Vegetarkost er ikke decideret slankekost, selvom mange tror, at den har en slankende virkning. En vegetarkost indeholder få eller ingen animalske produkter. Man skelner som regel mellem vegankost, som udelukkende består af madvarer fra planteriget, og vegetarisk kost, som indeholder mælk, mælkeprodukter og i nogle tilfælde æg, fjerkræ og/eller fisk.

Fravalget af kød og andre animalske madvarer kan skyldes religion, dyreetik osv., men undersøgelser har vist, at den virkelige grund til at nogle – især kvinder – vælger at blive vegetarer, er ønsket om at tabe sig. Vegetarkosten fungerer som en “legal” måde at være optaget af sin kost.

Begrænset slankeeffekt af vegetarkost

Vegetarkost er ikke nødvendigvis fedtfattigt. Grønsagstærter, butterdejspakker, supper osv. har ofte et højt fedtindhold, som kommer fra olier, nødder, ost, fløde og æg. Hvis du vil tabe dig på en vegetarkost, er det derfor klogt at være opmærksom på fedtindholdet i retterne, da det kan være højt. Der er med andre ord ingen garanti for, at du automatisk taber sig på en vegetarkost.

Mange tror, at kød feder, og at de ved at udelade kød af deres kost vil tabe sig. Den holder ikke! I forhold til ønsket om at tabe sig kan det faktisk være en fordel at spise magert kød, fjerkræ og fisk, fordi det som regel er ensbetydende med en mere proteinholdig kost. – Og netop protein har vist sig at have en slankende effekt, fordi det mætter rigtig godt. Kød feder altså ikke nødvendigvis – et øget indtag kan faktisk fremme dit vægttab!

Du kan godt øge dit proteinindtag, selvom du spiser vegetarisk, men det vil kræve, at du bliver meget bevidst om sammensætningen af din kost – især hvis du er gennemført veganer. I en vegankost skal dit proteinbehov dækkes af protein fra bælgfrugter, brød, kornprodukter, nødder og frø.

Sundhed

Alt afhængig af hvor “vegetarisk” du er, kan det være svært at få dækket dit behov for en række vitaminer og mineraler, som f.eks. jern, kalk, D-vitamin og B12-vitamin. En vegetarkost er altså ikke nødvendigvis sundere end en “almindelig” fedtfattig kost.

Det kan du bruge fra en vegetarkost

De fleste vegetarere har et højt indtag af frugt og grønt, og det er et super udgangspunkt for en sund og slankende kost. Frugt og grønt indeholder ikke bare mange vitaminer, mineraler og sundhedsfremmende stoffer – de fleste typer frugt og grønt har desuden et lavt fedt- og kalorieindhold! Ved at skifte kiks, kager og for meget brød til mellemmåltiderne ud med frugt og grønt vil du automatisk nedsætte dit kalorieindtag.  – Og færre kalorier er som bekendt det, der skal til for at du taber dig.

Selvom du gerne vil slanke dig, skal du have fedt i kosten. Fedt sætter sig nemlig ikke kun på mave, baller og lår. Det er også et livsnødvendigt næringsstof, som bl.a. indgår i cellemembraner og gør dig i stand til at optage de fedtopløselige vitaminer. Når det gælder fedtindtag, kan det være en god idé at bruge elementer fra vegetarkosten – og især vegankosten. Her kommer fedtet fra planteolier, nødder, frø, kerner og avokado – og det er fedt af den sunde, umættede slags! For at få dækket dit behov for n-3-fedtsyrer er det desuden fornuftigt at spise fede fisk.

Fitnews holdning til vægttab

Der findes et hav af forskellige teorier om den optimale måde at slanke sig på og i det hele taget om at sammensætte en sund kost. Det gør det svært at skelne mellem “fup og fakta”. Her på Fitnews.dk mener vi ikke, at der er det store hokus-pokus forbundet med at tabe sig.

Vægttab handler kort og godt om at forbrænde mere end du spiser! Overordnet set findes der tre metoder til at opnå et kalorieunderskud: Du kan spise mindre, du kan lave mere eller du kan vælge en kombination af de to. – Men uanset hvad du gør, kan du være sikker på, at der ikke findes en genvej som løser dit vægtproblem i løbet af nul-komma-fem. Det handler kort og godt om at lægge sin livsstil om….. Dét er i sig selv svært, og når du så oven i købet skal til at finde rundt i de mange sundhedsapostle, kan det forekomme som en uoverskuelig opgave.