor effektiv en virksomhed er til at indfri forretningskritiske målsætninger) og datatabeller der er struktureret til at analysere, få en overskuelig indsigt og dermed kunne træffe bedre beslutninger i forretning, ved blot at benytte de tilgængelige data og tal på en effektiv og struktureret måde.
Hvilken type kunder er BRP Business Intelligence mest værdifuld for?
BRP Business Intelligence er med den komplette palet af analyser, dashboards og rapporter specifikt tilpasset til at kunne betjene alle typer af kunder indenfor fitnessbranchen.
Hvilken type indsigt er det man kan få via BRP Business Intelligence?
Du kan få indsigt ved at spore bevægelser og fremdrift og følge udvikling og trends baseret på et stort sæt Key Performance Indicators (KPI:er) og andre målinger. Med den indsigt opnår du øge eget kontrol og kan bedre styre din virksomhed i den ønskede retning.
Hvordan er BRP Business Intelligence opbygget og hvordan fungerer det?
BRP Business Intelligence er opbygget ved hjælp af avanceret teknologi såsom Google Biq Query til lagring af data på en struktureret og vedvarende måde. ligesom Qlik Technologies Business Intelligence-applikation er indlejret i BRP Cloud.
Sagt lidt mere simpelt, så bygger Business Intelligence på noget avanceret teknologi der egentligt bare sørger for, at data bliver benyttet konsistent og på samme måde over tid – når data er struktureret og kategoriseret, så kan det fremstilles på en simpel og overskuelig måde, således at man kan følge en given udvikling i ens forretning over tid.
På den måde, kan teknologien hjælpe til at give information om, hvordan ens forretnings udvikler sig, og om man bliver bedre til at opfylde de mål man selv har sat sig.
Hvordan fungerer BRP Business Intelligence sammen med jeres øvrige produkter og tjenester?
BRP Business Intelligence tilføjer ny værdi og og nye erfaringer til BRP Cloud og giver såvel et mere holistiske, som dybdegående indblik i driften af hver enkelte fitnesscenter. Den leveres som en tilføjelse til BRP Cloud og fuldender og tilføjer et helt nyt niveau til statistiksektionen.
Det er dog vigtigt at understrege, at Business Intelligence ikke kan stå alene. Det er ikke et ”mirakelmiddel” der kan fortælle dig alt – men det kan hjælpe kunderne til at træffe deres forretningsmæssige beslutninger på baggrund af fakta.
Det er afgørende at centeret selv har gjort sig overvejelser om målsætninger og ambitioner – tallene i sig selv, vil kun rigtigt tilføre værdi, når de bliver holdt op imod noget og bliver sammenlignet over tid.
Eksempelvis siger nøgne salgstal jo intet i selv isoleret – et salg på eks. 100 kan være både godt og skidt – det afhænger af, hvad der tidligere er blevet solgt, samt hvad ens målsætning er. Men Business Intelligence kan gøre overblikket hurtigere, bedre og mere værdifuldt.
Hvilke specifikke former for rapportering opnå man som kunde?
Du kan få indsigt og adgang til information, der er relevant indenfor alle områder i et fitnesscenter, og det gælder uanset hvilken rolle du har i forretningen, fra ejer- eller administrerende direktør-niveau til center-team- eller PT-lederniveau.
For eksempel kan du se vigtige data om medlems- og medlemsudvikling, frafald/nedslidning, medlemskaber der er sat i bero, salgstal, gruppetræning, produkter, udnyttelsesgrad og meget mere.
Hvordan er erfaringerne fra Sverige, omkring BRP Business Intelligence – hvad siger kunderne?
Vi har arbejdet tæt sammen med en række af vores fitness kunder i både Sverige, Norge og Danmark i et pilot projekt, hvor løbende læring, input og udviklingsprocesser var med til at forbedrede BRP Business Intelligence.
Der har vi nu en løsning, som vi ved vil kunne servicere alle vores fitness kunder på en ikke mindre end fantastisk måde. Eller for at citere en CEO fra en af vores pilotkunde “Jeg er allerede hooked”.
Hvilke muligheder har kunderne for at skræddersy deres egne rapporter og dashboards?
Den indlejrede BRP Business Intelligence er meget fleksibel og tilbyder til at begynde med 16 rapporter og dashboards, der for de fleste fitnessudbydere vil være mere end rigeligt dækkende, men hvis en kunde har brug for flere og specifikke skræddersyede rapporter, kan BRP Systems give adgang og integration til Data Lake i Big Query og det muliggør brugen af en tilpasset Business Intelligence-løsning.
Er der tilføjede rapporter eller indsigter, som i planlægger at udvide BRP Business Intelligence med i fremtiden?
Vi arbejder kontinuerligt med vores analytiker- og RnD-teams på at opbygge nye rapporter og forbedre de eksisterende. Derudover tilføjes der nye datapunkter til Data Lake, så nye vidensfelter kan udforskes af vores kunder.
Hvornår forventer i at den nye løsning kommer på marked i Danmark?
Løsningen har været igennem en pilotperiode på flere måneder og er nu i en early adopter-periode. Vi afslutter early adopter-fasen i august og forventer kunne tilbyde løsningen til alle vores kunder i september 2022.
Læs også artiklen om hvordan brug af ansigtsgenkendelse kan lette hverdagen her