Om du gør det uden vægt, med let vægt eller tung vægt, så vil squat altid være en øvelse der presser din krop til det yderste.

Øvelsen squat rammer 17 forskellige muskelgrupper og gør øvelsen til den øvelse med anden flest involverede muskler næst efter dødløft.

Korrekt udførelse af squat øvelser
Uanset hvilken variation af squat du udfører er der nogle retningslinjer du simpelthen skal følge. Squat er en øvelse hvor du udvinder utrolig meget kraft. Det betyder, at er din udførelse ukorrekt kan det medføre alvorlige skader. Det skal dog ikke holde dig fra at udføre squat. Squat øvelsen er en af de vigtigste at have med i et træningsprogram. Du udgiver store mængde testosteron og growth hormone. Udskillelsen af disse hormoner er med til at gøre dine muskler større. Ved at squatte får du altså også større arme selv om arme er en minimal del af øvelsen.

Overordnet set for alle typer af squat øvelser er det vigtigste:

  1. Knæene ikke går for meget ud over tæerne. Det er en god tommelfingerregel.
  2.  Hold ryggen naturligt ret i hele squat øvelsen
  3. Sørg for at dine fødder peger lidt udad. Det er vigtigt, fordi i selve squat øvelsen vil knæene derved få en lige bøjning og ikke en unaturlig bøjning som hvis dine fødder var parallelle.
  4. Pres med vægten på hælen og ikke tåspidserne. Tænk på at du skal sparke jorden væk under dig.

Front squat
Front squat er den af squat øvelserne hvor du udvinder mindst kraft. Det skyldes at vægten er lidt malplaceret og ikke ligger helt naturligt. Det er en rigtig fin øvelse, men i forhold til andre squat varianter er udbyttet ikke helt lige så stort. Front squat er en squat øvelse der kan udføres olympisk eller som power squat.

Skåret helt ud i pap er olympisk squat hvor du har din egen vægt meget fremoverbøjet. Det giver et større pres på knæene og du kan næsten ikke undgå at knæene kommer udover tåspidserne. I power squat har du en generel bedre position under hele øvelsen.

Back squat
Back squat er den mest almindelige type af squat øvelser. Denne type af squat kaldes også bare for “squat”. Men squat er en fællesnævner så derfor burde den kaldes noget andet.

Et bud er, at 8 ud af 10 der har squat i deres træningsprogram ikke udfører øvelsen korrekt. Der er simpelthen for mange der ikke går langt nok ned. Det hedder at man i squat øvelsen skal så langt ned, at lårbasserne er vandrette med jorden. Og det er med garanti længere ned end du går. Så kan det godt være man skal hive vægtskiver af, men du får meget mere ud af at gå længere ned i øvelsen

Full squat – den eneste rigtige squat øvelse
Er du i tvivl om du kommer langt nok ned, kan du bare lave full squat. Full squat er en øvelse hvor røven nærmest kommer helt ned og rører jorden. Husk at pres med hælene. Full squat er den af alle squat øvelser hvor du udvinder mest mulig kraft og er ubeskåret den bedste variation af squat øvelser der findes. Det kan godt være du ikke har lige så mange vægtskiver på, men det er ikke det vigtige. Det vigtige er at du får noget ud af din træning, og det gør du med full squat.