sidestikPludselig stikker det i siden, og du må afbryde løbeturen på grund af smerter. Du er endnu en gang ramt af irriterende sidestik – eller sidesting, som den jagende smerte også kaldes.

Videnskabens eksperter har ingen definitive forklaringer på, hvad sidestik egentlig er. Tidligere troede man, at sidestik skyldtes iltmangel i milten eller tarmene. Men den forklaring afviser eksperter i dag. Den mest sandsynlige forklaring er, at sidestik kommer, når man udsætter sine ligamenter (ledbånd) omkring mavesækken for stræk og belastninger. Hvilket sker, når man bevæger sig hurtigt op og ned, som man f.eks. gør, når man løber. Og det er da også her, at de fleste har prøvet den pludselige stikken i siden og måtte afbryde løbeturen.

 

Det er oftest utrænede løbere, frem for de erfarne, der oplever det ubehagelige sidestik. Og hvis teorien om at sidestikket opstår, når man udsætter sine ligamenter omkring mavesækken for stræk og belastninger, så er det logisk, at jo mere trænet du er, jo bedre har dine ligamenter vænnet sig til belastningen fra bevægelserne, der går op og ned.

En anden teori er, at mellemgulvet bliver overbelastet, når kroppen – som under løb – får brug for mere ilt. Det sætter mellemgulvet på overarbejde, hvilket kan medføre kramper.

 

Du kan dog træne mellemgulvet op til at levere den nødvendige luft og ilt. Mange eliteløbere har med succces brugt yoga-træning til at styrke de dybe åndedræts-muskler.

De to sikreste måder at forebygge sidestik på, er ifølge flere løbeeksperter at undgå at spise et stort måltid op til tre timer før et løb, og byg træningen langsomt op, så du ikke overanstrenger dig. Det gælder især på den første del af løbeturen.

Er du så uheldig at opleve sidestik, så er der oftest ikke andet at gøre end at sætte farten ned og få styr på åndedrættet eller helt at holde op med at løbe i nogle minutter.