Vinteren står for døren, og det betyder talrige af måneder med blæst, regn, frost og sne. Er du interesseret i at bekæmpe vinter- forkølelser og dårligt humør, så handler det for alvor om, at du holder løbeskoene varme. Motion styrker nemlig immunforsvaret samtidig med, at det booster humøret. Mange motionsløbere har svært ved at holde træningen ved lige i de kolde måneder. Men ikke Fitnews læsere!

Rådene er velegnede til løbere på alle niveauer, så uanset om du løber 1 gang om måneden eller 7 gange om ugen, kan du finde inspiration, som vil forvandle dig til en uovervindelig vinterløber.

Mød vinteren med motivation

Med den rette motivation kan du dyrke motion året rundt. Og hvis motivationen er i top så ikke bare kan men vil du hoppe i løbeskoene, så snart chancen byder sig. Motivation handler om at have nogle gode strategier, og det er

netop, hvad vi ønsker at give dig nedenfor. Husk på, at vi mennesker motiveres forskel- ligt – så du kan med fordel sortere vores råd, således at du bruger de råd, som pas- ser til lige netop din type. God læsning og god løbetur.

 

1) Meld dig til et eller flere løb hen over vinteren

Det kan booste motivationen, hvis du har et konkret mål med din træning som eksempelvis et moti- onsløb. Det kan være en god ide, at du får tilmeldt dig, før kulden for alvor sætter ind. Vælg løb, der distancemæssigt passer dig, men husk, at udfordringer flytter dig. Se vinterens løbeoversigt længere fremme i bladet.

2) Visualiser dagens rute

Et meget nemt værktøj til at komme ud af døren er at tænke dagens rute igennem i billeder. Fremkald billederne på vej hjem fra job. På den måde vil dagens tur virke mere overkommelig. Fikspunkter på ruten er også en god idé. Del ruten op i mindre distancer og hav et fikspunkt for hver distance. Det gør løbeturen mere overskuelig.

3) Løb aldrig den samme tur to dage i træk

Et råd til dig, der altid løber den samme tur – skift rute og oplev noget nyt. At du løber den samme tur gang efter gang, kan især i vin- termånederne sætte sig som et kedeligt element i dit løb. Du ken- der det sikkert fra mange andre situationer her i livet: Bliver tinge- ne for trivielle, mister du energien. Derfor: Bryd det trivielle.

4) Tag på en løbeweekend

Det ligger lidt op ad råd nummer 3, hvor det jo handler om at bryde dit løbemønster og dermed få ny energi. Dette råd går dog et skridt videre og tager dig til helt uvante omgivelser. Gevinsten er, at de kendte ruter bliver interessante igen.

5) Invester i vinterudstyr

Med det ”rigtige” udstyr kan du komme langt – dog ikke hele vejen. At begynde sin løbetur i varme klæder er alfa omega. Hvis du oven i købet også føler, at du ser godt ud i tøjet, så kan det virke ekstra motiverende.

6) Beløn dig selv

At belønne sig selv er en kendt motivationsfaktor, og det er en sik- ker vinder. Kun fantasien sætter grænser for, hvad belønningen kan være. Vær dog opmærksom på, at der er alternativer til beløn- ning i form af god mad og vin: Udlandsrejse, nyt løbetøj, nye løbesko og koncertbilletter kan således fungere som gode alterna- tiver.

7) Løb i skov og terræn

Når frosten sætter ind, bliver skovbunden hård. Med forbehold plus det rigtige udstyr er det et rigtig godt alternativ til våde og sjappede veje. Skoven byder på noget helt særligt på dette tids- punkt af året, nemlig maksimum stilhed.

8) Find én eller flere løbepartnere

Mange er kommet i gennem vin- teren med en løbepartner. Brug hinanden positivt ved eksem- pelvis at motivere hinanden over telefonen eller på mail. Find gerne en makker, der løber nogenlunde som dig selv.

9) Løb med musik i ørerne

Musik kan drive dig frem, og forsk- ning har vist, at man med sine favoritnumre i ørerne udskyder smerten lidt. Det er et bevis på at musik og drivet i rytmen plus en god melodi kan gøre det lettere at overkomme dagens løbetur. Få konkrete forslag til løbevenligt musik i artiklen ”Musikken som medspiller”, som du finder længere fremme i bladet.