BroccoliVi ved alle, hvor vigtigt det er at indtage 600 gram frugt og grøntsager hver dag. For de fleste er det ikke noget problem at få nok frugt, men når det kommer til grøntsager er det noget mere vanskeligt. Det bliver ofte den samme kedelige icebergsalat med gulerødder, agurk og tomat. Rimelig spændende om sommeren, hvor råvarerne er danske og friske, men lige så kedeligt bliver det hen på efteråret og vinteren, når det er importeret og ikke har meget smag.

Og lige netop den traditionelle iceberg og den ligeså traditionelle agurk er ikke de grøntsager, som bidrager med de fleste kostfibre, vitaminer, mineraler og antioxidanter og gør derfor ikke meget andet end at fylde på tallerkenen og lidt i maven. Sunde snacks kan også være andet end gulerødder og agurkestænger, brug også broccoli, blomkål, selleri, radiser og hvidkål i strimler.

Der findes faktisk mange spændende grøntsager, som er lette at tilberede og som smager skønt.

Husk, når du spiser grøntsager, at du varierer brugen af de forskellige grøntsager. En god huskeregel er, at du skal bruge alle farvenuancerne, for at få det komplette tilskud af vitaminer. De forskellige farver gør også maden mere indbydende og spændende. Variér brugen af grøntsagerne, så det ikke bliver de samme retter, du laver hver gang.

De næste uger har vi fokus på en ny grøntsag hver uge og vi starter med:

Broccoli

Broccoli har vundet stor popularitet i herhjemme de senere år, blandt andet på grund af det store vitaminindhold. Den hører til korsblomstfamilien og vokser vildt i middelhavsområdet.

Broccoli er en robust grøntsag, som er rig på protein og kostfibre. Den smager fantastisk både rå, let svitset og let blancheret. Den egner sig til wokretter, som tilbehør til varme retter, i salater mv.

Årstid:
Juni til november (udenlandske fås hele året)

Holdbarhed:
6-7 dage ved 4-6 grader

Anvendelse:
Rå i salater, i grøntsagstærter eller i wokretter.

Indhold pr. 100 g:

Kj: 217/ kcal. 51

Protein: 5,3 g.

Kulhydrat:6,1 g.

Fedt: 0,6 g.

Kostfibre: 3,2 g.

Vitaminer:
Broccolien er sprængfyldt med vitaminer, bl.a. C-vitamin, K-vitamin, A-vitamin, B-vitamin, E-vitamin, folinsyre, jern, calcium, fosfor og magnesium. Broccoli menes at beskytte mod kræft og virker desuden gavnligt på hjertet.