Lugter din træningstaske? Så har vi et par gode råd der kan hjælpe.

De lidt ældre læsere vil sikkert sagtens kunne erindre fortidens gymnastiktøj, som hang på knagen uge efter uge?

Når timen var overstået, blev tøj, sko og et pjaskvådt håndklæde kastet ned i posen. I bedste fald fulgte posen med hjem en gang eller to om måneden, hvor man så vaskede håndklæde, byttede T-shirt og luftede skoene og i værste fald tog man kun posen med hjem op til sommerferien.
I dag er hygiejnen gudskelov mere i højsæde, men passer du godt nok på dit udstyr, eller får det lov til at forvandle din træningstaske til en stinkende bakteriebombe?

Er du som de fleste passionerede fitnessudøvere, er du lidt af en udstyrsfreak. Og sikkert parat til at investere i det nyeste og sejeste træningsudstyr. Når det handler om at træne, er kun det bedste godt nok.  Sko skal have støddæmpning, boksehandsker være i skind, og når den står på spinning, foregår det i cykelbukser med indbygget skridtbeskyttelse. En mindre formue bliver hurtigt investeret. Men har du tænkt over, hvad der egentligt sker, når du træner for fuld power.

Du knokler, sveder og slipper kropsvæsker ud for fuld udblæsning. Kort sagt dine nye luksusindkøb er i færd med at forvandle sig til ildelugtende bakteriebomber. Skoene lugter af stinkdyr, fra dybet af boksehandskerne møder du en stank, som kan sende selv en sværvægter til tælling. Og efter et intensivt spiningspas, kan cykelbuksernes bakteriedræbende skridtbeskytter dræbe alt andet end bakterier. Selvom vi i dag – i modsætning til barndommens gymnastiktimer – husker at tage træningstøjet med hjem, pakke ud og vaske det, er der alligevel et par gode råd, du kan benytte dig af, når dit udstyr har været i brug. Træningsudstyr er dyrt og passer man på det, kan det holde en evighed. Men hvordan behandler du det bedst, hvis du vil undgå, at det får sit helt eget selvstændige liv?

Sko
Træningssko dufter heller ikke altid af blomstereng – specielt hvis du lider af fodsved.
Det bedste er selvfølgelig forebyggende fodpleje. Er skoene først begyndt at stinke, kan det være svært at få lugten væk. Men der findes et par kneb.
Det mest enkle er at smide dem i vaskemaskinen på 40 grader. Når skoene har tørret med avispapir i, er de helt lugtfri. Desværre er det ikke det bedste råd, da skoene alt for hurtigt ødelægges i maskinen, og så godt som alle skofabrikanter fraråder derfor fremgangsmåden. Man kan også lægge skoene i fryseren natten over. På den måde dør alle bakterier, som er årsag til den dårlige lugt. Dog er træningssko ikke fremstillet til at ligge i fryseren, så fabrikanterne tør ikke garantere for skoens holdbarhed i længden. Efter brug er det i alle tilfælde en god idé at tage indersålen ud og lade skoene lufte ordentligt igennem. At anvende en ekstra sål kan være en fordel, især da det i dag er muligt at købe såler, som modvirker dårlig lugt og fodsved. Ellers kan du jo altid forsøge at forbedre luften med en antilugt spray eller hvad med en klassisk “Wunderbaum”?

Boksehandsker
Boksehandsker havner på stinkbombelistens andenplads. Det er de færreste, der af egen fri vilje stikker trynen ned i centrets boksehandsker og mange vælger af samme årsag at anskaffe sig deres egne. Problemet er blot, at de også kommer  til at lugte efter en tid. For at undgå rynkede næser, gælder det om at passe godt på dem fra starten. Udluftning er alfa og omega. Stop to køkkenrullerør ned i handskerne; de fungerer som ventilationsrør og leder effektivt den dårlige lugt væk.
Når du bruger handskerne, kan det også være en god idé at have et par tynde bomuldshandsker inden under. Et sidste tips er at lægge handskerne i fryseren natten over; dagen efter er lugten næsten forsvundet.

Vandflasken
Hvis man medbringer samme vandflaske hver gang, man træner, bliver den efterhånden noget nusset. Selv om man har tømt den for gammelt vand og hældt frisk på, så når flasken sjældent at tørre helt ud fra gang til gang og er derfor yngleplads for bakterier.

Hvis man ikke er syg, kan man nøjes med at vaske den et par gange om ugen og skylle den igennem med kogende vand. Sørg for at flasken efterfølgende får lov at tørre helt. Lad aldrig flasken stå med proppen på i længere tid.

Sports-bh’er og toppe
I dag er det snarere reglen end undtagelsen, at sports-bh’er og toppe er fremstillet i kunstfiber. En fordel da kunstfibre kan ånde og leder fugten væk fra kroppen til forskel fra bomuld. En ulempe fordi størstedelen af kunstfibre kun kan vaskes på 40 grader. Faktisk mener Forbrugerstyrelsen, at man skal undgå at købe tøj, som skal være tæt på kroppen, hvis det ikke kan vaskes på 60 grader.
Man bør altså undgå bomuldstøj, som ikke tåler 60 grader eller som kun tåler vask i hånden, idet hygiejnetemperaturen – det vil sige den temperatur, hvor bakterierne uskadeliggøres – er 72 grader. Tøj fremstillet af syntetisk materiale, som ånder og leder sveden væk, kan godt vaskes ved en lavere temperatur. Er det svært at få tøjet rent og lugter det stadig af sved efter vask, kan man med vand og sæbe “håndvaske” der, hvor man sveder mest. Alternativt kan tøjet lægges i blød i sæbevand i ca. 10 minutter inden vask. Et andet tip er at lægge tøjet i eddike – 1 1/2 dl eddike til 10 liter lunkent vand. Syntetisk materiale skal ligge i blød i en halv time og bomuld kan ligge i en time.

Cykelbukser
Cykelbukser med indbygget skridtbeskyttelse er bekvemt. Men virkningen af det antibakterielle middel i skridtbeskytteren kan diskuteres. Det påstås, at man bevarer den antibakterielle virkning længere, hvis man ikke vasker bukserne for ofte. Efter al sandsynlighed forsvinder midlet dog alligevel ud i afløbet sammen med vaskemidlet. Faktisk ødelægger du det virksomme middel første gang, det kommer i kontakt med skyllemiddel. Bakteriedræbende middel eller ej, cykelbukser skal vaskes ifølge den indsyede vaskeanvisning. Hvis man ikke vasker efter hver træning, skal de i det mindste hænges til tørre og luftes godt.

Det våde håndklæde:
Der er en helt enkel forklaring på, at stort set alle sportstasker i dag har et separat rum til våde håndklæder. Så behøver vi at sige mere end – brug det!!

 

10 råd mod lugtgener:

•        Sørg for god udluftning af tøj, sko og vandflaske

•        Vask efter vaskeanvisningen – ellers vær forberedt på slitage

•        Læg træningstøj i blød i sæbe eller eddike før vask

•        Skyld vandflasken med kogende vand og opbevar den uden prop

•        Læg boksehandsker og evt. sko i fryseren

•        Sørg for gennemtræk i boksehandskerne – brug noget der holder dem åbne

•        Brug anti-lugtspray i skoene

•        Tag indersålen ud af skoene efter brug

•        Køb specielle antisvedsåler

•        Hav gerne to par sko at skifte med