frugt og gr+©ntDet påviser et nyt stort internationalt studie offentliggjort af Oxford Universitet.

Resultaterne viser, at et øget indtag af frugt og grønt i kosten forlænger levetiden med et år og halvanden måned længere, hvis vi da vel og mærke indtager mere end 570 gram frugt og grønt dagligt.

Årsagen til at vi lever længere, skyldes først og fremmest, at vi ifølge denne undersøgelse undgår hjertekar-sygdomme. I undersøgelsen har forskerne spurgt ind til kost og livsstil, blandt lidt under en halv million europæere fra ti forskellige lande.

I undersøgelsen er der altså solid opbakning til Fødevarestyrelsens kostråd, der lyder ”Spis frugt og mange grøntsager”, som netop er blevet udgivet som en pakke af i alt ti kostråd. 

”
Det er overbevisende tal, der dokumenterer, at kostrådet om at spise mere frugt og grønt holder. Selvom effekten på godt et års livsforlængelse kan lyde af lidt, så er det en ganske stor effekt set over hele befolkningen. At spise frugt og mange grønsager er en let måde at blive sundere på, og frugt og grønt forlænger ikke kun livet, men forebygger også mange sygdomme som f.x åreforkalkning, siger Hanne Skov, Hjerteforeningens konsulent på kostområdet, til hjerteforeningen.dk.

 

Anbefalingen lyder på 600 gram

Fødevarestyrelsens anbefaling læner sig op ad frugt- og grøntkampagnen 6 om dagen, der arbejder for, at sikre frugt og grønt en naturlig plads i en daglig sund kost. 
Anbefalingen lyder helt nøjagtigt, at spise mindst 600 gram frugt og grønt om dagen, hvoraf minimum halvdelen skal være grøntsager. Og helst de tungere typer som kål, rodfrugter og bønner.
”Det er primært på grønsagssiden, at vi danskere spiser for lidt og specielt de grove grønsager kniber det med at få op på tallerken. Det er ikke nyt at indtag af frugt og grønt har en sundhedsgavnlig virkning, men med den nye undersøgelse får vi en meget konkret gulerod til at spise mere – nemlig længere levetid,” siger Line Damsgaard, projektleder for 6omdagen til voresmad.dk.
Danske voksne spiser ifølge den store undersøgelse i gennemsnit 318 gram frugt og grønt om dagen, mens spaniere spiser 520 gram og grækere hele 768 gram frugt og grønt dagligt. Så der er masser af plads til forbedring på de danske tallerkener.