Personer, der dagligt spiser flere portioner fuldkorn, og samtidigt mindsker deres indtag af raffineret korn, ser ud til at have mindre af den særlige fedttype, som menes at spille en væsentlig rolle i forbindelse med karsygdomme og diabetes II, viser en ny undersøgelse.

Forskere ved Jean Mayer USDA Human Nutrition Researcher Center on Aging (USDA HNRCA) ved Tufts University observerede lavere mængder af visceral fedtvæv (VAT) hos mennesker, der har valgt at spise fuldkorn frem for raffineret korn.

“VAT–mængden var ca. 10 procent lavere hos voksne, som oplyste at de spiste mindst tre portioner fuldkorn om dagen, og begrænsede deres indtag af raffineret korn til mindre end en portion om dagen”, siger førsteforfatter Nicola McKeown, Ph.D., forsker ved Nutritional Epidemiology Program ved USDA HNRCA. “En portion fuldkorn bestod for eksempel af 1 skive 100 procent fuldkornsbrød eller en halv kop havregryn, og en portion raffineret korn var 1 skive hvidt brød eller en halv kop hvide ris”.

McKeown og hendes kolleger, heriblandt seniorforfatter Caroline S. Fox, MD, MPH, embedslæge ved Framingham Heart Study of the National Heart Lung and Blood Institute (NHLBI), undersøgte diætspørgeskemaer indsendt af 2.834 mænd og kvinder, som deltog i Framingham Heart Offspring and Third Generation kohorteundersøgelser. Deltagerne, i alderen 32 til 83, gennemgik multidetektor-beregnede tomografiske (MDCT) scanninger, for at fastslå deres VAT- og subkutane fedtvævsmængder (SAT).

Visceral fedt omgiver de interne organer i maveregionen, mens subkutant fedt findes lige under huden. “Tidligere forskningsresultater antyder at visceral fedt er tæt knyttet til udviklingen af stofskiftesyndromer, en gruppe risikofaktorer herunder forhøjet blodtryk, usunde kolesterolniveauer og insulin resistens, som kan udvikle sig til karsygdomme eller diabetes II,” forklarer medforfatter Paul Jacques, DSc, leder af Nutritional Epidemiology Program ved USDA HNRCA og professor ved Friedman School of Nutrition Science and Policy ved Tufts.

“Vi var derfor ikke overraskede, da vi så en mere slående forbindelse med visceral fedt, da vi sammenlignede sammenhængen mellem både visceral fedtvæv og subkutant fedtvæv med fuldkorns- og raffineret kornindtag. Denne forbindelse var stadigt gældende efter vi tog højde for andre livsstilsfaktorer som for eksempel rygning, alkoholforbrug, frugt og grønt-indtag, procentdelen af kalorier fra fedt samt fysisk aktivitet”.

Undersøgelsen, som blev publiceret online 29. september af The American Journal of Clinical Nutrition, bygger på tidligere forskning, som forbinder større fuldkornsindtag med reduceret risiko for stofskiftesyndromer og insulinresistens. “Fordi disse undersøgelser er observatoriske, er det dog nødvendigt med fremtidig forskning, som specifikt undersøger fuldkornsindtag og kropsfedt i en større, mere forskelligartet undersøgelsespopulation for at kunne identificere mekanismen, der driver denne forbindelse”, tilføjer Jacques.

I den omtalte undersøgelse observerede forfatterne desuden at deltagere, som i gennemsnit spiste tre portioner fuldkorn, og samtidigt fortsatte med at spise mange raffinerede korn, ikke viste lavere VAT-mængde. “Fuldkornsindtaget så ikke ud til at forbedre VAT-mængden, hvis det raffineret kornindtag oversteg fire eller flere portioner dagligt”, siger McKeown, som også er assisterende professor ved Friedman School. “Dette resultat antyder at det er vigtigt at man foretager erstatninger i diæten, i stedet for bare at tilføje fuldkornsprodukter. For eksempel, at man vælger at bruge brune ris I stedet for hvide, eller laver en sandwich af fuldkornsbrød i stedet for hvidt brød”.

Undersøgelsen er finansieret af National Heart Lung and Blood Institute (NHLBI), USDA, og fondsmidler fra General Mills Bell Institute of Health and Nutrition.

Kilde: Tufts University School of Nutrition