Mange, der styrketræner ønsker en flottere, symmetrisk, atletisk, muskuløs og defineret krop. For at få drømmekroppen skal der for de flestes tilfælde også en vægtforøgelse til, som du både lettest og bedst kan opnå ved styrketræning.

Vægtforøgelse og styrketræning for begyndere

Hvis du kun før har styrketrænet lidt, har du rigtig gode muligheder for en god omgang vægtforøgelse. Som ny vil du opnå det, man kalder begyndergains, der er hurtige stigninger i vægt og styrke. Og det er næsten uanset hvor ukorrekt din træning er.

Optimal vægtforøgelse

Om du er begynder eller erfaren, er der et par ting, du skal være opmærksom på, hvis du vil opnå maksimal vægtforøgelse altså mere muskelmasse. Det drejer sig om at styrketræne med de store basisøvelser, at ligge i energioverskud og træne ofte.

Energioverskud

Alfa og omega er, at du ligger i energioverskud. Det er virkelig et problem for mange der gerne vil have en vægtforøgelse.Typisk er det sådan, at du beslutter dig for, at du vil have en atletisk flot krop. Derfor går du i fitnesscenteret for at styrketræne, men begynder du at spise mindre for også at smide lidt fedt. Men du må ikke spise mindre end du forbrænder. Det giver dig et energiunderskud og når du er i kalorieunderskud, er det ikke muligt for kroppen at give dig den vægtforøgelse, du ønsker.

Du kan læse vores kostplan til øget muskelmasse her.

Store basisøvelser

Den næstvigtigste faktor for en vægtforøgelse er, at du laver de helt store basisøvelser. Som hovedregel kan du tænke, at det drejer sig om øvelser, hvor du kan tage flest kilo i. For at opnå en vægtforøgelse, større muskelmasse er store basisøvelser en faktor, der virkelig gør, at du kan se forskel.

Træningsfrekvens og vægtforøgelse

Træningsfrekvensen er også vigtig i forhold til vægtforøgelse. Det er vigtigt at du træner ofte, men husk at indlægge tid til at restituere imellem træningen. Læs mere her på sitet om restituering og træningsfrekvens.