En af de bedste og mest effektive benøvelser du kan lave er uden tvivl squats (eller benbøjninger som de vel egentlig hedder) med vægtstang. Problemet med den traditionelle version er at den stiller ret store krav til smidighed, balance og styrke i lændeområdet samt mellemgulvet.

For de fleste vil Kettlebell Goblet Squats levere de samme resultater uden en lang indkøringstid på teknik og smidighed. Goblet Squats er også perfekt som en indledende øvelse før du kaster dig ud i mere komplekse øvelser som squat og dødløft, da de træner samme muskler og hjælper dig til at perfektionere din form.

Samtidig er øvelsen en effektiv fedtforbrænder når den udføres med et højere antal repetitioner.

En anden fordel kommer af den måde du holder vægten på: Ved at holde den så højt oppe (omkring brystbenet) sikrer at du ikke har en korrekt positur i ryggen og dette reducerer risikoen for smertefulde skader og overbelastninger i ryg og især lænd. Lændesmerter er et yderst velkendt og kedeligt resultat af squat – så hvis du har tendens til ømhed omkring lændeområdet i forbindelse med squat kan du med fordel indarbejde Goblet Squats i dit træningspas.

Sådan laver du en Goblet Squat

goblet_squat

Stå med fødderne lidt bredere end skuldebredde. Hold en vægt (behøver ikke være en kettlebell) op til brystet, med albuerne ind til siden.

Mens du bøjer i benene bør du fokusere på at holde din albuer inden for dine knæ og dine hæle fladt mod gulvet. Gå så langt ned som du kan i denne position og rejs dig op igen. Bevæg dig roligt og kontrolleret samtidig med at du spænder i maven.

Sigt efter 5 sæt a 10-12 gentagelser 2 til 5 gange om ugen. Efterhånden som du bliver fortrolig med øvelsen kan du øge vægten eller repetitioner. Uanset hvad kan du helt sikkert se frem til nogle imponerende flotte ben indenfor kort tid.