5 største sundhedsfejlDe fleste synes ikke, det er nemt at være en bevidst forbruger og leve sundt. Den ene dag må man spise det ene i stor stil og den næste dag er det dødsensfarligt. Det behøver nu ikke at være så svært. Her er de 5 største sundheds “dont`s”, som du bør undgå.

 

1. At stole blindt på, at regeringen alene kan sikre kvaliteten af vores fødevarer
Selvfølgelig holder regeringen øje med tilsætningsstoffer og markedsføringsetik, men offentlige godkendelser, forbud og advarsler tager tid.

Et tilsætningsstof bliver ofte først erklæret uegnet til brug i menneskeføde, når de skadelige effekter er hævet over en hver tvivl. Og der kan være mange i fødevareindustrien, der får lov til at tvivle, før et egentligt forbud er en realitet.

Pt. findes der mere en 2.000 godkendte tilsætningsstoffer til fødevarer, og der kommer hele tiden nye til. Husk, at godkendt ikke nødvendigvis er lig med uskadeligt. Så den eneste person, der kan garantere, at du får sund og nærende mad i maven, er dig selv.

 

2. Ikke at læse ingredienslisten på den mad du køber
De fleste af os køber faktisk ikke produkter på grund af det, de indeholder, men det de ikke indeholder, f.eks. “ingen fedt” eller “uden sukker”. Derfor læser langt de fleste heller ikke ingredienslisten på den mad, de køber, men stoler blindt på de reklameslogans, der står på forsiden af pakken og som skal lokke dig til at købe produktet.

Ingredienslisten er fakta om produktet, og indholdet står i faldende orden. Det vil sige, at det, der er mest af, står øverst – og det, der er mindst af, står i bunden. Når du begynder at læse ingredienslisterne, vil du hurtigt opdage, at det, der står med småt på bagsiden, ofte tegner et helt andet billede, end det der står med stort på forsiden.

Vil du gerne være sundere, så brug 30 sekunder ekstra på at læse ingredienslisten, og køb maden for det, den rent faktisk indeholder.

 

3. At spise kemikalier med god samvittighed
De fleste mennesker propper sig med kemikalier via deres mad uden at blinke. Især slik og sodavand er fyldt med syntetiske stoffer, som vi mere eller mindre bare har accepteret i udviklingens navn. Men også mange andre fødevarer indeholder kemiske stoffer, som slet ikke hører hjemme i vores krop.

Det giver ikke nogen form for næring til kroppen, og de fleste er ligefrem vanedannende eller giftige. Slik kan være fristende, og det er de færreste af os, der realistisk set kan lægge de søde sager på slikhylden resten af livet. Men begræns dine synder og vælg dem med omhu.

 

4. At erstatte sund og varieret kost med kosttilskud
Vitamin, protein og mineraltilskud erstatter ikke sund kost. Du kan ikke forvente at få en sund og velfungerende krop ved at fylde den med slik og kager og så spise aflad via vitaminpiller og proteinpulver. Kosttilskud kan bruges til at sikre, at du får nok af et svært tilgængeligt næringsstof, men hovedreglen er, at sunde, friske, næringsrige råvarer er det bedste, du kan give din krop.

Du skal tilstræbe at få alle dine næringsstoffer fra din mad og ikke i pille- og pulverform. Dertil kommer, at kroppen kun optager ca. 3-7% af disse former for vitaminer og mineraler. Derfor kan du rent faktisk komme til at lide af mangel på flere essentielle næringsstoffer, der kan medføre forskellige former for sygdomme, hvis du ikke spiser varieret.

 

5. At drikke for lidt vand
Vi er alt for gode til at slukke tørsten i alt mulig andet end vand, fordi vi synes det er for kedeligt, men vi gør kroppen en bjørnetjeneste. Det kan godt være at smagsløgene bedre kan lige smagen af kaffe, the, sodavand, juice eller saftevand, men kroppen har meget mere brug for rent vand.

Vand er faktisk det allervigtigste for et langt liv samt et sundt og godt helbred. Vand er nemlig med til at danne nye celler, stimulere forbrændingen og hjælper til med at fordøje, udnytte og optimere næringsstofferne fra maden optimalt og dermed eliminere spild.

De fleste tror, at tørst er det første tegn på dehydrering, men det er det faktisk ikke. Sult kommer først. Så vand kan rent faktisk være slankende, hvis du får nok af det. Sørg for at drikke op til 8 glas vand om dagen, og drik ikke kun, når du er tørstig.