Variation er vigtigt for ikke at gå død i træningen. Men det kan af og til være svært at vide, hvilke træningsformer der tiltaler én, før man har prøvet dem.

Vi har kigget på fire fremadstormende træningsformer, der alle tilbyder nye vinkler til den daglige træning.

Gyrotonic
Gyrotonic træning er allerede så småt begyndt at indfinde sig i Danmark. Især i dansemiljøerne er træningsformen blevet populær. Gyrotonic blev skabt af den ungarske danser Juliu Horvath og træningsformen kombinerer principper fra yoga, dans, gymnastik, svømning og tai chi. Øvelserne der udføres på særligt Gyrotonic udstyr, styrker og udstrækker musklerne samtidig med, at de stimulerer vævet i og omkring de forskellige led i kroppen. Gyrotonic består af bevægelser, der ligesom i yoga og pilates er synkroniseret med et vejrtrækningsmønster, der stimulerer kredsløbssystemet og forynger det neuromuskulære system.

Capoeira
Den legende brasilianske kampkunst der kombinerer elegance og dans, sang og musik med kraftfulde, akrobatiske spring og kampteknikker har opnået stor popularitet i Danmark i løbet af de seneste år. Nu er Capoeiraen også så småt ved at finde frem til fitnesscentrenes holdplaner. En capoeira-klasse varer typisk en time til halvanden alt afhængig af niveauet. Capoeira giver dig en intensiv og dynamisk træning, som både styrker din udholdenhed, dine muskler og core muskulatur, dit kredsløb, din balance og din smidighed.

Sportsspecifik træning
I forlængelse af den store fokus på funktionel træning og funktionelle redskaber som de store træningsbolde, bosu, skumruller og Kinesis er der flere og flere sportsfolk, der går i fitnesscenter for få et træningsprogram, som er skræddersyet til deres sportsgren. Sportsspecifik træning gør dig stærkere og bedre til din sport og er også med til at forebygge skader og overbelastning. Et sportsspecifikt træningsprogram involverer generel forbedring af kondition, udholdenhed, muskelstyrke, core-muskulaturen og smidighed. Derudover fokuserer den sportsspecifikke træning på de særlige færdigheder, som er forbundet med den pågældende sportsgren. For eksempel skal tennisspillere styrke deres rotatormanchet (de små muskler i skulderleddet) for at forbedre deres serv. I sportsspecifik træning inddrages også rigtig mange funktionelle træningsredskaber så som tubes og medicinbolde, idet disse øvelser udover at styrke core-muskulaturen også efterligner den eller de bevægelser, der er nødvendige i den pågældende sport.

2-i-1 træning
Vores hverdag bliver mere og mere travl, så vores træning skal ikke længere kun være effektiv, den skal også være så kort som muligt. Derfor er 2-i-1 træning et område i vækst. 2-i-1 træning går ud på, at du træner to øvelser på samme tid. Det kan f.eks. være push pull øvelser, hvor du træner to modsatte muskelgrupper f.eks. push/bryst og pull/ryg uden pauser mellem sættene. Eller træning med håndvægte eller kabeltræk, hvor du laver en øvelse med højre arm (f.eks. Triceps Pulldown i kabel) og en anden øvelse med venstre arm (f.eks. Biceps Curl i kabel). Eller træning af ben og arme på samme tid, hvor du f.eks. ligger på ryggen og laver saksebevægelser med benene samtidig med, at du træner skulder ved at strække armene over hovedet med håndvægte. Udover at være både hård og tidsbesparende giver denne form for træning også en rigtig god core-muskulatur.