Mange, måske især kvinder, har humør-svingninger til gene for deres omgivelser. Hvis du døjer med humørsvingninger, så kan det skyldes, at du spiser for lidt B6-vitamin. Mangel på dette vitamin, der også kaldes pyridoxin, kan også gøre dig mere irritabel, deprimeret og forvirret. B6-vitamin har afgørende betydning for overførslen af signaler i hjernen og resten af nerve-systemet, og hvis der er for lidt vitamin, så fungerer hele systemet dårligere.

Kroppen har ikke noget lager af B6-vitamin at tære på, så der kan opstå mangelsymptomer allerede indenfor to uger, hvis din kost indeholder for lidt af dette vigtige vitamin. Du kan finde ud af, om du mangler B6-vitamin ved at beregne, hvor meget du alt i alt får fra hver enkelt fødevare i din kost. Det er en ret omfattende opgave, der kræver et EDB-program. En typisk dansk kvinde spiser omkring 1,3 mg B6-vitamin pr. dag, og anbefalingen lyder på 1,2 mg pr. dag. Men forskning har vist, at p-piller måske øger kvinders behov for B6-vitamin, så det er nødvendigt at spise endnu mere for at undgå mentale forstyrrelser. Det kan muligvis forklare de mulige forskelle i humør mellem mænd og kvinder. Hvis du bruger p-piller og kan genkende nogle af symptomerne, kan du jo altid prøve at spise lidt mere B6-vitamin ved at spise mere af de fødevarer, der er særligt rige på vitaminet. En af de bedste naturlige kilder til B6-vitamin er bananer. 100 gram banan (uden skræl) indeholder 0,5 mg B6-vitamin. Dvs. 240 gram banan giver en mængde, der svarer til den almindelige anbefaling. En ekstra, stor banan hver dag giver derfor et tilstrækkeligt tilskud udover det B6-vitamin, der er i den øvrige kost. Fisk, indmad, kød, kartofler, grøntsager og fuldkornsprodukter indeholder også meget B6-vitamin. Det kan være fristende at tage B6-vitamin i store doser som kosttilskud. Men for meget B6-vitamin giver bivirkninger. Mere end 50 mg B6-vitamin pr. dag i nogle uger kan beskadige nervecellerne og føre til lysoverfølsomhed og føleforstyrrelser generelt. Den mængde B6-vitamin, der er i en almindelig kost er helt uskadeligt. Kvinder, der samtidig har jernmangel, og det er faktisk en ret stor del af befolkningen, har et særlig stort problem. De er både trætte (på grund af jernmanglen) og humørsvingende (på grund af B6-manglen).

Er du i tvivl om du får vitaminer nok – link til Multivitamin