Små portioner giver mæthed ved et lavere energiindtag end store portioner.

Umiddelbart er det ikke særligt overraskende, at små portioner giver mindre energiindtag end store portioner. Men det er til en vis grad overraskende, at man også bliver mæt af de mindre portioner.

Det betyder, at mange måske spiser for meget, fordi de får serveret en stor portion. De er vant til at „man skal spise op“, selvom en mindre portion kunne have udgjort måltidet.

I et forsøg, der forløb over 4 uger, fik forsøgspersonerne serveret en frokostmenu bestående af pasta med ost, gulerødder, en chokoladebar og en liter vand.

Portionsstørrelserne varierede fra 500 g over 625 g og 725 g til 1000 g. Uanset om frokosten blev portionsanrettet eller om den blev serveret i en skål, hvor personerne selv kunne øse op, var der en markant sammenhæng mellem den mængde mad, som blev indtaget og den mængde mad, der var til rådighed.

Des større mængde mad til rådighed, des større mængde blev indtaget. Det bemærkelsesværdige i dette forsøg var, at forskellen på energiindtaget varierede med hele 676 kJ (svarende til 30%!), afhængigt af om der blev serveret en stor eller en lille portion.

Resultatet kan sammenholdes med tendensen til at spise ude, hvor et salgsargument ofte er portionernes størrelse. Enten er tallerkenen fyldt til ud over kanten, eller også skiltes der med: „Spis så meget du vil“.

Reference: American Journal of Clinical Nutrition