s+©vn

Af Nanna Aagaard Larsen

Mange af os undervurderer vores behov for søvn og prioriterer ikke i høj grad nok, at få nok søvn i vores hverdag. Men faktum er, at når vi sover så sker der en masse forskellige ting i vores kroppe, som har en sundhedsmæssig effekt på vores helbred, da søvn både har en forebyggende og genopbyggende funktion på en lang række processer i den menneskelige organisme.

 

Få en sund livsstil med søvn

Vores søvn har en energisparende effekt, idet den nedsætter kroppens energiniveau når vi sover, hvilket skyldes at vores kropstemperatur falder. Derudover har den en positiv indvirkning på såvel genopbygningen af kroppens væv, styrkelse af immunforsvaret, så kroppen er i bedre stand til at bekæmpe blandt andet infektioner, genopbygning af hjernen hvor blandt andet vores hukommelse lagres, regulering af vores appetit, hvor der imens vi sover, vil ske en reduktion af mængden af stresshormonet kortisol i vores krop, som er et hormon der styrer vores appetit, og derfor er søvnen vigtigt for forebyggelsen af blandt andet fedme.

Som sportsatlet har søvn også en vigtig betydning, hvor det udover de ovennævnte indvirkninger, også er vigtig for en optimal præstationsevne, da søvn er en vigtig del af restitutionsprocessen hos den enkelte træningsudøver.

Det viser sig at en god nattesøvn, som minimum bør være af 7 timers varighed (hos børn er behovet større), vil have positive indvirkninger på hjertet, og derfor bør være en del af en sund livsstil.

 

Søvn nedsætter risiko for hjertekarsygdomme

Et stort studie fra Holland som blev gennemført på The Dutch National Institute for Public Health and The Environment, har udover at have påvist at ikke-rygning, regelmæssig motion, sund kost og et moderat alkohol indtag nedsætter risikoen for hjertekarsygdomme, også anslået at søvn også har en indvirkning herpå og at risikoen yderligere vil nedsættes med op til 65% hvis man prioritere at få minimum 7 timers søvn. Derudover har deres analyser indikeret at en optimal søvnrytme kan have en ligeså stor effekt på forebyggelsen af hjerterelateret dødsfald som ryge-stop har.

Mangel på søvn er blevet sat i relation til risikoen for udvikling af fedme, for højt blodtryk og andre faktorer som kan være forbundet med risikoen for udvikling af hjertekarsygdomme.

Derfor bør man og skal man prioriterer sin nattesøvn.