At sætte træningen højt på prioritetslisten er det første vigtige skridt mod bedre form og velvære.

Men dernæst er det vigtigt at træne rigtigt og undgå skader, når vi træner i fitnesscentrene.

I USA har ACE (American Council on Exercise) en liste over de 10 mest almindelig fejl ved træning i fitnesscentre og listen over faldgruberne ville næppe se meget anderledes ud i Danmark:

 

1.      Alt-eller-intet træningen

Har man ikke 1-1/2 time til rådighed hver gang, viser undersøgelser, at selv 10-15 minutters træning er vigtig og har helbredsmæssige fordele.

 

2.      Manglende balance i træningsprogrammet

Mange vælger at fokusere på specielle muskelgrupper, men glemmer balancen i træningen.

 

3.      Forkert holdning og position ved brug af maskiner

Øvelserne skal udføres korrekt for at få den ønskede virkning.

 

4.      Manglende gradvis optrapning af træning

For meget, for ofte eller for hårdt er en almindelig fejl, der kan ødelægge et hvert godt program.

 

5.      Manglende variation

Mange glemmer at indbygge variation og vælger hurtigt deres favoritøvelser. Det kan føre til skader eller man mister gnisten.

 

6.      “Glemmer” at indstille maskiner korrekt

Forkert indstilling med vægte, ens længde og størrelse er afgørende for et godt resultat.

 

7.      Manglende fokus på træningen

TV, blade og hyggesnak kan være udmærket, men kan tage fokus væk fra det væsentlige – en god træning.

 

8.      Dårlig eller manglende cooldown efter intensiv træning

Lidt strækøvelser og en afsluttende periode med lav intensitet er vigtigt for kroppen.

 

9.      Manglende respekt for andre der træner og dårlig centeretikette

Svedige maskiner, højlydte mobilsamtaler og hvilepauser på maskiner, der skal bruges af andre, er ikke inspirerende for andre.

 

10.    Mangel på realistiske mål

Det er vigtigt at have nogle mål med træningen. Men de skal være realistiske.