old guyNogle gange er tingene så utroligt elementære. Vil du mindske din risiko for at komme galt afsted i trafikken, så lad være med at køre over for rødt. Spænd sikkerhedsselen. Undgå at køre tæt på bilen foran. Hold dig nogenlunde til fartgrænsen. Tal ikke i håndholdt mobiltelefon under kørslen. Hvis du sørger for at overholde disse snusfornuftige regler, som er så logiske, at de nærmest skriger til himlen, har du betydeligt bedre chancer for at slippe helskindet fra en køretur på landevejen, motorvejen eller igennem byen.

Hvad har det så med alderdom at gøre? En hel del må man sige. Selvom man kan kan løfte barmen, glatte rynkerne ud med Botox, skære her og der, for at fjerne kedelige rynker og i det hele taget ofre en masse penge i et krampagtigt forsøg på at bremse tiden, bunder det hele i en ret banal læresætning: VIL DU VÆRE GAMMEL, SÅ LEV SUNDT!

Forskere har observeret, at folk der undgår røg, drikker med måde, motionerer og holder livsstilsrelaterede sygdomme som forhøjet blodtryk og sukkersyge fra livet, har betydeligt bedre chancer for at nå en høj alder.

Kroppen er beregnet til at bruge – ikke at misbruge. At ryge og drikke samt spise forkert og iøvrigt bare ligge på langs og se på TV uden at brænde de overflødige kalorier af, vil naturligvis – og der er bare ingen tvivl – have en skadelig indvirkning på levende væv. En bil holder meget længere, når man passer og plejer den. På nøjagtig samme måde er det med en krop.

Derfor kan det ikke siges ofte nok og med kraftig nok streg under: BRUG DIN FORNUFT. VÆR SUND. SÅ LEVER DU GODT OG LÆNGE!

 

Opskriften på at blive  90 år – Hold dig sund

Hvor svært kan det være, må man spørge sig selv efter at have set resultaterne af en undersøgelse fra 2008 som viser, at ikke-rygende mænd, der motionerer regelmæssigt og i øvrigt ikke er overvægtige, lever længere.

Der skal nok være nogle inkarnerede rygere med hang til fed mad og håndbajere, som aldrig har haft eller nogensinde vil have ambitioner om at leve længe. Er man derimod – som mand i dette tilfælde – interesseret i at blive mindst 90 år, er opskriften såre enkel: Nul røg, regelmæssig motion, ingen overvægt, undgå sukkersyge og hold blodtrykket nede, hvor det hører hjemme. Så skulle chancerne ifølge forskerne være særdeles gode for at kravle højt op på aldersstigen.

Kæmpe undersøgelse

De konkrete anbefalinger stammer fra en observation af 2.357 mænd, som deltog i en omfattende amerikansk undersøgelse, der hedder Physicians’ Health Study. Ved undersøgelsens start var mændene omtrent 72 år. Her blev deres sundhedsstatus evalueret, og herefter blev de undersøgt mindst en gang årligt i de næste 20 år. 970 af mændene nåede at fejre deres 90-års fødselsdag – nogle blev endda ældre.

Nu kunne forskerne gå igang med at finde ud af, hvem der havde bedste betingelser for at leve længe, og de konkluderede på baggrund af deres observationer, at en sund og rask 70-årig, som aldrig havde røget, havde normalt blodtryk og vægt og som motionerede op til fire gange om ugen, havde 54% større chance for at fylde mindst 90 år.

Det skal lige siges, at motion og det at være røgfri ydermere har den store fordel – udover at forlænge livet – at man lever et bedre liv med mindre sygdom og højere livskvalitet.

Inaktive mennesker lever kortere

Til sammenligning mindsker et stillesidende liv chancen for at blive 90 år med ikke mindre end 44%! Med højt blodtryk var chancen 36% mindre. Fedme sænkede chancen med 26%, og rygning med 22%. Hvis man faldt igennem med tre af de nævnte faktorer, svandt chancen for at blive 90 år ind til ubetydelige 14%, og med alle risikofaktorer på samvittigheden var der sølle fire procents chance for at opleve 90 lys i kagen.

Gener spiller også ind

Hvad forskerne bag undersøgelsen ligeledes erfarede var, at ens biologiske arv afgjorde omtrent 25% af variationerne i levetid, hvilket altså indebærer, at 75% er styret af den valgte livsstil.

Som forskerne skrev i undersøgelsen: “Rygning, sukkersyge, fedme og forhøjet blodtryk menes at afkorte den forventede levetid med et sted imellem et og fem år, hvorimod øget fysisk aktivitet man forlænge livet med op til fem år.” Faktisk viser tallene fra netop denne undersøgelse, at en mand kan lægge helt op til 10 år til sin levealder ved blot at holde sig i god form.

Kilde: Arch Intern Med..