Mineralet zink hjælper din krop til at blive frisk, hvis du er syg eller er kommet til skade. Hvis du spiser for lidt zink, så er du længere tid om at blive rask igen. Det bedste er at spise zink nok hver dag – også når du ikke er syg. Det styrker din krops naturlige forsvar, så sygdomme og skader lettere preller af, uden du mærker noget særligt til det. Zink har en fundamental betydning for helingsprocesserne i kroppen.

Mineralet indgår i de enzymer, der står for opbygningen af celler og proteiner.
Det er de processer, der hele tiden holder kroppen vedlige og reparerer småskader, efterhånden som de opstår.

Zink er derfor et særlig vigtigt mineral ved sygdom eller skade, hvor der er ekstra behov for reparation af kroppen. Mangel på zink ses tydeligt, hvis man er kommet til skade og har fået et sår. På hospitaler måler man ofte zinkindholdet i blodet hos patienter, der har sår, der har svært ved at heles. Hvis zinkindholdet i blodet er lavt, og man giver zink til disse patienter, så heler sårene meget hurtigt. Mange andre helingsprocesser inde i kroppen afhænger af tilstrækkelig tilførsel af dette vigtige mineral.

Din daglige kost bør indeholde 7 mg zink pr. dag for kvinder og 9 mg for mænd.
Hvis du er gravid, bør du spise lidt mere.

Her er 10 gode kilder til zink med angivelser af, hvor stor mængde der giver den
fulde daglige zinkdosis.

Østers:               8 gram

 

Hvedekim:         39 gram

 

Krabbekløer:      58 gram

 

Sesamfrø:          70 gram

 

Svinelever:       103 gram

 

Peanuts:           106 gram

 

Oksekød:          121 gram

 

Tørrede dadler: 137 gram

 

Havregryn:       232 gram

 

Rugbrød:          438 gram