Vitamin EAf Nanna Aagaard Larsen

Hvad er vitamin E?

Vitamin E tilhører gruppen af fedtopløselige vitaminer, hvilket vil sige at det skal opløses i fedt under fordøjelsen i kroppen, hvis kroppen skal kunne optage vitaminet og få udbytte af dets funktioner.

Vitamin E er en antioxidant, som er et kemisk stof, der har en vigtig rolle i form af at hæmme og forhindre iltning (oxidation) i kroppen. Kroppen får sin energi fra makronæringsstoffer (fedt, kulhydrat og protein) og forbrændingen (oxidationen) af disse. Denne oxidation sker over flere trin, hvorfra der frigives energi, som vi bruger til at yde fysisk aktivitet, opbygning og genopbygning af væv og organer og ikke mindst varme.

Antioxidanter har den funktion, at de hjælper med at bekæmpe frie radikaler, som er molekyler der er kemisk ustabile og kan angribe blandt andet fedtstoffer, som eksempelvis vores cellemembraner består af. Hvis dette sker, kan der ske akutte som såvel kroniske skader. Disse skadelige virkninger kan antioxidantsystemer gå ind og hæmme, og E-vitamin har i denne forbindelse den specielle funktion, at det kobler sig til fedtstoffer i kroppen så de ikke risikerer at harske og nedbryde.

 

Hvilke fødevarer skal man indtage for at få E-vitamin?

Fødevarer som planteolier, nødder, mandler, æggeblomme, fuldkornsprodukter og bladgrøntsager er alle gode kilder til at få E-vitamin

 

Hvor meget E-vitamin skal man have?

Det anbefales, at mænd indtager 10 mg dagligt og kvinder 8 mg dagligt. Den anbefalede mængde er lidt højere for gravide og ammende.

 

Kan man indtage for lidt og for meget E vitamin?

I Danmark ligger gennemsnittet for den daglige indtagelse omkring det anbefalede og mangeltilstande ses derfor sjældent hos raske personer.

Der kan opstå mangeltilstande hos folk der har en nedsat optagelse af fedt fra tarmen, hvor mangeltilstanden kan vise sig ved at man blandt andet kan opleve udbredt muskeltræthed og balance- og synsforstyrrelser, da symptomer på langvarig E vitamin mangel kan påvirke kroppens nervesystem.

Overdosering af E vitamin ses også yderst sjældent, men det anbefales dog heller ikke at tage vitaminet som kosttilskud, udover den dosis som er i den almindelige vitaminpille, medmindre der påvises et mangel på vitaminet fra lægens side.

For meget E vitamin, hvilket som sagt ses sjældent, kan forårsage hovedpine og give symptomer i mave-tarm kanalen.

 

Kilder:
www.biokemi.org/biozoom/issues/511/articles/2244