10 ting du skal huske at tage højde for, når du shopper sportsBH.

Uanset om du har store eller små bryster kan valget af sports-BH have stor indflydelse på din komfort under træning. Der er mange forskellige typer og mærker at vælge imellem og det kan være en udfordring at finde den rigtige.

1. Stor barm

For kvinder med store bryster, vil det ofte være vægten, der er den store udfordring. Brysterne hopper med og får nærmest, deres eget liv under løb, dans og anden træning med masser af bevægelse.

Smalle stropper graver sig ned i skuldrene og hvis du er lidt kurvet, kan de på samme måde grave sig ind i kødet under armene og give deller, hvor der egentlig bare er kurver og muskler.

Det er ubehageligt og det kan give dig et ubehageligt selvbillede, der måske gør det lidt sværere at holde fast i træningen.

2. Lille barm

For kvinder med mindre bryster kan det også være ubehageligt at løbe eller hoppe uden støtte til barmen. Hvis du har små bryster er dit behov måske ikke så meget støtte, som at få ro på barmen uden at den forsvinder helt. Du kan bruge tyndere stropper, hvis du har lyst, men kan så til gengæld føle behov for at anskaffe en sprots-BH med indlæg.

3. Store armbevægelser

Mange kvinder oplever, at brystvævet følger med i store bevægelser f.eks. hvis du danser eller laver cross-fit. Det kan betyde, at de arbejder sig sidelæns ud af sports-BHen under træningen, fordi de følger med muskelvævet.

Pludselig har du fire bryster, hvor to af dem er placeret i armhulen. Det er hverken komfortabelt, praktisk eller kønt.

4. Vælg omhyggeligt

Løsningen er selvfølgelig at finde en BH, der passer til din krop og din træningsform. Hvis udfordringen er løb og hop, er det måske fint med en BH, der giver støtte under barmen og forhindrer den i at hoppe ud foroven.

Hvis du laver større og mere komplicerede bevægelser, skal du vælge en BH, der forhindrer dine bryster i at undslippe sidelæns, og sørge for at sports-BHen ikke arbejder sig rundt på ryggen og graver sig ind under vævet under armene, når dine skulderblade bevæger sig.

5. Lukninger og spænder

Husk at være opmærksom på lukninger og spænder, der sidder upraktiske steder. Hvis du løber eller er cross-fit udøver betyder de måske knap så meget, men ved gulvtræningsøvelser og træning i maskiner, kan justeringsspænder ved skulderbladene eller lukninger på ryggen være i vejen under træningen.

Det er svært at finde ro i ploven (yoga), hvis du har spænder der graver sig dybt ind i rygraden under øvelsen.

6. Størrelse

Start med at vælge en BH i den rigtige størrelse. Den skal sidde tæt og give støtte, men ikke være så stram, at den er ubehagelig.

Hvis du har tendens til at svinge lidt i vægt eller få vand i kroppen i løbet af din menstruationscyklus kan det vælge hensigtsmæssigt at vælge en BH, der kan justeres lidt i omkreds.

7. Støtte

Flere mærker er begyndt at tilbyde sportsBHer med forskellige grader af støtte, afhængigt af dit behov. En let støttende sportsBH giver et fast hold i barmen, men kan ikke bære en tung barm under stærk belastning som løb og dans.

BHer med medium/stærk støtte tilbyder særlige konstruktioner der stabiliserer barmen, samtidig med at den aflaster skuldrene ved at placere en del af belastningen rundt om brystkassen.

8. Stropper

Stropperne er et af de vigtigste elementer i din sports-BH. De betyder meget for dens udseende, men endnu mere for din komfort, særligt hvis du har en stor barm.

Kvinder med store bryster har glæde af at vælge en BH med brede stropper, gerne justerbare. Smalle stropper kombineret med stor vægt kan have en tendens til at grave sig ned i skuldrene under træning. Dermed får du ingen støtte til barmen, men til gengæld ømme skuldre og nakke.

Hvis støtte ikke er så stor en prioritet kan smallere stropper være et godt valg, det kan være hvis du har mindre bryster eller dyrker en sportsgren, der ikke udfordrer tyngdekraften så meget.

9. Svedtransport

Når du vælger din BH skal du huske at tage højde for, hvor meget du plejer at svede under træningen. Hvis du plejer at svede meget, kan det godt betale sig at købe en BH med svedtransporterende stof i høj kvalitet.

Alternativet er at du føler, at du sejler rundt i en plastikpose efter 15 minutters træning, fordi din BH ikke er tilstrækkeligt svedtransporterende. Det er langt fra optimalt.

10. Prøv den på

Husk, at mærkerne ikke nødvendigvis har præcis den samme pasform og størrelse fra design til design. Du kan altså ikke gå ud fra, at du bare kan hive en BH ned fra hylden i den samme størrelse som sidst og regne med at den passer dig. De skal prøves på.

Drop sports-BHen med det samme, hvis den er svær at komme i, når du står i prøverummet. Du kommer aldrig til at bruge, den hvis du skal slås med den hver gang du står i omklædningsrummet i træningscentret, er den simpelthen ikke det rigtige match for dig.

Tjek butikkernes bytte- og returregler. Der er allerbedst, hvis du kan købe din sports-BH med hjem og prøve den igen i ro og mag. Der kan du lettere hoppe, svinge armene eller lave nogle af de øvelser, der normalt udfordrer din sport-BH.

De fleste kvalitets sportsbutikker giver dig pengene tilbage, hvis du returnerer BH’en ubrugt med prismærke på og bon’en vedlagt.

For dig som kvindelig atlet er den rigtige sports-BH lige så vigtig som et par højkvalitets løbesko. Gå aldrig ned på udstyr. God fornøjelse med træningen.