Unge mænd spiser for lidt fuldkorn, men det skal en ny målrettet kampagne lave om på. Løftede pegefingre er erstattet med opfordringer til at få det hele med

”Vil du have det hele med?” 

Så direkte og ligefrem lyder spørgsmålet i en ny 
kampagne rettet mod unge mænd. De tilhører nemlig 
den del af befolkningen, som ifølge en kostundersøgelse spiser mindre fuldkorn end gennemsnittet. Mere præcist indtager de 29 gram om dagen i forhold til de 75 gram som Fødevarestyrelsen anbefaler.

Og det betyder, at de går glip af mange vitaminer, mineraler og kostfibre. Det er Fuldkornspartnerskabet, et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, sundhedsorganisationer og fødevarevirksomheder, der står bag kampagnen, som blandt andet skal være med til at sikre, at fuldkorn står øverst og klart på lystavlen.

– De unge mænd udgør en målgruppe, som det generelt er svært at få fat i. Vi håber med dette tiltag at få de unge mænds øjne op for at spise meget mere fuldkorn fremover. Og at få dem til at se efter det orange fuldkornslogo, når de køber ind, siger kampagneleder Rikke Neess, Fuldkornspartnerskabet.
Derfor er den en god ide at spise fuldkorn

Fuldkorn er sundt og når du vælger fuldkornsprodukter, får du alle de sunde fordele fra kornet. Adskillige videnskabelige undersøgelser dokumenterer de sundhedsfremmende effekter af fuldkorn – både på kort og lang sigt.

Fakt om Fuldkorn: Fuld af sundhed

Fuldkorn har en meget høj næringsværdi, for alle kornets dele er til stede – ikke nødvendigvis som et helt korn, men ofte i formalet grad – det vil sige forarbejdet til mindre stykker eller flager. I modsætning til almindeligt mel, hvor store dele af kornets ydre dele er fjernet, får du i fuldkorn alle de sunde stoffer fra alle kornets dele.

De vigtigste er:

Kostfibre
B vitaminer (folat, niacin, pantothensyre, biotin, B1, B2, B6, B12)
Mineraler (jern, zink, magnesium og calcium)
Kulhydrater
Proteiner
Vitamin E

Ligesom fuldkorn har et højt indhold af kostfibre, hvilket giver en god mæthedsfornemmelse, bedre fordøjelse og et mere stabilt blodsukker.

Fuldkorn er fyldt med kostfibre, der giver maven noget at arbejde med. Kostfibre adskiller sig fra kostens almindelige kulhydrater ved ikke at blive nedbrudt af kroppens fordøjelsesenzymer, hvilket betyder, at de når tyktarmen relativt uforandrede. Det er vigtigt for en velfungerende fordøjelse, fordi fibrene er med til at give tarmindholdet fylde og derved sætte gang i de tarmbevægelser, der fører tarmens indhold videre.

Masser af forskning har påvist, at fuldkornsprodukter mætter bedre end de mere forarbejdede alternativer. En god mæthedsfornemmelse og relativt få kalorier betyder, at det er lettere at holde vægten – eller tabe sig, hvis du erstatter forarbejdede kornprodukter med fuldkornsprodukter.