Her kommer sidste afsnit af vores tre små guide til vægttab. I de foregående uger har du kunne læse om I hvordan du kan forberede dig mentalt i forbindelse med vægttab og selve vægttabsfasen.

I denne uge har vi fokus på hvad der sker når vægttabet er indfriet og du skal vedligeholde det. Hvilket oftest er det de fleste har problemer med.

Du har nu nået en vægt, hvor du har valgt, at hér vil du gerne ligge stabilt. Men hvordan bevarer du et vægttab uden at skulle leve fanatisk resten af dine dage? Først og fremmest skal du huske at give sig selv et ordentligt skulderklap for den gode indsats. Vend tilbage til spejlet, se på dit nye jeg og sig højt: »Jeg gjorde det! Det lykkedes! Stærk gået!« Du kan lige så godt lige sørge for at give selvværdet ny næring.

 

Sund og slank – det behøver ikke være så svært

Én af de allervigtigste ting, når du skal bevare din nye vægt er, at du er tilfreds med din daglige kost. At du finder den interessant, spændende og smagfuld og ikke føler, du lider nogle afsavn, spiser »kaninfoder« eller lignende. Bliver maden kedelig og uinteressant, stiger lysten til sukker og søde sager. Derfor gælder det om at lære at lave den mad, du plejer og godt kan lide – bare på en måde, hvor fedtindholdet er reduceret, næringsindholdet øget og smagen i top. Er du til frikadeller, brun sovs, flødekartofler og desserter, kan disse sagtens laves på en mere ernæringsrigtig måde, så du stadig kan spise det med god samvittighed og uden, det går ud over vægten. Det gælder om at bruge erstatningsprincippet i madlavningen. Det vil sige, du erstatter de fedtholdige og mindre sunde fødevarer i dine opskrifter med alternativer, der indeholder mindre fedt og flere næringsstoffer. Brug ligeledes gerne masser af farver i retterne samt forskellige ingredienser, hvor nogle er sprøde, andre bløde. Nogle søde, andre stærke eller sure. Det gælder om at tilfredsstille de forskellige sanser og få en oplevelse ud af maden, så ikke de uhensigtsmæssige fødevarer trækker.     

 

Bevar din »jubi-dag«

Det kan for manges vedkommende være en god idé, at holde fast i sin jubi-dag. Tillader du først dig selv igen at spise lidt slik eller lignende ind imellem, kan lørdagsslik hurtigt blive til hverdagsslik. Og så kan det let tage overhånd. Hold derfor overordnet fast i, at hverdagene kører nogenlunde »straight« – dog uden fanatisme – og en dag eller to i weekenden, kan du så spise noget mere, drikke mere vin eller hvad, du nu har lyst til. Sørg for at du i hverdagene har masser af frugt på lager, f.eks. frisk ananas, melon, vindruer eller lignende. De kan ofte tage den søde tand i opløbet, hvis den har det med at komme snigende hen af eftermiddagstimerne eller ud på aftenen.

 

Regelmæssig motion holder balance i vægten

Den regelmæssige motion er uundværlig, når det drejer sig om vægtvedligeholdelse. Den holder simpelthen vægtkontoen i balance. Har du været ude og »synde« lidt en lørdag aften, og der pludselig opstår overskud på vægtkontoen, må du op på motionscyklen dagen efter og betale af på »synderne«. Motionen forbrænder aftenens overskud af, så der igen opstår balance på kontoen. Motionerer du ikke, vil disse ekstra energioverskud efterhånden hobe sig op, og du vil opdage vægten stille og roligt kravler opad igen. Konklusionen er altså fornuftige madlavningsvaner i hverdagen, brug weekenden til at skeje lidt ud i en gang imellem, og bevar så ellers dine regelmæssige motionsvaner. Så er det faktisk ikke så svært, at være sund og slank. Go’ fornøjelse!

Læs også tidligere afsnit:
Del 1: Effektivt vægttab – gennem mental forberedelse
Del 2: Effektivt vægttab – vægttabsfasen