vitamin bVitamin B er et vandopløseligt vitamin, som findes i forskellige typer, og har derfor flere forskellige funktioner. Dette indebærer blandt andet B-vitaminer indgår i mange vigtige reaktioner i vores celler, hvor det fungerer som hjælpeenzymer. Derudover spiller vitaminerne en rolle i forbindelse med blandt andet nerver, hud, hår, lever, kredsløb og ens psyke.

 

Hvad hedder de forskellige typer?

De mest kendte typer af B-vitaminer og nogle af deres funktioner:

–       Thiamin (B1) – indgår i fedt- og kulhydratomsætningen i kroppen, hvor behovet for dette vitamin stiger ved øget energiforbrug.

–       Riboflavin (B2) – indgår også i energistofskiftet, hvor det har en vigtig rolle i omdannelsen af makronæringsstofferne kulhydrat fedt og protein, til energi.

–       Niacin (B3) – indgår i nogle hjælpeenzymer(coenzymer), som er vigtigt i forbindelse med igangsættelsen af omdannelsen af makronæringsstofferne til energi.

–       Pantotensyre (B5) – er en vigtigt bestanddel i det som hedder Coenzym A, som har en meget vigtig rolle i forbindelse med fedtforbrændingen.

–       Pyridoxin (B6) – er en del af de hjælpenzymer som indgår, som tager del i omsætningen af aminosyrer(bestanddelene i proteiner) og fedt.

–       Biotin (B8) – har en betydning ift. produktionen af urinstof, samt i omsætningen af fedt, kulhydrat og protein.

–       B12 – har en vigtig rolle i dannelsen af røde blodlegemer og for funktionen af nervesystemet.

–       Folat – vigtig rolle ift. dannelsen af røde blodlegemer i knoglemarven, og i forbindelse med celledeling.

 

Får du nok B-vitamin?

Mangeltilstande i forhold til de forskellige B-vitaminer ses sjældent, men forekommer hos ældre mennesker, folk der spiser meget ensidigt, samt vegetarer.  Derudover findes der en række sygdomme som på baggrund af en nedsat optagelse, kan spille en rolle ift. optagelsen af B-vitamin. Man kan også være arveligt disponeret for at have enzymdefekter, som kan påvirke kroppens B-vitaminbalance.

Symptomer på mangel er forskellige fra person til person, men de mest almene indebærer svær træthed, depression, hjertebanken, mave-tarm problemer, nedsat følesans, udmattelse, dårlig balance, uro i benene, hukommelsestab etc.

En af de bedste kilder til B-vitamin finder man i form af frugt og grønt, hvor hvis man efterlever de generelle anbefalinger omkring indtagelsen af frugt og grønt, så bør man ikke være i risiko for mangel på B-vitamin. Men man kan også sikre sit indtag, ved at spise fødevarer som fisk, oksekød, nødder, æg, mejeriprodukter, kylling etc. som i moderate mængder vil være med til, at sikre en sund balance af vitamin B.

 

Af Nanna Aagaard Larsen