Incline-bænkpresBænkpres øvelser er nogle af de mest kendte øvelser. Øvelsen bænkpres er blandt de aller største øvelser og ofte den øvelse der bliver målt styrke i. Hvor meget tager du i bænkpres? Sådan bliver man oftest spurgt når folk skal høre hvor stærk man er. Læs her med om typer af bænkpres øvelser så du kan få varieret din styrketræning lidt.

Skrå bænkpres (positiv)

Eller på engelsk incline bench press er en super variation af den normale bænkpres øvelse. Vi har her med en af de bænkpres øvelser der minder utrolig meget om den traditionelle bænkpres. Eneste forskel er nemlig vinklen på bænken.

I skrå bænkpres vil du ikke være i stand til at tage lige så mange kilo som i traditionel bænkpres – det er også derfor at flad bænkpres bruges til konkurrencer frem for skrå. Jo mere skrå du gør bænken, desto færre kilo kan du tage. I skrå bænkpres træner du mere den øverste del af brystet. Du kan her se en video af skrå bænkpres.

Skrå bænk (negativ)

Denne udgave af bænkpres øvelser minder meget om de 2 andre. I denne bænkpres øvelse ligger du med hovedet ned ad. I skrå bænk (negativ) træner du mest den nederste del af brystet. På engelsk hedder denne øvelse decline bench pres.

Der findes mange udgaver af bænkpres øvelser, men mange bruger faktisk denne udgave af bænkpres øvelsen. Det skyldes at du kan tage lige så mange kilo og måske flere. Det gør at din traditionelle bænkpres øvelse føles lettere. Se video af skrå bænkpres (negativ).

Bænkpres øvelser med stang eller håndvægte?

Skal du lave dine bænkpres øvelser med stand eller skal du lave dine bænkpres øvelser med håndvægte. Et godt spørgsmål. Ønsker du at stige i din traditionelle bænkpres øvelse som du i forvejen laver med stang, er det bedste for dig også at lave de andre variationer af bænkpres øvelser med stang.

Styrketræner du med stang, vil du være i stand til at tage flere kilo. Det skyldes at der ikke ligger samme balanceelement i styrketræning med stang som i styrketræning med håndvægte.

Det kan dog være en god ide at variere på dine bænkpres øvelser så du ikke kun træner med stang. Mange træner den flade bænkpres øvelse med stang og de 2 andre bænkpres øvelser er lidt forskelligt.

Laver du dine bænkpres øvelser med håndvægte øger du din koordination og balanceevne samt evnen til at sende signaler ud i kroppen. Det er altså ikke altid bedst at lave bænkpres øvelser med stang.

Andre typer af bænkpres øvelser

En sidste måde du kan variere dine bænkpres øvelser på er i bredden du holder på stangen. Ved at have et tæt greb i bænkpres rammer du din triceps muskel mere. Et bredt greb i bænkpres rammer bryst mere. Det anbefales primært at holde lidt bredere end skulderbredde for at kunne udvinde mest mulig kraft.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.