SKOAlle der træner bruger sko. Om det er vægt træning eller løbetræning, så er fodtøj altid noget man skal overveje. Selv ballerinaer og gymnaster har sko på. Nogle få der ikke har det, er f.eks. kampkunstnere. Dog har de også brug for at overveje hvad fodtøj de har på, da når de er ude i det rigtige liv måske har fodtøj på der påvirker deres evner.

Fodtøj er et vigtigt emne. Især når det kommer til løbetræning og styrketræning. Generelt har vi igennem tiden opfundet mere og mere ”komfortable” sko. Skoene beskytter vores fødder mod hårde og ru flader, og er generelt en god ide. Men hvad så når det kommer til løbetræning og vægt træning? Lad os se nærmere på de to.

Først og fremmest løbetræning. Vi mennesker er designet til at løbe på en bestemt måde. Løbesko der har for meget polstring, opfodre desværre til en unaturlig løbeform. Langt de fleste løbeskader vi ser nu om dage, kommer ga. Dårlig løbeteknik, som store bløde, fluffede sko tillader. Dette er pga, at vores hæl bliver beskyttet og derfor kan lande på jorden først. Men prøv at løbe barfodet og se hvad der sker. Du vil med sikkerhed lande på fodballen. Prøver du med vilje at lande på hælen, vil smerte hurtigt overtale dig til noget andet. Pga. at bløde hæle tillader, at vi sætter hælen først i, får vi en unaturlig og dårlig form når vi løber. Derfor vil jeg personligt anbefale, at investere i nogle behagelige sko uden polstret hæl i. På den måde kan du få beskyttet hælen imod ru flader og lign, men stadig løbe en naturlig stil som naturen har skabt os til.

Når det kommer til styrketræning, så vil polstret kondisko nok være en af de værste ideer du kan gøre. Når man løfter, er en flad fod ofte alfa og omega. Det sørger for at vægtfordelingen sker over kroppen, som den fra naturens side er ment til. Store, polstret hæle lægger op til knæskader og overkompensation i resten af kroppen. Tag f.eks. en øvelse som squat. Den kræver en flad fod. Jeg hørte engang en historie, om en der havde et par af de sko med ”fjedre” hæle på. Dvs. plastik hæle med luft i. Han squattede, men skoen kunne ikke klare trykket fra den tunge vægt. Som et resultat spræng hælen. Tro mig, man har ikke brug for et pludseligt ”fald” efterfulgt af ustabilitet, når man står med 100kg eller mere på ryggen. Om han slap godt fra det kan jeg ikke huske.

Pointen med denne artikel er enkel. Undersøg meget grundigt hvad din sport kræver af fodtøj. Hvis overhovedet muligt, så gør som moder natur designede os til. At bevæge os på flad fod. (kan ikke anbefales til skøjte løbere og lign.)

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”