vandLuft og vand er de to mest livsnødvendige ressourcer for kroppen. Ca. 60-70% af din krop består af vand, og du bruger hver dag vand til at drikke, til at vaske dig i, til madlavning og til meget andet. Vand er essentielt for, at vores afgrøder kan vokse, og for at der er liv på jorden. Til trods for dette tager mange af os vand for givet og tænker ikke over, hvor vigtigt det er for vores krop, at vi indtager den rette mængde vand hver dag.

Alt efter hvor meget du vejer, og hvor stor din muskelmasse er, indeholder kroppen ca. 40-50 liter vand. Vandet i kroppen bliver brugt til at transportere næring til alle celler samt transportere affaldsstoffer bort fra cellerne. Det bliver brugt til at regulere kroppens temperatur, til at producere fordøjelsesvæsker til mave og tarm, samt til at opretholde den fysiologiske ligevægt. Hvis du f.eks. forstuver en fod, vil kroppen straks trække vand hen til det beskadigede sted for at beskytte det. Vand indgår altså i næsten alle biokemiske processer i kroppen og er essentielt for, at du kan leve og fungere optimalt. Hvis din krop mister en liter vand, vil du føle dig tørstig, og hvis du mister 2 liter, vil du være ekstremt tørstig. Hvis du mister 4 liter vand, vil du blive træt og svimmel og føle dig dårligt tilpas, og hvis du mister 8 liter, vil du være tæt på at dø. Vi mister hele tiden væske i form af urin, afføring, sved og udånding. Væsketabet via urin og de synlige svedpletter på tøjet registrerer vi som oftest, men mange tænker ikke over, hvor meget vand der fordamper via udånding, via hårbunden og andre steder på kroppen. Det er derfor let at blive dehydreret, hvis man ikke er opmærksom på at få nok væske i løbet af dagen.

 

Din hjerne består af ca. 75% vand. Vand er derfor en vigtig medspiller for dit nervesystem og din evne til at tænke og huske samt i din håndtering af stress. Alle kroppens celler benytter vand til at fremkalde forskellige kemiske reaktioner, og der skal være den rette mængde væske tilstede, for at disse funktioner kan fungere optimalt, så cellen kan udnytte de næringsstoffer, mineraler, enzymer, ilt osv. som transporteres ind i cellen. Ny forskning tyder desuden på, at længere tids dehydrering kan have indflydelse på urinstenssygdomme, bryst-, endetarms-, og urinrørskræft, fedme hos børn og unge, samt uregelmæssigheder i spytkirtlernes funktion.

Den ydre skønhed

I takt med at vi bliver ældre, falder vandindholdet i vores krop med op til 50%. Denne dehydrering gør, at vores hud bliver rynket og kroppen ældes. Ved at drikke nok væske, kan du sænke hele ældningsprocessen og holde huden blød og smidig.

Fysisk præstation

Under fysisk aktivitet stiger dit behov for vand. Ved hård fysisk aktivitet på en varm sommerdag kan du miste helt op til 2 liter vand i timen. Hvis denne væske ikke erstattes løbende, vil den totale blodmængde blive reduceret, og levering af ilt til musklerne vil blive stærkt reduceret. Et væske tab på 2% af kropsvægten vil forringe din fysiske præstation med 20%. Samtidig vil du have lettere ved at blive syg og få skader. Når kroppen skal restituere efter et hårdt træningspas, har den brug for væske til at fordøje maden og optage næringsstofferne så hurtigt og effektivt som muligt.

Når du er fysisk aktiv, er det vigtigt, at du drikker, før du føler tørst, for tørst er tegn på, at du allerede er dehydreret. Husk derfor altid at drikke nok vand, før du går i gang med træningen. Du kan maksimalt udnytte 1,2 liter vand i timen. Hvis vandet er tilsat sukker, vil væskeoptagelsen reduceres, men til gengæld vil kroppen kunne optage glukose, som kan være nødvendigt under lange træningspas. Ved træning og løb under en times varighed er det ikke nødvendigt at tilføre kroppen glukose, da kroppens glukogenlagre (i lever og muskler) er store nok til at kunne levere nok energi indenfor denne time. Ved længerevarende aktivitet kan det dog være en fordel med en energidrik eller andet, som kan hjælpe med at forøge kroppens udholdenhed.

Træner du i mere end 1 1/2 time, og sveder du mere end 1 1/2 liter pr. time, vil det være mest hensigtsmæssigt at drikke vand. Du bør dog ikke indtage mere end de 1,2 liter vand i timen, som kroppen maksimalt kan optage, da vandet ellers vil ligge i maven og skvulpe rundt og evt. give ubehag. Drikker du for meget vand, risikerer du desuden at skylle vigtige mineraler ud af kroppen.

Sådan får du nok vand

En tommelfingerregel er, at din urin skal være klar og lys gul – også om morgenen. Hvis dette er tilfældet, får du nok væske i løbet af dagen. Da kroppen kun kan optage en vis mængde vand af gangen, er det vigtigt, at du indtager vand løbende gennem hele dagen. Som hovedregel bør du indtage 2 1/2 liter vand pr. dag + ekstra væske, hvis du træner hårdt eller har hårdt fysisk arbejde. Hav altid en 1/2 liter vand med dig, uanset om du sidder i bilen, er på arbejde eller går og gør rent. Lav små huskeregler om, hvor meget du skal have drukket, når f.eks. du når til formiddagskaffen, til frokost, inden du kommer hjem, og inden du går i seng. Hav altid koldt vand i køleskabet. Drik altid et glas vand, før du drikker en kop kaffe, cola eller te.

Vandkvalitet

Vi har stort set altid lært, at vand er vand, og at det danske drikkevand er noget af det reneste i verden. Desværre er dette ikke længere tilfældet. Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse siger om dansk grund- og drikkevand, at halvdelen af det grundvand, der er dannet de sidste 25 år, er påvirket af pesticider, nitrat og tungmetaller. 10 meter nede i jorden ligger store mængder pesticider, som langsomt siver ned til grundvandet. Specielt det såkaldte ”nitratbælte”, som går tværs over Jylland syd for Limfjorden, har problemer med nitrat i drikkevandet. Er du i tvivl om dit drikkevand er rent nok, kan du købe et vandfilter, som renser vandet for skadelige stoffer.